• harvärldensunderbarastefamilj

måste bara fråga

Jag har inte direkt någon rädsla vad gällande smärtan i öppningsskedet men därimot e jag livrädd för o spricka en massa när den skall ut sista biten sas. Finns det något man kan göra själv för att liksom tänja ut sig typ fisting eller så? (säker dum fråga men måste bara ställa den) =)

• Svar på tråden måste bara fråga
  • SuperSecret

nä det spelar nog ingen roll om man tänjer innan. har hört om nån slags olja man skall smörja med sista månaderna typ, men tror inte på det heller.

däremot är det viktigt att ta det lugnt o lyssna på bm sista biten. om denna säger vänta och krysta ut i nästa värk skall man snällt göra det så att bebbehuvudet kan få stå o töja lite innan. inte bara ta i för kung o fosterland för att man är så lack på det hela även om dom säger åt en att ta det försiktigt.

tror folk spricker som värst om det går för fort eller om man av andra orsaker (typ sjunkande hjärtljud o dyl) inte har tid att vänta in mammakroppen utan får stressa på det hela ex med klocka.

• MetalNea

Jag sprack lite och jag tror det beror på att jag krystade trots att jag inte hade en krystvärk vid ett tillfälle. Som föregående talar skrev så kan man känna att man fått nog och bara vill få ut ungen, men då är det bästa att bara vänta in nästa krystvärk.

• Andra på g

En kollega till mig berättade att hon spruckit mycket med första barnet. Med andra tryckte BM på varma, våta handdukar mot underlivet vid krystningsskedet och det var både skönt och hon sprack inte. Sen vet man ju inte om hon skulle gjort det ändå, men jag tyckte att det lät jättebra! Någon mer som har erfarenhet av det?

• tosalisa

Tycker du ska skriva med det i din förlossningsplan. Det gjorde jag. Jag skrev att jag var rädd och att de skulle använda varma handdukar. Kom dock aldrig så långt. Men de läste igenom hela min förlossningsplan när vi kom in o det var dax. Vilket kändes skönt, för då kände man sig hörd liksom. Jag har även frågat vilket som är bäst att klippa eller spricka o de sa spricka.Då de spricker längs med så att säga. Medan när de klipper så klipper man av vad det nu är man klipper av. Man kan ju inte kalla det senor...

Det jag har hört av alla som har spruckit är att de har inte känt något. Utan det som gjort ont är bedövningssprayen de sprutar på ifall man behöver sys. Hoppas inte jag skrämde dig nu.

LYCKA TILL. Barn är det underbaraste som finns...

• McIris

jag kände inget när jag sprack och inget när jag sydde. Var dessutom helt upptagen av bebisen så det bekom mig inte. Hade inte några större besvär efteråt.

• Lonicera

Jag läste här på familjeliv om om kvinna som hade fått låna hem någon ballonganordning från kvinnokliniken. Hon hade spruckit väldigt mycket vid sin första förlossning och trodde inte att en hel bebis skulle kunna komma ut genom det lilla hålet utan att hon sprack igen. Men jag tror inte att hon var gravid, utan hon fick öva med ballongen för att våga bli gravid igen. Den här ballongen kunde blåsas upp i olika storlekar så att hon kunde se först att ett litet "huvud" kunde komma ut, sedan kunde hon successivt öka storleken på ballongen.

• pindile

man kan ju förebygga bristningar i ul genom att smörja in sig där nere med olja, finns särskild för detta på hälsokost, annars funkar det med tex rapsolja också...

Svar på tråden måste bara fråga