• Linnika

Utomkvedshavandeskap (X)

Hej alla!

De va ett tag sen ja skrev..

Har inte hänt så mycket här.. Ingen mens inget plus, ska testa igen till veckan. Men ja tror inte på nått pluss, vilket är bra eftersom jag just nu INTE vill ha nått!!

Ja ska begära ut min journal, å sen ska ja se vad jag ska göra med den.
    Men enligt mig så får de inte gå till så som de har gjort. Läkarna får INTE missa på en sån grej  som dom gjorde me oss, tänk om vi skulle blir gravid och nått hade blivit fel pga att dom inte talade om hur de låg till från början.

Så ska ja ta reda på ordentligt hur länge vi måste vänta. OM de nu är 3 månader efter att jag fått sprutan eller ifall det är längre..

Jag tänker inte chansa..

Hur som helst..

Får ja ingen mens nu snart så kommer vi in på utredningen igen för att tav reda på varför jag inte har den som jag ska. Jag ska nog få börja äta pergo då..

Tja..de va väl va som händer häromkring..

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Loppan25 skrev 2009-05-17 22:11:50 följande:
    Jo då, det visade inget + i tisdags på gyn...men idag kom det! =) ett starkt +, nu ska jag bara ringa gyn igen och kolla med vul
    Hur gick de me plusset å vul??

=)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Hej igen!!

Usch.. Det är så lätt för en del att bli med barn, dom tittar på varandra å blir med barn av "misstag" ungefär.. De e så det känns iaf..

Jag å min kille kör skyddat just nu... Eftersom vi inte vet hur länge man måste vänta när man fått den där sprutan. Ska ringa å kolla de igen nu på morgonen på kvinnokliniken. Men det känns iaf som att det inte spelar någon roll eftersom att jag inte haft något som ens kan liknas vid mens sen mitt HCG-värde var nånstans under 20 å de var nån gång i April. Så samtidigt som jag frågar vad som gäller med cellgiftssprutan så ska jag prata me dom om att få komma in på utredning igen för att få mensen att komma igång igen..
    Just nu känns det som att jag och min kille aldrig kommer att kunna få barn.
    Han är helt stensäker på att de vänder å att de ordnar sig för oss.. Men jag känner inte alls samma säkerhet.

När jag var yngre ca 15-22 så sa jag att: "JAG SKA ALDRIG HA BAR, FY FAN"
    NU ångrar jag dom orden mer än allting annat..
    Hade aldrig någonsin kunnat ana att de skulle vara sånt här känslomässigt slit.
    Samtidigt är jag ju livrädd.. de finns ju ingeting som säger att vi inte får ett X igen..

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Stella 78: Jag håller med dig i att det är jobbigt att ingen annan man känner har varit med om ett X, vissa jämför det som har hänt oss med ett missfall, vilket INTE är samma sak.

Vi var har oxå varit öppna å ärliga med vad som hänt, de känns mycke lättare då.
    Just för att ja kan bli toklessen av att bara se en liten bebis, så kan de ju va bra att ha förklarat för folk varför man blir så.

Iaf så ringde jag till KK idag..vi kunde INTE få en tid nu i sommar.
    Till hösten sa hon, *SUCK* är de enda jag känner.. Alltså till hösten får vi komma i kontakt me nån som kan hjälpa oss. Om vi inte lyckas på egen hand innan de då, men de känns ju svårt eftersom ja inte har mens eller äl.
    Däremot kunde jag gå å ta alla proverna på labb redan nu, så de va gjort tills hösten.. De kändes ju lite bättre iaf.. Men allt känns så långt bort.

Ringde till killen å berättade nyss, han blev lessen han me.. känns som att vi redan väntat å längtat så länge redan.. Så ska vi behöva vänta annu längre..

Har inte så stor koll på vad endometrios e för nått, jag vet bara att de gör allt ännu mer krångligt.. =/ Huvva..lider med dej.

Men som du skrev.. VI SKA LYCKAS!! De bara är så.. för de har JAG BESTÄMT!!

Nericia: Näe, man ska ju inte jämföra sig med varandra, men de är oerhört svårt. Däremot e de väldigt skönt att höra om dom som de gått bra för å som blivit gravid snabbt efteråt.. Vi hade säkert oxå lyckats bättre (kanske) om jag nu hade haft min mens. Inte många gånger innan i livet jag gått å HOPPATS på att få mens NU NU NU!! Men NU gör jag de..
    Så är de väldigt skönt att höra att man inte är ensammen. Känns ju som att de pratas mer om missfall än om X, men de är ju kanske lite vanligare me mf..så de e väl därför.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Stella 78: Jag vet inte om jag har haft mf, men jag är nästan säker på att jag haft minst 1 kanske 2. Läkarna jag pratat med i efterhand var nästan säkra på att det var så. Men eftersom jag inte var medveten om vad som egentligen hände så tog jag det inte så hårt då.

