• kalmar brud

lastbilskort genom arbetsförmedlingen

Är det någon som fått sitt lastbilskort genom arbetsförmedlingen? Hur lång tid tog det att ta detta kortet?

Sambon har jobb på en flyttfirma men bara timanställd, han jobbar när dom ringer så för att bli anställd så måste han ha lastbilskort. Men dom pengarna har vi inte.

Vad kostar ett lastbilskort?

• Svar på tråden lastbilskort genom arbetsförmedlingen
  • kalmar brud
    linjes skrev 2009-04-23 17:45:45 följande:
    kalmar brud skrev 2009-04-23 17:41:46 följande: Jag fattar nog rätt klart att man inte behöver behörighet för att flytta möbler men däremot så får man inte köra lastbil utan rätta behörigheten
    Men vad är det du inte förstår med det jag skriver???

HAN KÖR INGEN LASTBIL!!!!!

Han åker med i lastbilen och bär möbler...
  • kalmar brud
    linjes skrev 2009-04-23 17:48:22 följande:
    Håller med trixie,han har en timanställning så kortet får han nog betala själv
    Hans län klarar inte av att betala ett lastbilskort. hans lön är helt olika varje månad. han kan jobba allt från BARA 3 dgr till hela månaden. Det är helt olika. han jobbar när han blir inringd.
  • Trixi8

kalmar brud skrev 2009-04-24 20:35:15 följande:

Hans län klarar inte av att betala ett lastbilskort. hans lön är helt olika varje månad. han kan jobba allt från BARA 3 dgr till hela månaden. Det är helt olika. han jobbar när han blir inringd.
    ja då får han väl spara då. tror inte ams betalar ett lastbilskörkort.
  • kalmar brud
    Trixi8 skrev 2009-04-24 20:36:58 följande:
    kalmar brud skrev 2009-04-24 20:35:15 följande: ja då får han väl spara då. tror inte ams betalar ett lastbilskörkort.
    Joda dom gör det om dom är säkra på att han har ett jobb sen efter att dom betalt det
  • linjes

kalmar brud skrev 2009-04-24 20:34:17 följande:

Men vad är det du inte förstår med det jag skriver??? HAN KÖR INGEN LASTBIL!!!!! Han åker med i lastbilen och bär möbler...
    OM DU LÄSER INLÄGGEN I RÄTT ORDNING SÅ BLIR DET NOG MYCKET BÄTTRE
  • Trixi8

kalmar brud skrev 2009-04-24 20:38:01 följande:

Joda dom gör det om dom är säkra på att han har ett jobb sen efter att dom betalt det
    nej det är väldigt svårt att få lastbilskort via ams.
  • malin10

ring och kolla med dom det har kommit in nya pengar för sådana saker.. . men tror att man måste vara helt arbetslös om jag inte mins fel.
    å vanligt körkort hjälper dom inte till med, för det är mycket billigare...

• kalmar brud
    malin10 skrev 2009-04-24 20:40:07 följande:
    ring och kolla med dom det har kommit in nya pengar för sådana saker.. . men tror att man måste vara helt arbetslös om jag inte mins fel. å vanligt körkort hjälper dom inte till med, för det är mycket billigare...
    Nej bara inskriven hos dom.
    Eftersom han ALDRIG är säker på hur han jobbar så är han ju inskriven där för att få komma dit på lite möten och sånna grejer.
  • NathalieMio

Ams kan betala MEN det är väldigt sällan. Å då ska man helst varit arbetslös en längre tid och vara lovad  jobb hos en arbetsgivare efter färdig utbildning. Man kan ta lastbil + släp på vissa trafikskolor, kan kosta från ca 18 000 - 20 000 å uppåt. varierar från person till person som med b-kortet ..På vissa trafikskolor får man även dela upp betalningen. Gogla på trafikskolor i eran trakt & hör er för. Lycka Till

*OHANA*
  • kalmar brud
    linjes skrev 2009-04-24 20:39:28 följande:
    kalmar brud skrev 2009-04-24 20:34:17 följande: OM DU LÄSER INLÄGGEN I RÄTT ORDNING SÅ BLIR DET NOG MYCKET BÄTTRE
    Det har jag gjort men du har börjat snacka om att man inte får köra lastbil utan behörighet... JAG har inte ens sagt att han har kört lastbil.

