Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Veras mamma

v 34+4

Vår lilla Vera kom 16 jan 09 i vecka 34 + 4 efter att vattnet gått tre dagar tidigare. Hon vägde 2365 gram när hon kom ut. Allt har gått bra. Hon fick sondmatas i början och fick en släng gulsot. Nu växer hon så det knakar och är go och glad. Någon av er som har en bebis som också är född i vecka 34?

• Svar på tråden v 34+4
  • melvina

hej! fick min Vincent i v 34+6. 2445 g och 45 cm. låg på bb i fem dygn. fick bara lite ersättning vid sidan av amningen det första dygnet. han är idag 9 månader! =0)

• knutpunkt08

Hej! Min lille är född i v 34+5, började också med att vattnet gick och sen kom han ut efter 1,5 dygn. Han var liten, vägde bara 1980 g. och 44 cm lång. Men mådde jättebra från början, behövde sondmatas parallellt med amning i två veckor och solade en gång. Var kvar på neo i 2.5 veckor eftersom vi hade en bilresa på 50 mil hem. Nu är han 9 månader, reser sig, säger "mamma" och "pappa" och låter som en bil mm.

• K H

Min dotter är född i v 34+6, den 28 februari i år. Hon vägde 2925g och var 44 cm lång.Vi låg på BB i en vecka, men hon ville inte äta så hon gick ner i vikt så hon fick läggas in på neonatal i ytterligare en vecka där hon fick sondmatas.

Nu när hon är dryga två månader så är hon 52cm lång och väger nästan 5kg.

• Malel

Hejsan
    Min kille föddes 7/2-09 v34+1.
    (Vattnet gick 33+3, blev igångsatt 34+0.)
    Han vägde 1820g, 40 cm. Var 10 dagar på sjukhuset, sen ca 10 dagar hemsjukvård.
    Sondmatades som tillskott första 2½ veckan och hade liten släng av gulsot han med och solade 1 dygn.
    Men allt har gått kanon hela tiden och han är nu 12 veckor.

• Emmy K

Grattis till lilla Vera
    Vad skönt att höra att allt har gått bra.

Jag antar att Vera föddes i Lund. Det gjorde mina tvillingar.

Var är du webbredaktör?

• K H

Min lilla tjej sover väldigt mycket fortfarande. Nu är hon drygt två månader. Är det så för er andra också?

• Karinlih

Hej!
    Min son föddes i vecka 34 plus 6. Vattnet gick helt plötsligt en kväll och några timmar senare kom han till världen, bråttom ut hade han! Han vägde 2500g och var 50cm lång. I sju dagar fick han extramat i sond tills han lärde sig amma ordentligt annars mådde han prima. Nu är han snart 7v gammal och väger nästan 4000g och är 54 cm lång. Han sover fortfarande mycket om dagarna men får allt längre vakenhetsperioder. Hur har det gått för era barn som föddes i v 34 och som nu har hunnit bli lite äldre, har ni märkt någon skillnad i utvecklingen mot andra barn födda i fullgången tid eller har det bara varit viktskilland? Känner ibland att man hamnat lite mitt i mellan, har själv svårt att säga att mitt barn är prematur för han var ändå relativt stor och stabil när han föddes samtidigt som han ju defakto skulle ha haft 5v till i magen. Känner någon igen sig i det?

• Malel
    Karinlih skrev 2009-05-15 17:22:03 följande:
    Hej!Min son föddes i vecka 34 plus 6. Vattnet gick helt plötsligt en kväll och några timmar senare kom han till världen, bråttom ut hade han! Han vägde 2500g och var 50cm lång. I sju dagar fick han extramat i sond tills han lärde sig amma ordentligt annars mådde han prima. Nu är han snart 7v gammal och väger nästan 4000g och är 54 cm lång. Han sover fortfarande mycket om dagarna men får allt längre vakenhetsperioder. Hur har det gått för era barn som föddes i v 34 och som nu har hunnit bli lite äldre, har ni märkt någon skillnad i utvecklingen mot andra barn födda i fullgången tid eller har det bara varit viktskilland? Känner ibland att man hamnat lite mitt i mellan, har själv svårt att säga att mitt barn är prematur för han var ändå relativt stor och stabil när han föddes samtidigt som han ju defakto skulle ha haft 5v till i magen. Känner någon igen sig i det?
    Hej
    Jag känner igen mig. Min kille är mer åt BF än mot de 6 veckor han är för tidig. Vikten är han nu precis ikapp för sin ålder, dock inte längden riktigt. (=rund som en boll
    Han är jättestark i nacken, antagligen för allt liggande på mamma och pappas bröst för värmen i början. Så länge jag ser att han mår bra och att det går frammåt i allt så bryr jag mig inte så mycket på "hans olika åldrar". Han kommer komma ikapp tids nog.
  • Karinlih

Malel!
    Håller absolut med, det viktigaste är att de mår bra! Hur hade din son det med vakentid och sovtid de först veckorna? Min son sover gärna en hel del även om vakentiden blir allt längre. (Alla bebisar är ju iof olika och sover olika mycket oavsett om de är födda i fulltid eller ej.) Och när fick du det första riktiga leendet? Det längtar jag så mycket efter, men min son har hittills bara lett mot färglada handukar och speldosor...

