• chokladkaffe

Trivs inte...

Jag går hemma med min son som är två månader och trivs inte alls med det. Jag älskar sonen såklart och inget om det men jag har så svårt att trivas med hemmalivet. Jag hade tänkt vara hemma ett år men nu överväger jag att börja jobb i augusti efter sommaren istället och låta min man vara hemma 1.5år som vi vill ha innan det är förskoledags. Första perioden med honom var kaos, sömnlöshet och depression för min del. Sen lättade det lite men jag mår ändå inte särskilt bra. Jag trodde hela tiden att det skulle bli bättre men nu har jag inget att skylla på längre, jag sover okej om nätterna, amningen går bra, pappan tar sin del i det här osv. Jag bara saknar mitt gamla liv så jag kan gå av på mitten. Friheten och mina fritidsintressen som inte funkar för tillfället då jag är bunden vid att amma. Jag känner mig så olycklig och tanken på att jag slösar bort de dyrbara föräldradagarna gör att det känns ännu värre. Jag har tappat kontakten med gamla vänner för jag inte orkat träffa någon då jag varit deppig och trött.

Jag vill ha tips från er som går hemma, hur gör ni för att må bra? Hur får ni dagarna att gå trots att ni är ensamma hemma? Finns det fler än jag som behöver mer än att bara se min son le, en fika med en kompis en gång i veckan och oändlig med tid att ta det lugnt för att må bra? Jag älskar som sagt att vara med sonen men det räcker inte bara för mig märker jag och jag vill inte vara deppig i ett år och längta till jobbet. Nåt måste jag väl kunna göra för att förändra min situation?

• Svar på tråden Trivs inte...
  • sallybuse

Du kan ju börja gå på öppna förskolan.Där finns många nya mammor man kan prata med.De gjorde min dotter när hon hade fått sin pojke.Han var inte större än din pojke första gången dom gick dit.Och hon tyckte de var trevlig att sitta och prata lite och få något annat att tänka på.Annars finns de kanske  kyrkans barntimmar:De spelar ju ingen roll vad man hittar på bara man har något annat att göra på dagarna.Var bor du?Detta var lite förslag till dig.Hoppas dom kan hjälpa dig.

• Alexi

Träffa mera folk! Jag tyckte det var jättejobbigt hemma i början (maken började jobba när dottern var en månad) men insåg plötsligt att jag mådde som bäst när jag träffade folk. Så jag bokade upp så mycket som möjligt, var helt nojig så fort jag hade en dag som inte var inbokad. Men så småningom började jag även kunna uppskatta att vara hemma hela dagen och göra ingenting men bara så länge jag blandar det med dagar när jag träffar folk. Nu är dottern 4,5 månad och jag trivs med mammalivet.

• Gravid2008

Jag förstår precis vad du menar, det är inte min grej att vara hemma med ett spädbarn oavsett hur mycket jag älskar min dotter. Har ingen kompis som är föräldraledig.

Jag aktiverar mig ganska mycket genom att åka till stan och luncha med kompisar varje fall 3 gånger/veckan. går på barnvagnsbio, på stan, etc. sedan hittar jag på saker själv på kvällar och helger ibland, typ träffar en kompis utan barn.

Men att bara sitta hemma och mysa med bebisen är inte min grej.

Jag kommer vara hemma 6 månader nu och sedan är min man hemma 6 månader, Sedan jobbar vi båda 50 % ett halv år.

• Gravid2008

du kanske kan ha en andra ledighet när han är äldre? jag inblar mig att de är roligare när man kan göra mer saker tillsammans

• chokladkaffe
    Gravid2008 skrev 2009-04-27 15:34:48 följande:
    du kanske kan ha en andra ledighet när han är äldre? jag inblar mig att de är roligare när man kan göra mer saker tillsammans
    Jag önskar verkligen jag kunnat. Jag har ett vikariat som går ut i augusti så jag får söka nytt jobb då det är dags. Vet inte om jag kan jobba ett halvår på nytt jobb och sen ta ledigt igen, men man ska ju aldrig säga aldrig.
    Gravid2008 skrev 2009-04-27 15:32:31 följande:
    Jag förstår precis vad du menar, det är inte min grej att vara hemma med ett spädbarn oavsett hur mycket jag älskar min dotter. Har ingen kompis som är föräldraledig. Jag aktiverar mig ganska mycket genom att åka till stan och luncha med kompisar varje fall 3 gånger/veckan. går på barnvagnsbio, på stan, etc. sedan hittar jag på saker själv på kvällar och helger ibland, typ träffar en kompis utan barn.
    Jag ser nog amning, blöjor och skrik som ett problem. Jag är mest hemma hos folk för där funkar sånt lättare. Fast jag kanske bara ska trotsa oroligheten för det och strunta i att jag får amma på stan och ha en skrikig bebis på fik?

Tack för era svar, visst mår jag bättre av att aktivera mig lite mer. Känns lite små jobbigt att ta tag i att träffa sina kompisar som inte hört av sig när jag varit deppig. Ska försöka strunta i den besvikelsen och gå vidare istället. Ska kolla på nån öppen förskola också om det är något för mig. Att vara inaktiv är väl egentligen problemet eftersom jag inte längtar till jobbet så det är nog där jag ska börja.
  • Gravid2008

Har din föräldragrupp inte startat än? Där kan du nog träffa många i din sits (min börjar nästa vecka) Barnvagnsbio är bra, det är massa ungar som skriker så du behöver inte oroa dig Jag ammar två gånger ganska tätt innan vi går, då brukar det funka. Har dock ammat i provrum och på cafe två gånger (akut, trodde aldrig jag skulle göra det). Letar nu efter en ponch/sjal att ha på mig och kunna amma under utan att någon ser.

• chokladkaffe
    Gravid2008 skrev 2009-04-27 22:22:27 följande:
    Har din föräldragrupp inte startat än? Där kan du nog träffa många i din sits (min börjar nästa vecka) Barnvagnsbio är bra, det är massa ungar som skriker så du behöver inte oroa dig Jag ammar två gånger ganska tätt innan vi går, då brukar det funka. Har dock ammat i provrum och på cafe två gånger (akut, trodde aldrig jag skulle göra det). Letar nu efter en ponch/sjal att ha på mig och kunna amma under utan att någon ser.
    Föräldragruppen startar i maj nån gång. Ska till bvc imorgon, tänkte fråga då när det är dags. Ska också försöka hitta nåt smart i klädväg som jag kan amma i offentligheten med. Amningslinnen är ju bra men kanske inte tillräckligt för mig i början. Känner mig rätt motiverad att ta tag i det här. Som sagt, trist att slösa bort sin mammaledighet med att sitta hemma...det går ju faktiskt att göra något åt sin situation så länge man inte förlamas i "det går inte" tänket.
  • Gravid2008
    chokladkaffe skrev 2009-04-27 22:36:17 följande:
    Föräldragruppen startar i maj nån gång. Ska till bvc imorgon, tänkte fråga då när det är dags. Ska också försöka hitta nåt smart i klädväg som jag kan amma i offentligheten med. Amningslinnen är ju bra men kanske inte tillräckligt för mig i början. Känner mig rätt motiverad att ta tag i det här. Som sagt, trist att slösa bort sin mammaledighet med att sitta hemma...det går ju faktiskt att göra något åt sin situation så länge man inte förlamas i "det går inte" tänket.
    Helt rätt och bra tänkt!
    Jag har strulat med filt när jag har ammat, men det blir lite stressigt att inte tappa den och framför allt om hon får panik och skall rapa akut. Varje fall om man likt jag inte vill blotta sig.
Svar på tråden Trivs inte...