• Linnika

Utomkvedshavandeskap (X)

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap för några månader.
    Nu är ja rädd att jag ska få det igen, eftersom chansen för de är större om man redan haft det.

På mej har dom inte opererat nått utan jag fick en spruta med cellgift för att de "skulle gå över av sig själv" som läkarna uttryckte det.

Så är ja så förvirrade för att läkarna har sagt olika saker angående hur länge man måste vänta med att försöka igen.

En läkare så att när HCG-värdet är under 5 så är de bara att köra igen.
    Nu säger nästa läkare att HCG-värdet ska vara på 0 å att vi sen ska vänta 2 månader innan vi får försöka..

Mitt värde var sist på 2 så jag å min kille började ha oskyddat igen då.
    För även fast jag är livrädd så vill ja inget hellre än att prova igen å lyckas denna gången.

Fler som haft X å vill byta tankar å funderingar kring de??

ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)
  • Stella 78

Idag ringde läkaren tilbaka (den första som opererade mig och som även gav mig cellgift. Angående väntetid efter en methotrexateinjektion så ger de inga restriktioner på SÖS mer än att vänta tills kroppen läkt vilket brukar ta 2-4 månader (beroende på hur äggledaren ser ut och hur snabbt mens etc kommer igång). Men när det gäller fosterpåverkan på en eventuell ny graviditet så finns det inte så mycket forskning på det men när de tittade på 20 kvinnor som fick methotrexate-behandling under första trimestern (de fick behandling pga reumatism) så var inget något av barnen diagnostiserade med någon fosterskada när de föddes. Hon gick in och dubbelkollade med de läkemedelsråd de följer och det enda de kan säga är att det kan finnas en viss ökad risk för kromosomavvikelser och fosterskador men inget de med säkerhet vet. Och de som behandlas för reumatism får ju upprepad behandling under lång tid.

Men visst är det svårt att veta hur man ska göra då det inte finns några klara svar! Nu har det gått 1 månad sen jag fick min injektion och jag har ÄL i början av nästa vecka om kroppen nu har hoppat igång som den ska efter operationer etc. Känner att vi nog varken kommer försöka aktivt eller försöka att inte bli gravida utan händer det så händer det denna månad. Nu är ju sambon bortrest under helgen så beslutet kanske inte blir så svårt att ta om jag får ÄL i helgen. Nästa månad kommer jag iallafall våga köra på igen. VI kommer iallafall inte ha tvångssex denna månad

Blev lovad en spolning av min hö äggledare av den läkare som opererade mig sista gången men nu verkar hon glömt att lägga in en tid åt mig och är nu på semester... typiskt! och då bad jag dessutom om ett sista samtal med henne innan jag skrevs ut för att försäkra mig om att jag verkligen skulle få det innan 20 aug. när vi ska på nybesök inför IVF. Åhhh.. att man inte bara kan lita på att allt flyter på som det ska!

• Linnika
    Stella 78 skrev 2009-07-09 14:51:28 följande:
    Idag ringde läkaren tilbaka (den första som opererade mig och som även gav mig cellgift. Angående väntetid efter en methotrexateinjektion så ger de inga restriktioner på SÖS mer än att vänta tills kroppen läkt vilket brukar ta 2-4 månader (beroende på hur äggledaren ser ut och hur snabbt mens etc kommer igång). Men när det gäller fosterpåverkan på en eventuell ny graviditet så finns det inte så mycket forskning på det men när de tittade på 20 kvinnor som fick methotrexate-behandling under första trimestern (de fick behandling pga reumatism) så var inget något av barnen diagnostiserade med någon fosterskada när de föddes. Hon gick in och dubbelkollade med de läkemedelsråd de följer och det enda de kan säga är att det kan finnas en viss ökad risk för kromosomavvikelser och fosterskador men inget de med säkerhet vet. Och de som behandlas för reumatism får ju upprepad behandling under lång tid. Men visst är det svårt att veta hur man ska göra då det inte finns några klara svar! Nu har det gått 1 månad sen jag fick min injektion och jag har ÄL i början av nästa vecka om kroppen nu har hoppat igång som den ska efter operationer etc. Känner att vi nog varken kommer försöka aktivt eller försöka att inte bli gravida utan händer det så händer det denna månad. Nu är ju sambon bortrest under helgen så beslutet kanske inte blir så svårt att ta om jag får ÄL i helgen. Nästa månad kommer jag iallafall våga köra på igen. VI kommer iallafall inte ha tvångssex denna månad Blev lovad en spolning av min hö äggledare av den läkare som opererade mig sista gången men nu verkar hon glömt att lägga in en tid åt mig och är nu på semester... typiskt! och då bad jag dessutom om ett sista samtal med henne innan jag skrevs ut för att försäkra mig om att jag verkligen skulle få det innan 20 aug. när vi ska på nybesök inför IVF. Åhhh.. att man inte bara kan lita på att allt flyter på som det ska!
    De är tristt när läkarna lovar en sak å sen blir de inte.
    Visserligen va hon som lovade mig ,att vi skulle få komma in på utredning igen på en gång om ja inte fick mens mens som ja skulle, typ "bara" barnmorska eller sköterska. Men det är ändå hon som har ansvaret å så för dom inledande mötena som jag har förstått de. Å ändå finns de ingen tid för oss nu i sommar. Trots att dom där 2 månaderna som vi skulle vänta skulle vara över i slutet på Juni.. De e konstigt.. dom kan ju liksom inte räkna med att de skulle ordna sig å att ja skulle få min mens helt normalt..speciellt eftersom de va därför vi från första början fick remissen från min läkare på hälsocentralen i höstas -08.
    *suck*

Man blir ju ganksa less på de eviga väntandet..
    Känns som att de enda man gör är väntar väntar och VÄNTAR!!

