Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9
Har testat - får mega biverkningar av regelbunden behandling med betablock, tyvärr. Har inderal som jag kan ta vid behov...
Har testat - får mega biverkningar av regelbunden behandling med betablock, tyvärr. Har inderal som jag kan ta vid behov...
Fast jag har nog inte alltid SÅ hög puls! Ibland kan den vara så långsam - så jag blir orolig åt det hållet - lite wacko. & natte tid e den oxå väldigt låg - har de sätt på långtids EKG.... Delvis därför betablockerare ställer till det - & uppriktigt innan jag blev felmedicinerad med betablockerare för ca 2,5 år sedan hade jag inga som helst problem med hjärtat.... Det e nämligen en biverkning - att man kan få arytmi problem av den. Det var en ung läkare som fick för mig att jag hade sköldkörtel problem för att jag hade puls runt 100 då jag var på akuten och var mega oroliga - alltså naturlig förklaring till "100-pulsen" - men hon propsade på att jag skulle ta seloken - suck - tror ej jag haft dagens problem om det inte vore för det! Så ytterligare anledning att jag e skeptisk....
...måste lägga till - att jag nog fick för hög dos - annars kanske det hade gått bättre. I dag räcker det oftast med 1/2 10 mg inderal för att pulsen ska sjunka markant... så jag e tydligen extrem känslig för betablockare...
Carla:
Så himla härligt det är att höra att du faktiskt blivit hjälpt med medicin. Jag e ju nästan "sjukligt" rädd för mediciner... Men har inte släppt tanken att våga testa citalopram el liknande... Men inte kommit dit hän att jag vågar än.
Jag kan dricka 1 - 2 glas vin trots lergigan - men har ej testat med mer alkohol än så. Däremot ska man nog vara försiktig för vissa kan nog reagera på att kombinera alkohol och lergigan om än så lite!
Hade du ngr insättningsbesvär med citalopramen? Trappade du upp långsamt:Vad började du med först seloken el citalopram el började du samtidigt?
Carla: Dn verkar ha en bra & klok läkare! Jag har haft lite otur på den fronten - behöver en läkare jag har förtroende för och som lovar att följa upp mig... men har träffat 1 sådan - och hon slutade tyvärr på VC - för hon stod inte ut med att inte få ge patienterna den tid & den behandling hon ansåg behövdes... :( Du råkar inte bo i Skåne-trakten? Då skulle jag kunna uppsöka din läkare.... :)
LiBää007: Känner så väl igen mig. då mina problem började var det oxå med hjärtklappning och sedermera hög puls och ibland rusningar. Men extraslagen/hackandet (el vad det nu är!) började efter att jag fick en stor blodförlust i samband med ett missfal för drygt ett år sedan! Det är ju bara för läskigt! Får oxå mest ångest frm åt kvällen..... & ja - tror verkligen jag borde testa citalopram!
Måste säga att jag verkligen uppskattar denna tråd - för det är så lätt att känna sig som man är den enda med dessa problem - men tack vare denna tråd känns det mer "normalt" vilket i alla fall har viss lugnande inverkan på mig! Så tack för det tjejer :) kram
Carla: Attan - lite väl långt i från där jag bor! Men håll hårt i den läkaren - värt mycket att känna förtroende för sin läkare.
Har efter många om och men nu fått tid till en KBT psykolog - hoppas det kan vara min väg mot större LUGN....
LiBää007 - lycka till i em! Så hade jag det i vintras - som om problemen ökar då det e kallt och blåsigt... Men numera kommer det sällan under att jag rör mig men ofta i nedvarvningsfasen efter.... Hoppas du får träffa en bra läkare som kan hjälpa dig att bli lite lugnare. Kram
...han borde kamske fokuserat mer på din oro & ångest & lugnat dig gälande det "fysiska"..... Hoppas i alla fall att det känns ok - & att du kan ta till dig att han inte såg ngt allarmerande! kram
LiBä007: men e du säker på att det inte kommer från magen - eller i alla fall magen som sätter i gång det t ex om du har magmunsbråck (helt ofarligt!) eller kanske från nacken - i tanke på att du är spänd? En del av mina "föraningar" på hjärt-strul är nog igentligen ovan - även om jag har svårt att lita på det , för jag e så rädd att om jag tror på det så kanske jag missar ngt - allvarligt... Dumt - jag vet men men...
