• brittans

Utomkvedshavandeskap (X)

Hejsan!
    Jag hade ett utomkveds för fyra månader sen, fick operaras akut och har bara en fungerande äggledare. Var jätterädd när vi började försöka igen att det skulle sluta på samma sätt. Men nu är jag mer orolig att jag inte ska bli gravid, och tänker väldigt mycket på graviditet, längtar och får tankar om att jag kanske inte kan få barn.
    Har blivit helt fixerad vid detta, önskar att jag bara kunde släppa dessa tankar och inte tänka på graviditet och fertilitet ett tag. Låta det ske när det ske. Det var så jag tänkte innan jag blev gravid i höstas..

• brittans

Jag fick också höra att det var bara att börja försöka igen när jag var stark nog. Och att det inte skulle vara så mycket svårare att bli gravid igen. Men köper inte riktigt det, har ju faktiskt bara en äggledare och om det var fel på den ena borde det ju faktiskt finnas en risk att det är fel på den andra. Men hopppas, hoppas varje månad att det inte ska vara så.

• brittans

Hej,
    jag har fått höra att en äggledare kan hämta upp ägg från båda äggstockarna. Jag vet inte om det betyder att ägget kan bli befruktat varje månad. Men själva ägglossningen borde väl fungera som vanligt sen är frågan om det plockas upp av äggledaren.. Mina två första menscykler efter operationen var längre, men nu är den tillbaka till normalt.
    Har börjat med ägglossningstest också och det gav utslag senast, får se om det funkar nu igen.
    Har bestämt att söka hjälp i höst om det inte har blivit något då, känns skönt att ha fattat det beslutet.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)