Panikångest hos 6-åring
Hej,
Hur har det gått?
Vi sitter i lite samma sits. Sexårig pojke, fyller sju på fredag, har haft tre ångest/panikattacker den senaste veckan.
Han har tidigare haft två attacker. Första i våras (satte i vrångstrupen) och andra i sommar (ramlade med cykel och fick stort sår på armen).
Den här veckan handlade det om tanken på att få något i halsen. Han blir jätterädd och går in i panik.
Jag hjälper honom att andas lugnare, håller honom varm och pratar eller sjunger lugnande. Det går över, men det känns oroande att det har hänt så många gånger bara av tanken på något farligt.
I övrigt är han en envis, glad och aktiv pojke. Han har arga utbrott ibland när det inte blir som han vill.
Jag vet inte riktigt om jag bör kontakta vården?
Jag är inte Ts men har en dotter som idag är 12 år.
Hon har generaliserat ångestsyndrom.
Hennes ångest började så tidigt som 3 år och kommer i perioder.
Katastroftankar. Rädd för att dö, rädd för eld och för vatten.
Tänker mycket på vad som händer OM (vad som helst egentligen som är eller kan bli en katastrof)
Just nu är det mycket tankar om - Tänk om jag kräks i skolan? Jag har en klump i halsen och kan inte andas -
Katastroftankarna bearbetas med hjälp av oss föräldrar med verktyg vi fått från bup.
Sök hjälp hos barnpsykiatrin.
Tills dess så är det viktigt att inte hålla barnet ifrån dom situationer som är obehagliga.
Lyssna på barnet och bekräfta känslan men gör ingen grej utav det. Jag vet, jätte svårt! Men man lär sig med tiden. Viktigt oxå att inte berömma barnet om barnet tex klarat av att äta en banan utan att tänka på att sätta i halsen. Då kan det uppstå prestationsångest och barnet känner sig dålig och dum när/om tanken kommer tillbaka.
Hoppas att det var lite hjälp iaf och att barnet får verktyg och hjälp <3