Inlägg från: sinkadus |Visa alla inlägg
  • sinkadus

är vänsterpartiet liberalt?

Fast jag kan tycka att det är befogat ibland att staten gör det. Jag ser större risker annars att vissa personers frihet sker på andras bekostnad. Men det är klart att det finns en massa områden där staten inte behöver reglera individen.

• sinkadus

Fördelningspolitik, jämställdhetsfrågor, miljölagstiftning

• sinkadus

Ex. hierarkier som tycks uppstå i mänskliga samhällen, som alltid innebär ofrihet för några individer.

• sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-28 11:50:43 följande:
    Fördelningspolitik. Jag antar att du menar att stjäla från de som "har" och ge till de fattiga. Det löser man med negativ skatt istället. Då behövs ingen fördelningspolitikJämställdhetsfrågor? Vad menar du?Miljölagstiftning. Vad menar du här?
    Negativ skatt?

Ja, att staten försöker bryta de genusmönster som finns i samhället som innebär människors ofrihet.

Att staten måste reglera hur individerna ex. hanterar miljörisker.
  • sinkadus
    SkåneP skrev 2009-04-28 11:51:03 följande:
    Kan du vara lite mer konkret?
    Jag förstår att det är flummigt, men i alla samhällen finns det ju individer som profiterar på andra, som besitter mer makt och inflytande och resurser.
  • sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-28 11:55:37 följande:
    Du vill alltså lagstifta mot att ogilla kvinnor? Typ?Negativ skatt funkar som följer:Alla bidrag skippas. Alla pensioner, bostadsbidrag, socialbidrag, studiebidrag. Allt.Det ersätts med ett basbelopp på X kronor. Tjänar du mindre än X kronor så får du X-Y kronor tillbaka på skatten varje månad, där Y är din inkomst. Då garanterar vi att alla har MINST X kronor att röra sig med varje månad. Då kan vi lägga ner Försäkringskassan helt och spara en massa pengar på administration
    Lite som medborgarlön då? En garantisumma helt enkelt.
  • sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-28 11:55:37 följande:
    Du vill alltså lagstifta mot att ogilla kvinnor?
    Nej, att kvinnor OCH män fastnar i genusstyrda roller, fack och mallar. Försvara pappors rätt till sina barn, förhindra könsrelaterat våld etc. Man kan ju inte lagstifta om hur någon tycker så länge åsikten inte går till konkret handling.
  • sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-28 12:00:33 följande:
    Det garanterar ett skyddsnät för ALLA om det skulle gå rakt åt pipan för folk.
    Klok tanke...
  • sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-28 12:04:22 följande:
    Då talar du om att tvinga folk att bete sig på ett sätt som staten tycker att man ska bete sig. Det är fel
    Ja, men jag ser många fel som det är nu också, har bara inte kommit på den ultimata lösningen än :D
  • sinkadus

Det beror ju på hur vi definierar staten, som ett folkvalt parlament eller om vi kan tillämpa direkt demokrati eller om vi överlåtit makten åt någon annan.

• sinkadus

I ett liberalt samhälle måste väl det vara upp till var och en. Är man nöjd och klarar sig på sin medborgarlön så är väl det en liberal frihet?

• sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-05-01 21:12:03 följande:
    Nej det är inte upp till var och en. Anledningen till att ha medborgarlönen är att folk behöver den. Att ligga på soffan och kassa in medborgarlön bör således inte uppmuntras, av någon.
    Inte uppmuntras, men kan vi göra något? Ska staten kunna ingripa?
  • sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-05-01 21:13:05 följande:
    Staten är den som sköter regelverket för vad medborgare och företag får göra samt sätter spelreglerna. Vanligen har staten också våldsmonopolet och sköter nationellt försvar
    Okej, en strikt statsvetenskaplig tolkning av "staten"
Svar på tråden är vänsterpartiet liberalt?