• NathalieKristian

vi fick våran lilla Nova i v 34+1 mitt vatten gick också..

grattis till eran vera :D

när började ni träffa släkt o vänner??

Kram

• Malel
    Karinlih skrev 2009-05-15 22:48:12 följande:
    Malel!Håller absolut med, det viktigaste är att de mår bra! Hur hade din son det med vakentid och sovtid de först veckorna? Min son sover gärna en hel del även om vakentiden blir allt längre. (Alla bebisar är ju iof olika och sover olika mycket oavsett om de är födda i fulltid eller ej.) Och när fick du det första riktiga leendet? Det längtar jag så mycket efter, men min son har hittills bara lett mot färglada handukar och speldosor...
    De veckorna då han egentligen inte skulle vara född så sov han mest hels tiden. Kikade väl upp på oss nån liten stund ibland. Sen trappades det succesivt upp till att nu vara vaken ca 1½ timme åt gången innan han sen slumrar igen. Nattetid har han äntligen börja sova 4 timmar i sträck. Annars har han ätit med 2 timmars mellanrum sen han kom till världen.
    Han log mot saker eller om det nu var magen när han var ca 5 veckor, och riktiga första svarsleendet mot oss var när han var ca 8 veckor. Såå underbart. Nu denna vecka (13veckor) så har han börjat snacka rejält och sen gapskratta åt sig själv. Har låtit lite innan oxå men inte så här mycket. Har också börjat med att öppna händerna och försöka gripa leksaker.
    Så kul med alla nya saker de lär sig. Och mer lär det ju komma.
  • Malel
    NathalieKristian skrev 2009-05-16 07:47:49 följande:
    vi fick våran lilla Nova i v 34+1 mitt vatten gick också..grattis till eran vera :Dnär började ni träffa släkt o vänner??Kram
    Hej och grattis!
    Mor och farföräldrar (bara de som fick hälsa på på avdelningen) kom och hälsade på efter ca 5 dagar. Jag hade innan sagt ifrån att alla inte skulle springa till en direkt man fött, utan JAG hör av mig när JAG vill.
    Resten hälsade på hemma hos oss när vi kom hem efter 10 dagar. Nån varje dag så att det inte blev för mycket.
  • Karinlih
    NathalieKristian skrev 2009-05-16 07:47:49 följande:
    vi fick våran lilla Nova i v 34+1 mitt vatten gick också.. grattis till eran vera :D när började ni träffa släkt o vänner?? Kram
    Hej och grattis! Hur gammal är Nova nu? Vi hade folk hemma hos oss ganska så omgående man bara några i taget och korta stunder. Från BB sa de att lite för tidigt födda bebbar är en aningens mer infektionskänsliga så vi var ganska noga med att ingens som hälsade på var krasslig och alla fick tvätta händerna :) vet inte om det var lite överbeskyddande men än så länge har vår son inte blivit förkyld.

Ni som har bebbar som blivit lite äldre, hur funkar magen för de små? Har då haft lite problem med magknip? Vår son har ganska mycket gaser och till och från en hel del knip, verkligen inte i klass med kolik men tillräckligt för att man ska tycka synd om honom!
  • NathalieKristian
    Karinlih skrev 2009-05-16 10:53:26 följande:
    Hej och grattis! Hur gammal är Nova nu? Vi hade folk hemma hos oss ganska så omgående man bara några i taget och korta stunder. Från BB sa de att lite för tidigt födda bebbar är en aningens mer infektionskänsliga så vi var ganska noga med att ingens som hälsade på var krasslig och alla fick tvätta händerna :) vet inte om det var lite överbeskyddande men än så länge har vår son inte blivit förkyld.Ni som har bebbar som blivit lite äldre, hur funkar magen för de små? Har då haft lite problem med magknip? Vår son har ganska mycket gaser och till och från en hel del knip, verkligen inte i klass med kolik men tillräckligt för att man ska tycka synd om honom!
    Malel skrev 2009-05-16 10:14:36 följande:
    Hej och grattis! Mor och farföräldrar (bara de som fick hälsa på på avdelningen) kom och hälsade på efter ca 5 dagar. Jag hade innan sagt ifrån att alla inte skulle springa till en direkt man fött, utan JAG hör av mig när JAG vill. Resten hälsade på hemma hos oss när vi kom hem efter 10 dagar. Nån varje dag så att det inte blev för mycket.
    TACK hon blir 3 veckor imorn
    än så länge har hon bara träffat sin mormor o sin farfar..
    tvätta händerna är vi RIKTIGT hårda med o så klart är man överbeskyddande.
    Nova har haft lite små ont i magen men man får utesluta en del saker som kan få dom små att få ont.
    min son hade kolik när han va liten de ända som funka där va 2 droppar citron ifrån en sån citron flaska man kan köpa på affären o sen 3 droppar vatten... då hörde man verkligen hur bubblorna i magen sprak o han slappna av...
Svar på tråden v 34+4