Inlägg från: Hormonermedhumör |Visa alla inlägg
  • Hormonermedhumör

tandpressning - besvär ?

Av Er som lider/lidit av tandpressning ... vad hade ni för smärta/obehag av detta ? Var satt smärtan/obehaget ? Vilken typ av smärta/obehag var det ? Stickande ? Känt av nåt i käkleden och/eller öronen ?

Om Ni använt Er av bettskena (och vi utgår ifrån att den var rätt utformad) har denna då fått bort besvären ? Hur lång tid tog det innan de försvann eller blev bättre ?

Tacksam för svar !

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-03 14:05
    Inga fler som kan ha svar på mina frågor ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-04 07:41
    Fler ??

• Svar på tråden tandpressning - besvär ?
  • Hormonermedhumör
    Slöjan skrev 2009-05-03 12:50:15 följande:
    Menar du tandgnissling?Jag har en bettskena som fungerar superbra, men jag kan inte sluta med den, då börja jag gnissla igen.. Har haft min bettskena i 5 år nu....
    Ja det är nästan samma sak. Skulle du kunna svara på de resterande frågorna ovan om besvären..?
  • Hormonermedhumör
    Sötnostim skrev 2009-05-03 13:22:58 följande:
    jag e så spänd att jag pressar tänder vilket har gjort att jag fått spända käkar nacke och axlar ..lider av yrsel spänninghuvudvärk ont i käkar och tänder.. brukar tugga tugummi o gapa jätte stort ..då brukar det släppa en stund..
    Har du upplevt som stick i käkleden och känningar emot örat ?
  • Hormonermedhumör
    Sötnostim skrev 2009-05-03 13:30:09 följande:
    nää men däremot i tinningen ..
    Du har ej funderat på att skaffa en bettskena ?
  • Hormonermedhumör
    Sötnostim skrev 2009-05-03 13:36:19 följande:
    vad kostar det?
    Ja det beror ju lite på. Om du under det senaste året gått till tandläkaren och betalat upp till 3000 kr totalt för all behandling hittintills from då får man 50 % på all behandling där. Men annars kostar bettskenan inkl. tillhörande vanlig undersökning ca 3000 kr. Men du kan sen ha den nästan hur lång tid som helst så länge du inte gör om för mkt med dina tänder t.ex.drar ut flera tänder osv. Om den utformas rätt är den ett bra hjälpmedel. Sen beror det ju på hur länge man tandpressat och vilka besvär man har av detta ... för att veta hur mkt den kommer hjälpa. Eftersom tandpressning oftast beror på nån form av stress så är det också viktigt att man samtidigt försöker lösa det som orsakar stressen och lära sig att slappna av.
  • Hormonermedhumör
    Sötnostim skrev 2009-05-03 13:43:16 följande:
    lider av panikångest,hypokondri,dödsångest,förväntansångest ,fibro, obehandlad förlossningsdepression mm listan kan göras lång så det är inte konstigt att jag går o spänner mig
    Känner igen mig i mycket av det du skriver så du är INTE ensam och jag vet mer än nån annan att det inte är lätt att "slappna av". Men eftersom du vet varför du spänner dig så kanske det vore en bra idé om du började ta tag i de sakerna en-el två i taget. Det kommer dröja länge innan du märker skillnad men det är värt det och du är den enda som kan göra nåt åt det tyvärr. Viktigt är också att inte ge sig i sökandet av rätt hjälp ! Behöver du stöd och vill "prata om det" får du gärna skriva till mig här på FL. Har ju en del egen erfarenhet. Av det du nämner lider jag också mer eller mindre av panikångest, förväntansångest och kanske också lätt hypokondri. Har dessutom genomlevt en del svåra perioder i livet som varat under längre tid som mer el mindre bidragit till detta...
Svar på tråden tandpressning - besvär ?