Hjälp - min treåring kräver svar...
Det fanns en tid då en traktor var en traktor och allt som liknade en traktor var en traktor. Livet var enkelt och bekymmerslöst.
Men det var innan vår 3-åriga son berikats med en ny bok - "100 fordon".
Numera består livet av grävmaskiner, hjullastare, vibratorvältar, kranbilar om vartannat. Och den lille rackaren har även lärt sig namnen på dessa.
Framförallt hjullastare fångade min egna uppmärksamhet. En hjullastare är alltså en sådan där stor grävmaskin med en stor bred skopa längst fram och har som huvudsyssla att gräva stora tag i grushögar eller liknande för att sedan skaka av sin last på väntande flak-lastbilar som därefter transporterar bort det hela till främmande ort. Dessa maskiner kallas således för hjullastare. De brukar vara gula och gick tidigare i mitt liv med benämningen "grävmaskin" och jag kunde sträcka mig att kalla den för en traktor för att tillfredsställa min då 2-åriga son.
För säkerhets skull gjorde jag en snabbkoll med min högt ärade bror som huserar i byggbranschen. Han bekräftade sanningshalten i min upptäckt och berättade skrattandes att jag kunde få hyra in hans egna små vildingar som konsulter eftersom de redan hade utbildat sin dagispersonal i just denna fråga. Förödmjukad tackade jag nej till erbjudandet.
Nu kommer dock problematiken. Min treåring läser vidare i sin bok och ser en traktor med en stor skopa längst fram och undrar naturligtvis, är det en traktor eller är det en lastare? Vid närmare granskning så ser man även att den där traktorn har en grävskopa påhängt på tvären på baken av traktorn - gör detta traktorn till en grävmaskin?
Jag försöker gå tillbaka till mitt ursprungsidé att en traktor är en traktor oavsett hur mycket man sätter på den men boken benämner traktorn för just en "Grävlastare"...
Nu hoppas jag att det finna några bönder här på familjeliv som kan berika min kunskapsöverföring till min son och berätta vad som egentligen gäller... ty jag önskar undvika att behöva krypa tillbaka till brorsan för att begära in hjälp från hans mini-konsulter.