• rara sara

Tredje gången gillt???

Jag va inte såå överdrivet nojig när ja blev gravid igen efter 2 mf, tänkte att 2 ggr behöver inte betyda nåt. Men så va ja i v 5 och sprang för att hinna m tåget och i samband med det började ja blöda och mf nr 3 va ett faktum. Då tänkte ja att det är nog ingen slump att det blir mf hela tiden, nåt måste va fel. Kontaktade en gyn privat som va specialicerad på upprepade mf. Gjorde en utredning men inga fel hittades.
    Blev gravid för 4:e gången precis när utredningen va klar och bestämde mej för att va försiktig med allt! Alla råd och tips ja hade läst och hört tog jag åt mej och följde, och följer fortfarande (är i v 29 nu).

*Ingen alkohol mellan ÄL och BIM (Alla säjer att det inte är nån fara att dricka under den här perioden men samtidigt rekommenderas man att inte dricka om man planerar att bli gravid - säjer emot sej självt lite tycker jag)
    *Inget sex första 12 v
    *Inga tunga lyft, ffa under de första 12 v, själv undviker jag det fortfarande
    *Undvik att skynda, inget stressande eller springande och gå sakta
    *Ät dubbla doser folsyra innan du blir gravid och fortsätt med det under de 12 första v, sen räcker det med 1 tbl per dag
    *Ät tillskott av alla andra B-vitaminer

Jag har ju inga som helst belägg för dessa rekommendationer utan har bara själv bestämt mej för att testa. Har pratat med min gyn som hävdar att varken vitaminbrist eller tunga lyft kan orsaka mf, en frisk graviditet ska klara sånt. Men jag tror att vissa är mer känsliga än andra, och det känns bättre för mej själv att veta att jag gjort det ja kunnat för att förhindra ett nytt mf.
    Har fått göra tidiga VUL i v 8, 9, 10, 14, sen ett UL i v 18 (standard) och sen ska vi få komma på 1 till i v 32 men det beror på att min moderkaka ligger lite lågt.

Normalt sett så ska man ju ha haft 3 upprepade mf i rad för att få göra en utredning men jag vet många som fått göra efter bara 2, vet dock inte om dom gått privat då eller inte....

Håller tummarna hårt hårt för att det ska gå vägen för er den här gången!!

Svar på tråden Tredje gången gillt???