De e ju konstigt att de inte finns så mycke forskning om ev. fosterskador efter cellgiftssputan endel(vi) får när vi haft X.

Ja menar när de e de dom sprutar i en, så må dom ju ha lite mer koll på biverkningarna.. Ålltså tex..fosterskador å liknande..
    ღ Pojkvännen ღ
  • Stella 78

Hittade den sida som läkarna läser från på nätet och då stod det om metotrexat när man använder det vid reumatism etc:

" I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 20 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av metotrexat i tidig graviditet - barnen saknade missbildningsdiagnos. Metotrexat kan utöva en mutagen effekt. Risken för att detta skall leda till fosterskador är liten. Om den manliga partnern står på metotrexat vid spermacellsbildningen (c:a 3 månader före konception) eller om kvinnan före befruktningen behandlats med metotrexat, kan skäl för en kromosomundersökning av fostret anses föreligga. Efter upphörandet av en metotrexatbehandling av fertil kvinna bör för säkerhets skull graviditet undvikas tills normalt folsyrastatus uppnåtts."

Egentligen helt sjukt att man ska behöva leta efter info själv... har plöjt igenom allt jag kunnat hitta på nätet de senaste 2 månaderna om X och metotrexat och vad som gäller. Men det finns som sagt var ytterst lite info om det hela...

Lite tryggt ändå att dessa 20 kvinnor fått friska barn trots att de fått behandling under tiden de varit gravida. Det min läkare sa var att det som kan hända är att inte celldelningen fungerar i början om man skulle ha kvar det i kroppen och då blir det liksom inget barn utan förmodligen mf (om jag förstod henne rätt).

• Jessica23

Hade ett x november 2000, februari låg dottern i min mage. På första försöket! Å hon fyller 8 till hösten/vintern

Sonen gjorde jag me extra vul, tog sig me första gången! De sa jag me skulle få sämre chans att bli gravid men det är inget jag märkt

• Linnika
    Jessica23 skrev 2009-07-09 16:32:50 följande:
    Hade ett x november 2000, februari låg dottern i min mage. På första försöket! Å hon fyller 8 till hösten/vintern Sonen gjorde jag me extra vul, tog sig me första gången! De sa jag me skulle få sämre chans att bli gravid men det är inget jag märkt
    SÅn tär skönt att höra.. TACKAR {#lang_emotions_flower}
    ღ Pojkvännen ღ
  • Jessica23
    Linnika skrev 2009-07-09 17:46:54 följande:
    SÅn tär skönt att höra.. TACKAR
    Jag har hört massa skräckhistorier.... men min är bara fylld me lycka!!!!
  • Moviefreak

Läs gärna i min presentation om ni vill...

Har haft 2 mf och ett x under loppet av ett år - nu sitter jag här och tittar på min vackra dotter som blir en månad i morgon!

Ge inte upp hoppet! Vi bestämde oss för att "skaffa" barn i augusti 2006 - det var inte så lätt som vi trodde, men nu - nästan 3 år senare - har vi vår älskade lilla tjej!
    Kan också säga att det har varit värt ALLT, alla sorger, tårar, operationer mm!

Önskar er all lycka!
    Kram

Äntligen har trollungen blivit storasyster!!
  • Stella 78

Moviefreak; underbart att läsa att det gått bra för dig!
    Hoppas få samma resultat inom en väldit snar framtid!

• Linnika

Moviefreak: Jag är nog kanske väldigtf överkänslig, men ja läste precis din presentation. Å nu sprutar tårarna..
    Är så glad för eran skull och att allt gick bra tillslut.
    Men känslan av hopplöshet drar ändå in över mig.

Jag har lidit av depression och panikångest.. Å när vi ficik vårat X så var både jag å min kille livrädd att ja skulle få en "svacka" igen. Men de gick bra, hyffsat iaf.

Jag känner redan nu att jag inte kommer att orka ifall de skiter sig igen.
    Kanske låter de väldigt egoistiskt.. Men ja skulle nog inte klara av det.

Jag är nu väldigt tveksam till om vi ska sluta med skydd nu, eller om vi ska vänta ett tag.
    Är så sjukt rädd att de ska bli fel igen.

Det är ju redan krångligt som de e med utebliven mens å så..

Man känner sig förbannat svag.. {#lang_emotions_cry}

ღ Pojkvännen ღ
  • Tintzo

Lintias: har man ont efter den där cellgifssprutan??? illamående??
    har troligtvis själv utomkvevds efter ICSI är i v. 6+2 och skall få min cellgiftsspruta imorgon!!! OROLIG!!!

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)