• Mamma86

Hur få slut på mjölken helt efter avslutad amning?

Hej!

Jag har för 1 mån sen slutat amma mitt andra barn, men det ör fortf. liiite mjölk kvar i brösten.. finns det något man kan köpa för att få bort mjölkproduktionen helt?? Och isf vart??

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Hur få slut på mjölken helt efter avslutad amning?
  • Sencha

Finns det något särskilt skäl till att du måste bli av med det, då?

0401 & 0807
  • Cocco

Ingen aning men många kan ha kvar lite mjölk i flera år efter avslutat amning. Jag slutade amma på vänster bröst för ca 1 år sen men det finns fortfarande mjölk kvar där.

• flinx

Jag har precis slutat och fått rådet att dricka salvia och /eller pepparmynts-te eller ta lecitin.

• Mamma86

okej,lecitin? vart får man tag i det?

• flinx

Hälsokostbutiker. Kan tyvärr tipsa då jag fick mina av en kompis som köpt storpack. Salviate gjordaejag på färskt salvia - pepparmyntste är vanligare i affärerna.

• Skeppsbron

Jag behöver också få slut på mjölken - får jag fråga vem det var som gav rådet om salvia/pepparmintsté och lecitin? var det bvc/amningsexpert? Jag har hört det förr, men trodde det mest var en myt så är jättetacksam för att få veta om det rekommenderas av de som verkligen vet!

• flinx

Lecitinet gör egentligen bara mjölken mer lättflytande, klumpfri så den rinner ut lättare. Hjälper om brösten blir stinna vid amningsstopp. Rekommenderas även vid mjökstockning. Här är universitetssjukhuset i Lund källan till info: www.skane.se/templates/page.aspx

• skoladan

Linda brösten! Pumpa ut det som finns och linda sen brösten stadigt och hårt. När brösten är lindade kan inte mjölk produceras eftersom mjölkgångarna blir blockerade. Det funkar. Har själv gjort det när jag snabbt behövde avsluta amningen eftersom jag behövde börja medicinera. Skaffa en ganska bred och lång elastisk binda och linda runt överkroppen uppifrån och ner.

• Mummy

Till skolad­an eller någon annan i tekniken insatt människa:

Hur länge behöver man vara inlindad för att hämma mjölkproduktionen genom den blockering av mjölkgångarna du beskrev? Pratar vi om en vecka? Eller 1-2 dagar (dagtid) räcker? Vet att tråden är gammal och detta är mitt första inlägg i familjeliv.se så jag vet inte om min kommentar räcker för att lyckas få någon reaktion men hoppas verkligen någonkan hjälpa till med ett svar

Svar på tråden Hur få slut på mjölken helt efter avslutad amning?