Nu känns allt precis som du skrev komplicerat.

Jag har ju båda min äggledare kvar, eftersom dom inte kunde lokalisera exakt var x:et satt så började dom me att ge mig cellgiftssprutan istället för att gå in å rota i mig. Å cellgiftet funkade ju å de va ju bra, men när vil lyckas igen så finns det u inget som säger att de inte blir samma sak i samma äggstock om du förstår hu ja menar.

Jag frågade om sprutan jag fått å det var 3 månader på den..så nu e de OK att köra oskyddat.. Så vi får väl ta å börja me de då när killen kommer hem =)

Jag hoppas ju iaf att de blir som förra gången, att vi trots ingen mens lyckas blir me barn iaf å att de den här gången sätter sig på rätt ställe å sen stannar kvar.
    Den bebis som väl kommer, är så efterlängtad å så älskad redan nu.
    Man låter ju lite knäpp.. Men så e de.

Jessica201: Jag har och är väl fortfarande väldigt stressad över att bli me barn, jag börjar känna mig gammal(fyller 26 i sommar).
    Har också funderat på att skaffa hund, men killen vill att vi ska bo lite bättre först så de bli lite mer yta för hunden att springa å leka på. Men ja kan tänka mig att man har annat å tänka på när man har en liten valp att ta hand om. =)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Stella 78 skrev 2009-07-09 14:51:28 följande:
    Idag ringde läkaren tilbaka (den första som opererade mig och som även gav mig cellgift. Angående väntetid efter en methotrexateinjektion så ger de inga restriktioner på SÖS mer än att vänta tills kroppen läkt vilket brukar ta 2-4 månader (beroende på hur äggledaren ser ut och hur snabbt mens etc kommer igång). Men när det gäller fosterpåverkan på en eventuell ny graviditet så finns det inte så mycket forskning på det men när de tittade på 20 kvinnor som fick methotrexate-behandling under första trimestern (de fick behandling pga reumatism) så var inget något av barnen diagnostiserade med någon fosterskada när de föddes. Hon gick in och dubbelkollade med de läkemedelsråd de följer och det enda de kan säga är att det kan finnas en viss ökad risk för kromosomavvikelser och fosterskador men inget de med säkerhet vet. Och de som behandlas för reumatism får ju upprepad behandling under lång tid. Men visst är det svårt att veta hur man ska göra då det inte finns några klara svar! Nu har det gått 1 månad sen jag fick min injektion och jag har ÄL i början av nästa vecka om kroppen nu har hoppat igång som den ska efter operationer etc. Känner att vi nog varken kommer försöka aktivt eller försöka att inte bli gravida utan händer det så händer det denna månad. Nu är ju sambon bortrest under helgen så beslutet kanske inte blir så svårt att ta om jag får ÄL i helgen. Nästa månad kommer jag iallafall våga köra på igen. VI kommer iallafall inte ha tvångssex denna månad Blev lovad en spolning av min hö äggledare av den läkare som opererade mig sista gången men nu verkar hon glömt att lägga in en tid åt mig och är nu på semester... typiskt! och då bad jag dessutom om ett sista samtal med henne innan jag skrevs ut för att försäkra mig om att jag verkligen skulle få det innan 20 aug. när vi ska på nybesök inför IVF. Åhhh.. att man inte bara kan lita på att allt flyter på som det ska!
    De är tristt när läkarna lovar en sak å sen blir de inte.
    Visserligen va hon som lovade mig ,att vi skulle få komma in på utredning igen på en gång om ja inte fick mens mens som ja skulle, typ "bara" barnmorska eller sköterska. Men det är ändå hon som har ansvaret å så för dom inledande mötena som jag har förstått de. Å ändå finns de ingen tid för oss nu i sommar. Trots att dom där 2 månaderna som vi skulle vänta skulle vara över i slutet på Juni.. De e konstigt.. dom kan ju liksom inte räkna med att de skulle ordna sig å att ja skulle få min mens helt normalt..speciellt eftersom de va därför vi från första början fick remissen från min läkare på hälsocentralen i höstas -08.
    *suck*

Man blir ju ganksa less på de eviga väntandet..
    Känns som att de enda man gör är väntar väntar och VÄNTAR!!

De e ju konstigt att de inte finns så mycke forskning om ev. fosterskador efter cellgiftssputan endel(vi) får när vi haft X.

