• Sandypants

Villa Vs Radhus?

Vad är bra resp sämre med dessa boenden?

Har varit helt inne på villa hela tiden men nu hittat ett helt okej radhus.

Så nu vill jag att ni säger vad ni tycker :)

• Svar på tråden Villa Vs Radhus?
  • Kenzie
    Sandypants skrev 2009-04-22 15:04:26 följande:
    huset jag har länkat tidigare är ju inte ett br-radhus.Den tillhör ju bara en samf så man betalar en avgift per kvartal för tv, värme, vatten och sophämtning. Sedan tillkommer ju så klart el och bredband. Men jag anser fortfarande inte att detta är en BF.Vad tycker ni om detta?www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/410089
    Nej det är definitivt ingen BR. Vi bor i ett friköpt radhus och vi betalar en avgift på ca 3000/år till samfälligheten, utöver den har vi ingen extra avgift. Vi trivs superbra i vårat radhus (hörntomt, hör aldrig grannen vägg i vägg, lagom stor tomt).
  • Miss Lau
    Sandypants skrev 2009-04-22 15:04:26 följande:
    huset jag har länkat tidigare är ju inte ett br-radhus.Den tillhör ju bara en samf så man betalar en avgift per kvartal för tv, värme, vatten och sophämtning. Sedan tillkommer ju så klart el och bredband. Men jag anser fortfarande inte att detta är en BF.Vad tycker ni om detta?www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/410089
    Självklart är det ingen BR, det är en helt annan konstruktion på ägandet och det huset du länkade till är en fastighet!

Och att tillhöra en samfällighet är inget unikt för just radhus utan det finns även mängder med villor som tillhör en samfällighet.

Vi betalar ca 4000 kr/år till vår samfällighet och då ingår snöröjning, garage, tv och gräsklippning av gemensamma ytor.
  • Sandypants

Då måste samf på detta radhus vara jättedyrt?
    Det var på 5881:- per kvartal.
    Det låter jättemycket.

• Kenzie
    Sandypants skrev 2009-04-23 10:05:51 följande:
    Då måste samf på detta radhus vara jättedyrt?Det var på 5881:- per kvartal.Det låter jättemycket.
    Njae såg att det ingick värme och vatten i den avgiften och det gör det inte i våran. Så det blir nog inte så stor skillnad.
  • Miss Lau
    Då måste samf på detta radhus vara jättedyrt?Det var på 5881:- per kvartal.Det låter jättemycket.
    Med tanke på att det ingår sophämtning, vatten och värme tycker jag inte att det låter speciellt dyrt. Vi betalar mer bara för vår värme
  • Rapunzella
    Då måste samf på detta radhus vara jättedyrt? Det var på 5881:- per kvartal. Det låter jättemycket.
    Fast då ingår även värme och vatten, vilket inte är helt vanligt.
  • Cianna

Fördelar med radhus
    Lägre uppvämningskostnad - kan snylta på grannen
    Lägre pris för likvärdig eller större yta än villa = pengar över till annat
    Lagom stor trädgård = tid över till annat

Nackdelar med radhus
    För nära till grannar - allafall om de inte håller sig i skinnet
    Måste jämka större renoverigar med grannar (tak, staket, tv-nät, häckar - beroende på vad man har samfällighet på)
    Mindre tomt

• Sandypants

Då var det ju inte så farligt :)

Tyckte det lätt himla mycket.

Men som sagt jag har noll koll på vad vatten och uppvärmning kostar i ett radhus om man står för det beroende på hur mycket man använder... :)

MERA MERA!

• Kjell2

Vi valde nyproducerat friköpt radhus för att
    - rätt låg beoendekostand
    - egen ingång, garage, uthus, trädgård och uteplats
    - väldigt liten trädgård som kräver minimalt med arbete
    - väldigt lite underhåll på huset
    - vi styr själv, dvs ingen förening

Vi har även ett fritidshus som kräver en del jobb med stor fin trädgård. Det räcker med ett hus som behöver underhåll!

/Kjell

• jummie

Bor i radhus där husen är formade i en cirkel vilket ger en innergård.

Fördelar:

Billigt boende - dels drift, inköp samt att det inte kräver lika mkt underhåll då tomten är liten
    Närheten till grannar som kan hjälpa till
    Närhet till lekkamrater för barnen - innergården är full med ungar som leker, vi behöver inte åka iväg till en lekplats för att hitta kompisar. Detta är den största fördelen som vi kan se det. Då barnen blir äldre o kan cykla till kompisar själva så anser vi att en villa hade varit trevligare för oss vuxna

Nackdelar:

Närheten till grannarna Ibland skulle en fristående villa vara skönt så man fick känna sig privat.

Svar på tråden Villa Vs Radhus?