• Anonym

Någon som förfalskat sina betyg?

har du hört nåt TS?

• Anonym

men du är medveten om att skolan är omgjord sen 15 år tillbaka och att det du gnäller över är gammalt?

MatsAtari skrev 2009-04-19 14:13:40 följande:
    Första frågan har jag redan besvarat. Ipf94 har jag fan ingen aning vad det är. Har du inga fler förkortningar du kan spaca med? Nej. Har inte läst vidare. Som jag förklarat har jag inget egenintresse eller ser ngt nöje själv av att läsa vidare. Och då lär man knappast ta lån och/bränna en massa sparade pengar för det... Har ju aldrig pluggat för mitt eget höga nöjes skull.
  • Anonym

så du räknade bara godtyckligt upp några ämnen?

MatsAtari skrev 2009-04-19 14:15:10 följande:
    Nej, träslöjd är tack och lov ett av ämnen man slipper på gymnasiet ifall man inte själv råkar vara väldigt intresserad av det:)
  • Anonym

konstig bestämmelse. vet du vem som infört den där? (har i och för sig hört av kollegorna att matte ÄR lättare att mäta mha NP)

susannemalmö skrev 2009-04-21 21:47:37 följande:
    På vår skola var lärarna tvingade att ge en minst det betyget man fick på det nationella proven. Jag hatade matte och och var nog gansak dryg på lektionerna, de jag var på vill säga. Men jag fick MVG på nationella. Läraren var sådär glad över at behöva ge mig det där betyget och nu i eftehand förstår jag henne verkligen. Ett betyg ska ju grunda sig på allt man gör under kursen.
  • Anonym

fast det där är ju en sanning med modifikation.
    hur ska du kunna visa vad du kan om du inte är närvarande, aktiv på lektionerna, eller gör prov och läxförhör?

ReRant skrev 2009-04-21 21:51:34 följande:
    Nja, ett betyg ska grunda sig på det man kan. Det är därför läxläsning och hur aktiv man är på lektionen INTE får vara betygsgrundande.
  • Anonym

jo, eftersom all kunskap ej kan visas på test utan mycket kommer fram i diskussion och dialog.
    om det inte vore så skulle man ju kunna ha hela gymnasiet som distanskurs med några prov. varför har man inte det tror du?

ReRant skrev 2009-04-21 22:22:26 följande:
    Proven är såklart betygsgrundande. Men hur ofta man räcker upp handen eller hur mycket man engagerar sig är inte betygsgrundande.
  • Anonym

om man har särskilda skäl ja, som att du varit i Frankrike och vill tenta franskan.
    om det är för att bli klar snabbare kan du bara få G.

timberhochmandie skrev 2009-04-21 22:30:08 följande:
    Fast man kan tenta av en hel del om man vill...
  • Anonym

ok, jag utgår ju från ett av mina ämnen: engelska.
    är du inte aktiv och pratar missar du en jättestor del av kursen.
    hur ska det muntliga kunna tas igen på prov? (om man är själv och inte har nån att prata med?)

• Anonym

ja, men den skulle inte heller gå att genomföra med EN elev.

timberhochmandie skrev 2009-04-21 22:41:49 följande:
    Fast du har ju en muntlig del i det nationella provet också.
  • Anonym

vår skola har varit i kontakt med och fått svar från skolverket om det (gällde iofs inte ett KÄ-ämne) och h*n var tydlig med att det var G, oavsett.
    (har kollegor som jobbar på andra skolor med samma program som oxå frågat och fått annorlunda svar, så det verkar bero på dagsform eller person på skolverket... eller oxå är de inte så insatta i karaktärsämnen?)

nästa problem vad gäller att tenta av är att det inte finns gemensamma prov för det. NP räcker inte då inte alla kursmål uppfylls.

timberhochmandie skrev 2009-04-21 22:46:21 följande:
    Tenta av den kan du göra ändå. Om du INTE gör något prov för att visa vad du kan kan du bara få G. "Den som inte följt undervisningen i en kurs får i gymnasieskolan, utan att ha genomgått prövning, av rektorn ges betyget Godkänt på kursen om det av betyg, intyg eller liknande framgår att eleven genom studier i utlandet eller på annat sätt förvärvat sådana kunskaper som behövs för betyget Godkänt, och om kommunen eller landstinget anordnar kursen (7 kap. 16 § i gymnasieförordningen). Elever i gymnasieskolan har rätt att gå igenom prövning i alla kurser och det projektarbete som ingår i den individuella studieplanen, om eleven inte tidigare fått betyg på kursen eller fått betyget Icke godkänd, se 7 kap. 14 § i gymnasieförordningen. Eleven har då även möjlighet att få betygen Väl godkänt eller Mycket väl godkänt på kursen eller projektarbetet." www.skolverket.se/sb/d/1566
  • Anonym

timberhochmandie: vi ville alltså låta eleven tenta för högre, men fick nej. slutade med att eleven gick kursen och då fick högre betyg.

Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?