Ja menar när de e de dom sprutar i en, så må dom ju ha lite mer koll på biverkningarna.. Ålltså tex..fosterskador å liknande..
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Jessica23 skrev 2009-07-09 16:32:50 följande:
    Hade ett x november 2000, februari låg dottern i min mage. På första försöket! Å hon fyller 8 till hösten/vintern Sonen gjorde jag me extra vul, tog sig me första gången! De sa jag me skulle få sämre chans att bli gravid men det är inget jag märkt
    SÅn tär skönt att höra.. TACKAR {#lang_emotions_flower}
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Moviefreak: Jag är nog kanske väldigtf överkänslig, men ja läste precis din presentation. Å nu sprutar tårarna..
    Är så glad för eran skull och att allt gick bra tillslut.
    Men känslan av hopplöshet drar ändå in över mig.

Jag har lidit av depression och panikångest.. Å när vi ficik vårat X så var både jag å min kille livrädd att ja skulle få en "svacka" igen. Men de gick bra, hyffsat iaf.

Jag känner redan nu att jag inte kommer att orka ifall de skiter sig igen.
    Kanske låter de väldigt egoistiskt.. Men ja skulle nog inte klara av det.

Jag är nu väldigt tveksam till om vi ska sluta med skydd nu, eller om vi ska vänta ett tag.
    Är så sjukt rädd att de ska bli fel igen.

Det är ju redan krångligt som de e med utebliven mens å så..

Man känner sig förbannat svag.. {#lang_emotions_cry}

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Tintzo skrev 2009-07-09 21:07:32 följande:
    Lintias: har man ont efter den där cellgifssprutan??? illamående??har troligtvis själv utomkvevds efter ICSI är i v. 6+2 och skall få min cellgiftsspruta imorgon!!! OROLIG!!!
    Jag hade redan så ont sen innan så för mig blev de ingen skillnad..
    Mådde inte illa heller.. Kände mig mest trött å sliten bara.

Allt som allt var jag sjukskriven i en vecka..

Å som Stella 78 skrev, det spände lite där dom satte sprutan å så sved de lite.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Tintzo skrev 2009-07-14 16:10:03 följande:
    hcg stiger fortf. (6880) idag ede 4:de dagen efter sprutan men det tyckte läkaren att va ok... Hur högt hcg har ni haft å när ha de börjat sjunka? och hur lång tid till 0?
    Jag minns inte riktigt hur högt mitt hcg-värde hann bli 3000-6000??
    De tog iaf ca 2 månader innan det var nere på noll igen..
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Nu har jag å killen slutat använda skydd igen =)

Känns bra, även fast ja vet att chansen att vi ska lyckas utan hjälp e minimal.

Men vi har lyckats en gång..
    Så vi hoppas innerligt att vi får till det igen.

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Tintzo skrev 2009-07-16 16:40:08 följande:
    Stella 78: Oj de va högt. i vilken v. va du i när de va som högst? Va jobbit du har haft det!Hur ska man våga försöka bli gravid på nytt? tänk om det blir ett till X.
    Jag är oxå livrädd..
    Men jag känner att de inte är ycket jag kan göra åt de..

Jag HOPPAS, ÖNSKAR å VILL att vi lyckas snart igen å att de sätter sig där de ska den här gången.

Men tankarna är många, flest tankar har jag nog om jag kommer att orka med ifall de blir ett till X
    Det var jobbigt förra gången, men blir det så igen blir de nog nåra resor värra antar ja =/
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Testfällan hamnar alla i nån gång tror ja..
    De kan ju bli som en drog..inte direkt livshotande men så jäkla jobbigt.

Tolka och fundera är det enda man gör.. Så tar man ett test till som ger ett annat resultat och vad får man...??
    Jo fler tankar och fler tolkningar..

Huvva inte e de lätt inte..

Jag tänker iaf FÖRSÖKA hålla mig med att testa tills jag tror att de verkligen kanske är nått på G..
    Sist blev jag fruktansvärt öm i tuttarna på en gång.

Så jag väntar på ömma tuttar.. tills dess har jag test-köps-förbud {#lang_emotions_laughing}

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Stella 78 skrev 2009-07-19 10:47:48 följande:
    Lintias; Hahaha, jag har varit i testfällan många gånger förut, men nu var det så otippat! Fanns ju ingen anledning. Ja, vi är ju inte helt friska i pallet...Köper du tester på apoteket? Jag beställer mina från nätet. Så mycket billigare och har funkat superbra för mig - både ÄL och grav.testen. Nackdelen är att de ligger här hemma och lockar till test. Men nu hade jag som sagt var glömt bort allt med testande efter flera månader med X etc. Varför skulle jag i just den lådan och rota? Men, men... nu är det rätt lugnt. Tror det är en spökskugga jag såg. Visar sig väl om en dryg vecka när jag borde ha BIM om kroppen nu har hoppat igång som den borde.
    Haha....man kanske blir lite galen =)

Jag har både köpt från apoteket och beställt. Beställa e ju billigt å bra, men då blir de så som du skrev..dom lockar på något konstigt vis på en.
    Så nu har ja tänkt att när mitt huvudsymptom visar sig så får ja köpa på apoteket. lockar ju inte lika mycke heller. Man skulle ju bli ruinerad efter ett tag =)

Dom test ja beställde från nätet gick fort åt förra våren å sommaren eftersom min mens krånglade redan då.. Så ja testade HELA TIDEN.

