Inlägg från: sinkadus |Visa alla inlägg
  • sinkadus

är vänsterpartiet liberalt?

Ja att det sociala trycket får människor att handla ofritt. Samhällsförväntningarna styr oss att agera i paritet med de normer vi har att förhålla oss till som gör att kvinnor tar ut 80% av föräldraledigheten till exempel.

• sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-27 23:04:36 följande:
    Det sociala trycket är ingenting som staten bör lagstifta emot
    Men varför inte? Kan inte det leda till större frihet för individerna i ett samhälle?
  • sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-27 23:06:10 följande:
    Fler lagar om hur man ska bete sig leder inte till frihet
    Hur vet man det?
  • sinkadus

Finns det verkligen ett fritt val är då frågan? Liberaler tror ju det...

• sinkadus
    ming skrev 2009-04-27 23:06:59 följande:
    Det verkar som att du inte riktigt förstår vad liberalism innebär.
    Haha, jag ställer ju bara frågor för att provocera och se hur ni tänker. Du behöver inte vara orolig!
  • sinkadus

Om liberalismen? Menar du enligt min politiska uppfattning eller liksom teoretiskt ideologiskt?

• sinkadus

Jag tycker bara att det är intressant att se hur man resonerar kring individers frihet kontra kollektivets frihet, om det finns ett fritt val o.s.v.

Jag definierar mig som liberal i vissa sammanhang - men långt ifrån Folkpartist. Jag tror inte att det finns ett fritt val och jag har inga problem med vissa tvingande ofriheter på vissa områden. Samtidigt som jag kan ha oerhörda problem med tvång på andra områden... Inte så rörigt va? Jag är mer ute efter diskussionen och resonemangen.

Jag fascineras av hur sådan människor som definierar sig som liberala inte kan se ofriheterna med friheten. Flummigt va?

• sinkadus

Men om min frihet innebär ofrihet för en annan, är det då frihet?

• sinkadus
    Nisseblubb skrev 2009-04-28 11:32:36 följande:
    Då kommer herr Demokrati in och bestämmer vems frihet som kör först
    såklart!
Svar på tråden är vänsterpartiet liberalt?