• Myggan1

Missfall/utredning

Jag och min sambo har genomgått en utredning nu pga upprepade missfall (4st)). Pratade med min läkare i fredags och alla våra prover va normala, de hittar inga fel. Skönt på ett sätt, men samtidigt inte. Man har ju inte en aning om varför det blir missfall hela tiden.
    Ska nu vänta ett par månader innan vi försöker igen och när jag blir gravid ska jag ta gulekroppshormon och trombyl. Min läkare sa att det kan hjälpa, men det är inte säkert.

Allt känns så jävla hopplöst, känns som om man är tillbaka på ruta ett igen!! Någon som har några erfarenheter av detta?
    Ska jag söka någon ny läkare som tar ytterligare prover? eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Missfall/utredning
  • Angla

Jag skulle börja med att kräva en journalkopia för att kolla vilka prover som är tagna.

• Myggan1

Ja det kanske jag borde göra. Men jag har tappat lusten nu, orkar inte bry mig längre.
    Känns som om läkarna inte riktigt tar oss på allvar, man måste nog vara 30+ för att det ska hända något. Är så trött på den här "gynvärlden"

• Angla

Känner igen åldersdilemmat där. Var 19 då vi staratde hela karusellen och inget tog mig på allvar. Men det gäller att inte ge sig.

• LillSkruttet

Myggan1: Lider med dig. Vi har inte kommit så långt som till utredning ännu, men det känns lite hopplöst ändå. Har försökt bli gravid i 1 år och 8 månader och genomgick 2 mf i våras, ett i feb i v5 och ett i början av juni i v6. Vi får inte komma på utredning förrän vi haft ett 3:e mf. Man funderar ju en hel del på vad som kan vara fel eftersom jag inte verkar komma över v6 utan att jag bröjar blöda. De stressar väl inte på någon utredning heller eftersom vi bara är 26.

• Myggan1

LillSkruttet

Det är fördjävligt rent ut sagt att man ska behöva få ett 3:e missfall för att få någon hjälp!
    jag och min sambo fick 4 innan läkarna fattade att vi menade allvar, att vi verkligen ville
    skaffa barn. (Jag är 21 och min sambo 23) Nu tänker vi ialf lugna oss ett tag, njuta av vårat hus som vi snart bott i ett år och våran lilla vovve som flyttade in till oss i sommras.

• liten ior

jag/vi har varit på mf utredning, helt jä*la värdelöst!!

*slutsats ja du får mf någon gång mellan v 6 - 12, vi hittar ingen orsak, vi kan ingenting göra... gå hem å försök igen, du kan ju höra av dig när du är med barn i v5*

och jag har faktiskt fyllt 30
    vi har försökt bli med barn sedan sep 02
    tre mf

jag tror dessa utredningar är olika beroende på vart i landet man bor samt ifall det är landstinget eller privat

• Flisa 1

HEj myggan och ni andra !

Ledsen att läsa om att du inte får någon direkt hjälp.

Jag har varit med om precis samma sak. De är bara att gå hem
    och försöka igen.....

Men man vill inte att de ska bli samma utgång för man vet inte
    hur många missfall man pallar med....

Men jag tycker precis som Angla att du fört ska be om din Journal.
    och gå igenom den och se vilka prover dom har kollat.

De ska ha kollats en massa olika och om du går in på www.villhabarn.com
    och klickar dig in på missfall så finns de bra beskrivet där dom vanligaste
    orsakerna till missfall.

Sen tycker jag att du ger de en chans med gulkroppshormonet och trombyl.

De kan ju va de som har fattats.

Om du inte tycker att du blivit tagen på allvar så prova att söka hjälp
    privat de kostar inte mera (iallfall inte där jag varit) och de finns högkostnads
    kort som gör att du har rätt till gratis vård när du kommer upp i en viss summa.

Sörj och gråt de behöver man men sen så är de bara att resa sig upp och
    gå vidare och om längtan efter barn är stark så då orkar man gå vidare.

jag önskar dig all lycka till
    och skickar dig många
    styrkekramar
    flisa

• LillSkruttet

Flisa 1: Tack för länken!! Den var toppenbra! Nu fick jag förklaringen på mycket jag funderat över.

Svar på tråden Missfall/utredning