Va ska man göra, när mensen bara tar å försvinner.
    Men nu e ja ju medveten om att de är så.

Bara å vänta å se..=)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Hahahahaha..

Du får gå me i AT=anonyma testare =)
    Du:"Hej mitt namn är Stella 78 och jag är testberoende, har varit "ren" i en dag"
    Resten av gruppen (inklusive mig kanske): HEJ STELLA 78

{#lang_emotions_laughing} De skulle va nånting de..

Men för att vara lite seriös så hoppas ja att de faktist är ett pluss å inte spökstreck eller nå sånt.

Men ja kan inte förstå det du skrev här..

"Och dum som jag var så testade jag utan att ha hållt mig mer än 1,5 timmar och hade druckit massa kaffe. Jag vet... mycket smart gjort!"

Jag förstår inte riktigt..påverkar det om man dricker kaffe, inte för att jag gör de själv men ändå. Har man inte hållit sig så kan väl inte de ppåverka iaf, när man väl fått ett plus menar jag.
    Ja kanske är lite korkad..men ja skyller på att ja e trött =)

Iaf så kan ja berätta att min läkare ringde idag.
    Jag har fått tabletter, Provera, som ja ska äta för att få igång mensen.
    Ska äta en varje dag i två veckor å sen ska ja sluta å då ska mensen komma inom 1-3 dagar. Sen ska jag göra likadant månaden efter, börja äta kuren den 20 å två veckor framåt.

Men ja blev lite brydd idag, för jag tog en tablett på min lunch klockan  lite efter 14.00, men när ja gick på toaletten 17.30 så var de lite rött på pappret.
    Så imorn ska ja ringa å kolla hur ja ska göra fortsätta äta pillrena eller kolla ifall de funkar iaf. Så vill ja ta reda på om de kanske kan bli såhär å att de är normalt..

Jag vet ingeting jag..som vanligt {#lang_emotions_dreamer}

De blev långt idag.. Hoppas du orkade läsa =)  

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Jag har inte heller tänkt så mycke på de där me svininfluensan.. De känns som att de tar sån tid för oss iaf att få till en lite.. Å som Stella 78 skrev: "Massmedia blåser pp sånt här."

De är influensor överallt hela tiden tycker jag.

Fast ja har iofs funderat över det när de gäller våran utlandsresa i slutet på augusti, men dom varåder ju inte från att resa.. Så tills vidare så avvaktar jag bara.

Kanske också ändrar mig ifall de kommer fram riktigt info om det.

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Jag kan erkänna att jag inte läst på så mycke alls om svininfluensan..
    INgen koll på symptom osv

Fast man kan ju aldrig vara helt säker på att man inte drabbas.

Jag var ju helt säker på att den dan jag vill få barn så var de bara att ha sex en gång å sen var de en bebis i magen. Inte trodde jag att JAG skulle vara en av dom som skulle ha de lite svårare att få barn.

Så man vet ju aldrig..
    Men samtidigt är de ju bra å inte nojja upp sig heller.

Finns så mycke annat jag nojjar över ändå =)

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Hej Stella =)

Välkommen till gruppen =)

hahaha

hur länge har du varit "ren"??
    Jag har varit ren sen Maj =)

ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Stella 78 skrev 2009-07-22 21:48:30 följande:
    Hej Lintias!Jag har varit "ren" sen klockan 14 idag....Inser att jag är riktigt illa ute...måste nog spärras in snart... detta AT funkar nog inte för mig... ska hela tiden bara ta ett sista test... det brukar ju heta så!
    Du får skaffa dig en mentor.. =)

Vad sa testet idag då förresten *nyfiken*
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika

Vi får hoppas på att de tar sig nästa gång du har äl då istället..

Själv känner jag att ja faller djupare å djupare i en grop av ångest å hopplöshet =/
    Känns som att de aldrig kommer bli våran tur =(
    Vi kommer aldrig lyckas.. =/

Varför skulle de vara så svårt??
    {#lang_emotions_cry}

ღ Pojkvännen ღ
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)