Jag har sagt att han jobber p flyttfirma men inte att han kör någon lastbil.
  • Lille Fi

jag blev erbjuden att ta lastbilskort genom ams. Så helt omöjlig e de inte. Ring o prata me de. De köper upp vissa utbildningar/platser. O finns de bara platser kvar så ska de inte vara några problem. Är han lovad fast tjänst om han tar kortet så nekar de garanterat inte.  Även om folk inte tror de så vill de faktiskt gärna hjälp så att man ska få jobb!!

• Lille Fi

kom på en sak till. De är inte bara o ta kortet. han blir utbildat lastbilschaffis me allt va de innebär.  det är en riktigt utbildning. Vill han bara ha kortet så hade ja nog tagit de på körskola ist.

• JanneD

Ja. Det är full rulle med lastbilsutbildning (även buss) via Arbetsförmedlingen. Det bara att söka. Kravet för buss är B-körkort och har fyllt 21 år. 
    Du kommer gå igenom två veckor tester. VIKTIGT: Språkkunskaper på svenska är det som läggs mest vikt på till 90% för att få gå vidare till själva utbildningen. Utbildningen är på yrkessvenska/tekniskt svenska, fackspråk så att säga. Nya ord kommer du lära dig förståss, men det handlar om hur mycket läsförståelse man har.
       Mitt tips är att öva på B-teori grunderna. Gör det via böcker, nätet och program. C-provet på trafikverket innehåller till större del frågor från B-kortsteorin. Är det ni kommer att repetera i början på utbildningen. 

Utbildningen bekostas av Arbetsförmedlingen: Dom betalar hela utbildningen, teoretiska och körövningarna.
       Dom betalar för alla teoretiska och praktiska prover hos Trafikverket, Alltså C-uppskrivning, uppkörning, YKB utbildning, ADR utbildning, Truckutbildning.
       AF betalar också för körtillståndet och läkarintyget. 

Länk till utbildningen finns här: (kortad länk) goo.gl/7Xi7ui

Är viktigt att öva in lastberäkningstabellen i utbildningsmaterialen. Förekommer på c-teoriprovet o även YKB
    Finns att göra här också bl.a
    www.flexiquiz.com/SC/N/80c9d29e-4789-4d1c-9d41-6c1df3fcc117

• JanneD
    JanneD skrev 2018-01-06 22:41:01 följande:

Ja. Det är full rulle med lastbilsutbildning (även buss) via Arbetsförmedlingen. Det bara att söka. Kravet för buss är B-körkort och har fyllt 21 år. 
    Du kommer gå igenom två veckor tester. VIKTIGT: Språkkunskaper på svenska är det som läggs mest vikt på till 90% för att få gå vidare till själva utbildningen. Utbildningen är på yrkessvenska/tekniskt svenska, fackspråk så att säga. Nya ord kommer du lära dig förståss, men det handlar om hur mycket läsförståelse man har.
       Mitt tips är att öva på B-teori grunderna. Gör det via böcker, nätet och program. C-provet på trafikverket innehåller till större del frågor från B-kortsteorin. Är det ni kommer att repetera i början på utbildningen. 

Utbildningen bekostas av Arbetsförmedlingen: Dom betalar hela utbildningen, teoretiska och körövningarna.
       Dom betalar för alla teoretiska och praktiska prover hos Trafikverket, Alltså C-uppskrivning, uppkörning, YKB utbildning, ADR utbildning, Truckutbildning.
       AF betalar också för körtillståndet och läkarintyget. 

Länk till utbildningen finns här: (kortad länk) goo.gl/7Xi7ui

Är viktigt att öva in lastberäkningstabellen i utbildningsmaterialen. Förekommer på c-teoriprovet o även YKB
    Finns att göra här också bl.a
    www.flexiquiz.com/SC/N/80c9d29e-4789-4d1c-9d41-6c1df3fcc117

Förlåt, ålderskrav för C är 21, och 24 för D- buss
  • FallenAngelNr1000
    Lille Fi skrev 2009-04-25 10:33:48 följande:

jag blev erbjuden att ta lastbilskort genom ams. Så helt omöjlig e de inte. Ring o prata me de. De köper upp vissa utbildningar/platser. O finns de bara platser kvar så ska de inte vara några problem. Är han lovad fast tjänst om han tar kortet så nekar de garanterat inte.  Även om folk inte tror de så vill de faktiskt gärna hjälp så att man ska få jobb!!