Jag äter bara inderal om hjärtat skenar & så tar jag lergigan till natten för att sova & så funderar jag starkt på ngt antidep preparat! Men prövar nu med kbt, zonterapi & håller just nu på med ett detox program på 14 dagar för att se om jag mår bättre av att få starta på 0 gällande mat.....
Jo, min zonterapeut e oxå näringsterapeut - & hon har satt in ett specildesignat program för mig med alpha plus med halvfasta & näringsdrycker & ENBART nyttig mat i 14 dagar! Känner mig inte uppblåst det minsta efter 2 dgr - men fanatiskt sugen på gräddtårta med jordgubbar..... :) Men ska du göra ngt sådant - gör det med en expert - så du inte får mer problem med xtraslag etc.
& ja, tror oxå att man kan få förväntansångest & tyvärr alstra stresshormoner när man motionerar - för att man är rädd att själva motionen är farlig - & så får man bekräftelse på det då man får symtomen... SUCK! Jag är där själv - eller borde kanske säga VAR - för jag vågar röra mig lite mer nu för tiden. Men jag hamnar ofta i tankar om att det kanske är farligt än då - & tycker mig då känna symtom!
Vad skönt att det känns bättre :) Ups and downs! Mer "ups" till oss alla :)
Nä, har liksom inte tyckt att det som VC erbjudit gett så mkt - så har själv sökt vägar - så kostar ju tyvärr en del!
forts på din fråga LiBä: jo, efter 14 dgr så kan jag ju äta som vanligt - men tanken är att jag ska få ner snask-suget & ges möjlighet att lägga om kosten - liten som i det där Anna Skiper TV-programmet "du är vad du äter" el vad det heter! Har under de här dryga två åren med "motions-rädsla" hunnit samla på mig ngr överskottskilo - så hoppas bli av med ett par kilo på köpet för att kansek sedan gå ner några till på längre sikt!
snartvår: men hur var det - du tar ngn betablockerare eller? Härligt i alla fall att du vågar mer & känner att det går bättre!
LiBä: Men skulle du inte på ngt återbesök? Har du gjort abets EKG innan? Annars e det klart du ska se till att få det - känns ju liksom tryggt att de gjort en riktig koll!
Usch mina sömnbesvär har dykt upp i sommar igen - sover som en kratta t o m med lergiganen - :( Men peppar peppar hjärtat håller sig rätt coolt - men inte heller motionerat med annat än promenader och kortare cykelturer. Nojar bara mkt gällande den dåliga sömnen - brukar så småningom bli lika med struligt hjärta för att inte tala om att jag har ont i varenda muskel i hela kroppen - inkl rygg/bröst och nacke vilket om inte annat brukar resultera i att jag blir rädd att smärtan kommer från hjärttrakten! Dessutom blir jag åter rädd att mina sömnproblem hör ihop med att jag skulle fått ngn kvarstående biverkan av min bihållinflamatio alt medicinerna jag fick för 2 år sedan då mina besvär började.
Suck vill ju bara kunna njuta av semester :(
Var på min första KBT-session - skit bra! Så sur på min VC att de strulat till och att remissen fallit mellan stolarna flera gg så att jag inte fått komma till tidigare. För att inte tala om alla pengar som jag lagt på den privata psykologen på ST Lukas som inte gett mig direkt någonting! - Detta är precis vad jag behöver konkret och konstruktivt! Till nästa gg ska jag skriva upp allt jag kan komma på som jag undviker; som t ex det här med motion som vi pratat om här men även mer suptila grejer till så obvios grejer som flygplan. Detta kommer bli en spännande resa! Nu ska här KBT.as & läkas :) & han trodde absolut inte att det var för sent & att jag kunde hjälpas med KBT & att det absolut var möjligt även utan medicin - sån lättnad! Tror det är bra att det är en man - har så lätt att tycka att kvinliga kuratorer och psykologer är mesiga och passiva!
Håll nu tummen tjejer att detta blir en resa i rätt riktning för mig - & att jag snart sover bättre igen ;)
kram på er
TS: Hur e läget med dig? Är du fortfarande med oss eller har det äntligen lugnat sig med dina xtraslag?