• Ulfino

Hjälp - min treåring kräver svar...

Det fanns en tid då en traktor var en traktor och allt som liknade en traktor var en traktor. Livet var enkelt och bekymmerslöst.

Men det var innan vår 3-åriga son berikats med en ny bok - "100 fordon".

Numera består livet av grävmaskiner, hjullastare, vibratorvältar, kranbilar om vartannat. Och den lille rackaren har även lärt sig namnen på dessa.

Framförallt hjullastare fångade min egna uppmärksamhet. En hjullastare är alltså en sådan där stor grävmaskin med en stor bred skopa längst fram och har som huvudsyssla att gräva stora tag i grushögar eller liknande för att sedan skaka av sin last på väntande flak-lastbilar som därefter transporterar bort det hela till främmande ort. Dessa maskiner kallas således för hjullastare. De brukar vara gula och gick tidigare i mitt liv med benämningen "grävmaskin" och jag kunde sträcka mig att kalla den för en traktor för att tillfredsställa min då 2-åriga son.

För säkerhets skull gjorde jag en snabbkoll med min högt ärade bror som huserar i byggbranschen. Han bekräftade sanningshalten i min upptäckt och berättade skrattandes att jag kunde få hyra in hans egna små vildingar som konsulter eftersom de redan hade utbildat sin dagispersonal i just denna fråga. Förödmjukad tackade jag nej till erbjudandet.

Nu kommer dock problematiken. Min treåring läser vidare i sin bok och ser en traktor med en stor skopa längst fram och undrar naturligtvis, är det en traktor eller är det en lastare? Vid närmare granskning så ser man även att den där traktorn har en grävskopa påhängt på tvären på baken av traktorn - gör detta traktorn till en grävmaskin?

Jag försöker gå tillbaka till mitt ursprungsidé att en traktor är en traktor oavsett hur mycket man sätter på den men boken benämner traktorn för just en "Grävlastare"...

Nu hoppas jag att det finna några bönder här på familjeliv som kan berika min kunskapsöverföring till min son och berätta vad som egentligen gäller... ty jag önskar undvika att behöva krypa tillbaka till brorsan för att begära in hjälp från hans mini-konsulter.

• Svar på tråden Hjälp - min treåring kräver svar...
  • jlhm

Så här tycker jag skillnaden är:

Hjullstare - maskin med skopa som lastar löst material som t.ex. grus, sand, jord på lastbilar eller liknande anordningar. Allt från bobcat till extrema hjullastare som kan ta 30-50 kubikmeter last finns.

Grävmaskin - ett fordon med lerband (finns även med hjul) med en skopa som kan gräva i lösa och hårda material. Används oftast att gräva gropar, diken och dylikt i marken. Lastar direkt till lastbil eller till en hög på marken som sedan en hjullastare kan flytta.

Traktorgrävare - en traktor med skopa. Oftast kan denna skopa monteras av och på traktorn vid behov. Har oftast mindre kapacitet och lyfthöjd än en hjullastare

• Ulfino

@Tompavan - ja, men det är ju precis en sådan där maskin jag menar... och traktorgrävare kan jag nog köpa eftersom traktorn då finns med...

Tack JLHM för fin sammanställning. Traktorgrävare får det bli...

Vi är snart inne på tredje veckan med samma envisa bok som godnatt-saga... en bilderbok av fordon!!!

• jlhm
    Ulfino skrev 2009-04-30 22:48:40 följande:
    Vi är snart inne på tredje veckan med samma envisa bok som godnatt-saga... en bilderbok av fordon!!!
    Jag förmodar att du också snart kan namnen på alla fordonen precis som din son
  • jlhm

Här har du en video på världens största hjullastare:

Skulle vara bra att ha en nu när det är vår och man behöver fixa i trädgården
    En sak är säkert, grannen kan inte ha något som är värre.

• Ulfino

@jlhm - okay, jag skall se om jag kan knöla in den på balkongen... men jag tvivlar på att grannarnas reaktion kommer att bero på avundsjuka...

• jlhm

Jag är säker på att din son kommer att bli glad över den nya leksaken

Ulfino skrev 2009-05-01 15:41:46 följande:
    @jlhm - okay, jag skall se om jag kan knöla in den på balkongen... men jag tvivlar på att grannarnas reaktion kommer att bero på avundsjuka...
    Jag är säker på att din son kommer att bli glad över den nya leksaken
  • ikli

Jag har också en biltokig son. Hans åsikt är att stora bilar är bra (lastbilar bussar m.m.) och små bilar är ointressant (volvo ford m.m.). Själv är att i bästa fall måttligt intresserad. I vilket fall så tycker jag att den största fördelen med böckerna är att man själv lär sig något. Sen brukar jag hitta på när jag inte riktigt vet vad skillnaden är på det ena eller andra. Han vet inte heller det så vi fortsätter båda vara lyckligt okunniga...

• djarumi

Hahahaha, vilka dilemman man kan ha....och tro mig det blir inte lättare med tiden. De blir bara mer frågvisa och mer nyfikna och på mer och mer udda saker som man inte alltid är förberedd på... Gissa om jag satte i halsen när en av mina, då, 7-åriga döttrar frågade mig om jag hade hånglat med mammas bröst nån gång... Bit på den du och där fanns minsann inga minikonsulenter till hands heller, hehe.

• John D

Traktorgrävare:
    www.carlssonring.se/auktioner/bilder/2008/080306Fanofoton/gravareVolvo.jpg

Grävmaskin:
    perra.files.wordpress.com/2007/09/gravare_21_mini.jpg
    (kan även ha hjul istället för larvfötter)

Hjullastare:
    hem.passagen.se/kjelliskars/bilder/hjullastare4.jpg

Baklastare:
    www.carlssonring.se/auktioner/bilder/2009/Bilder090529/Baklastare.jpg

Just hjullastare och baklastare är det rätt vanligt att man inte gör någon skillnad på, så att kalla en baklastare för hjullastare eller tvärtom är förlåtligt.

• livvakten
    Ulfino skrev 2009-05-01 15:41:46 följande:
    *asg*
  • livvakten
    djarumi skrev 2009-06-06 22:57:27 följande:
    Hahahaha, vilka dilemman man kan ha....och tro mig det blir inte lättare med tiden. De blir bara mer frågvisa och mer nyfikna och på mer och mer udda saker som man inte alltid är förberedd på... Gissa om jag satte i halsen när en av mina, då, 7-åriga döttrar frågade mig om jag hade hånglat med mammas bröst nån gång... Bit på den du och där fanns minsann inga minikonsulenter till hands heller, hehe.
    *garvar ännu mer*.......
Svar på tråden Hjälp - min treåring kräver svar...