Kul för dig ! Själv fick jag varken lastbilskortet eller svetsar utbildningen. Har jobbat ca 2-3 månad /år de sista 4 åren då jag inte hittat mera långvarigt jobb.
    Dom skickade mig till rekryteringsfirmorna för att höra om dom stod för utb. för det gjorde inte ams fick jag till svar, fast min kompis fick svetsarutb. Det är väldigt olika tror jag ifrån kontor till kontor. I min stad är det sura illaluktande fiskar som gillar dondera helt i onödan. O till ingen nytta! 
  • FallenAngelNr1000
    kalmar brud skrev 2009-04-22 11:31:19 följande:

Är det någon som fått sitt lastbilskort genom arbetsförmedlingen? Hur lång tid tog det att ta detta kortet?

Sambon har jobb på en flyttfirma men bara timanställd, han jobbar när dom ringer så för att bli anställd så måste han ha lastbilskort. Men dom pengarna har vi inte.

Vad kostar ett lastbilskort?

Mitt betalades privat och jag tog enbart c kortet. Inget mer. Det gick på mellan 12-15K. Men det var för 10? år sedan, wow tiden går för fort asså ! 
  • JanneD
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-01-06 22:53:08 följande:
    Kul för dig ! Själv fick jag varken lastbilskortet eller svetsar utbildningen. Har jobbat ca 2-3 månad /år de sista 4 åren då jag inte hittat mera långvarigt jobb.
    Dom skickade mig till rekryteringsfirmorna för att höra om dom stod för utb. för det gjorde inte ams fick jag till svar, fast min kompis fick svetsarutb. Det är väldigt olika tror jag ifrån kontor till kontor. I min stad är det sura illaluktande fiskar som gillar dondera helt i onödan. O till ingen nytta! 
    Jag är mycket förvånad att dom inte ville låta dig gå transportutbildningen för tung lastbil. (skakar huvudet något rejält) Det är ett välkänt bristyrke. Jag tycker du ska söka igen. Prata med huvudkontoret och säg att du vill gå utbildningen. Det finns helt enkelt ingen riktig anledning till varför du inte kan få gå den idag. 
       Näe, gör ett nytt försök. Som sagt, det skriks efter lastbilsförare i hela landet. Det är tydligen rena katastrof bristen på såna.
       Det är ett roligt yrke för att man trivs med självständigheten och det stora ansvaret. Man får besöka olika arbetsplatser och träffa nytt folk, och ha kundkontakter. Det är ett service yrke. Är därför jag valde detta arbetsyrke själv.
  • FallenAngelNr1000
    JanneD skrev 2018-01-06 23:11:28 följande:
    Jag är mycket förvånad att dom inte ville låta dig gå transportutbildningen för tung lastbil. (skakar huvudet något rejält) Det är ett välkänt bristyrke. Jag tycker du ska söka igen. Prata med huvudkontoret och säg att du vill gå utbildningen. Det finns helt enkelt ingen riktig anledning till varför du inte kan få gå den idag. 
       Näe, gör ett nytt försök. Som sagt, det skriks efter lastbilsförare i hela landet. Det är tydligen rena katastrof bristen på såna.
       Det är ett roligt yrke för att man trivs med självständigheten och det stora ansvaret. Man får besöka olika arbetsplatser och träffa nytt folk, och ha kundkontakter. Det är ett service yrke. Är därför jag valde detta arbetsyrke själv.
    som jag har förstått så är visa ställen bra mycket mer hjälpsammare än vissa. Men för att få söka via dom behöver man byta sin skrivna adress till dens kommun. Det är några år sent men har kört lite efter att jag tog mitt c kort. Har jobb idag heltid. Är nöjd med A, B o C korten. Tack ändå! :) 
Svar på tråden lastbilskort genom arbetsförmedlingen