• MatsAtari

    Någon som förfalskat sina betyg?

    Butterscotch skrev 2009-04-17 15:00:52 följande:
    Vad var det för ett töntigt straff? Villkorlig dom och 40 dagsböter à 30 kronor. Det lär ju inte avskräcka någon. Jag blir ledsen när jag tänker på att duktiga, hårt kämpande ungdomar kan förlora välförtjänta universitetsplatser pga att andra fuskar sig till en plats. Blä.
    LOL, duktigt kämpande???
    Sedan när skulle betygen ha börjat visa det man presterade i skolan?
    Lärarna går väl max 50% på det man skrev på proven och kör på "det man gör på lektionerna" i alltför stor grad.

    Vill du veta en annan hemlighet?
    Tjejer har i alla tider fått högre betyg i skolan än killarna trots att resultaten på proven inte är bättre:)
    Rättvisa betyg? Ja, tjaba
  • MatsAtari
    Severus skrev 2009-04-17 18:07:15 följande:
    Har man inte betyg som är bra nog, ska man inte in på utbildningen heller. Då får man först bevisa att man har läshuvud och läsa upp betygen Och ursäkter som att man inte fixar det, orkar inte, har barn, jobb och annat skit funkar inte. Med den osmarta inställningen har man inget på högskolan att göra heller.
    Den där kopplingen stämmer bara till en viss del.
    Oftast är det populariteten och antalet sökande som avgör intagningspoängen.
    Till frisör måste man tex ha fantastiskt bra betyg medan det räcker med att man gick ut skolan med godkänt om man vill bli tex polis (Vilket iofs förklarar en hel del.)
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2009-04-17 21:08:35 följande:
    det där vänder jag som gymnasielärare emot. tråkigt att du känner dig felbehandlad. eller är det skönt att ha nåt att skylla på att betygen inte blev så höga?
    Vaddå vänder dig emot?
    Att tex tjejer får bättre betyg trots att de inte skriver bättre resultat på proven är statistiska fakta.
    Det spelar liksom hur mycket du vänder dig emot det.
    Fakta är fakta...
  • MatsAtari

    Sammanfattning
    I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat.

    Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise!

  • MatsAtari
    timberhochmandie skrev 2009-04-17 21:44:48 följande:
    Tur att det är gymnasiebetyg och inte grundskolebetyg som behövs för att komma in på högskolan då.
    Ge mig gärna lite siffror på att det är just där som mönstret skulle brytas då:)
  • MatsAtari
    Knytt1 skrev 2009-04-17 22:46:48 följande:
    Jämt så är det någon jävel som måste se källa direkt så fort fram skriver något kontroversiellt.Tur jag lyckades hitta den här flera år gamla artikeln på bara 5min:)svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=9
    52408...Och här har du rapporten:svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rappor
    t.pdf Men hallå! Det handlar ju enbart om nationella prov! De nationella proven är en LITEN del i betygsättningen! Man gör ju en del andra saker som bedöms under ett läsår, eller tror du att man sätter betyg enbart efter nationella proven?
    Ja, självklart är det bara en del av betygsättningen.
    Det är dock det viktigaste provet av alla...
    Det är det enda provet som faktiskt mäter vad eleven har lärt sig under terminen och det har också fördelen att man inte kan plugga till det på samma sätt.

    Hursomhelst så skulle jag kunna sitta här hela kvällen och rada upp personliga exempel på orättvis betygsättning både i grundskolan och från gymnasiet.

    En elev vars pappa var chef för ett stort företag var iofs duktig på muntliga föredrag, men på proven alternerade han dock mellan tvåor och treor. Många sådana fanns dock inte i slutbetyget.

    Invandrare fick alltid extremt höga betyg i hemspråk.

    En tjej i klassen skrev inte en enda femma på ett enda prov under hela gymnasiet. Slutbetyget i kemi blev dock det eftersom hon hade jobbat hårt.

    En elev i en parallellklass (Orka kolla stavning.) var två i sverige i höjdhopp för femtonåringar. Vet inte ens ifall han var med på särskilt många lektioner. 90% av tiden var han skadad. Gjuten femma blev det iaf. Kan inte minnas att han skulle ha utmärkt sig på någonting annat än just höjdhopp heller...

    Vill minnas att det skulle väldigt mycket till om en tjej skulle få en tvåa i något ämne. Däremot om tjejer skrev 3+ på en stor del av proven så blev det i allmänhet en fyra i slutbetyg.

    Det var två elever i min skola som skrev högsta betyg på alla prov i naturorienterande ämnen. En tjej och jag. Hon fick femma tillsammans med en massa andra. Själv "skulle jag ha jobbat på bättre i sjuan" enligt läraren.

    En kille i klassen fick femma i träslöjd (Skitbetyg i alla andra ämnen.) Oklart varför. Gjorde egentligen ingenting i träslöjd heller.

    En tjej i klassen skrev väl en del fyror i SO, men mest treor. Själv alternerade jag mellan fyror och femmor på mina prov.
    Hon fick en fyra medan jag fick en trea (Samma anledning. Skulle jobbat bättre i sjuan!:)

    I musik hade vi en riktig idiot som lärare. Han satte betyg på personer som inte gick varken på lektionerna eller i klassen överhuvudtaget.
    På ett kvartssamtal så hade han sagt till min mor att han tyckte min bror hade varit tyst och försynt. Dock hade han inte haft min bror som elev överhuvudtaget...

    I idrott så tog man hänsyn till de fysiska skillnaderna mellan tjejer och killar när man satte betyg. Det betydde tex att killar behövde springa 3sek (Sic!) snabbare på 100m, 3min snabbare på 6 varv (2,4KM.) etc för att få samma betyg.
    Skulle de fysiska skillnaderna varit så pass stora hade man hoppat 11m i längdhopp för länge sen...

    För mig är det här betygsystemet bara blaj.
    Det är inte nog med att det mesta man läser i skolan är en massa onödiga skitämnen man kommer ha nästan noll praktiskt nytta av.
    Betygen man får är inte ett dugg rättvisa.
  • MatsAtari
    Severus skrev 2009-04-18 08:29:27 följande:
    Fast man är ju ett fett stolpskott om man försöker fuska till lite najsigare siffror/bokstäver på pappret.... Är man värd en 4:a/VG i Franska, men fick bara en 2:a får man väl läsa upp det? Borde ju inte vara svårt om man nu vet att man kan bättre än vad betygen visar? Orkar man inte, så är man nog inte redo att möta högre studier heller.
    Bara och bara. Vem ska betala det då tycker du?
    För det stora flertalet är det en ordentlig förlustaffär att läsa upp betygen.
  • MatsAtari
    frieden skrev 2009-04-18 10:06:56 följande:
    jaha fick du se alla klasskamrater och paralellklassers betyg eller? sen är ju inte högstadiebetyg så viktiga i sammanhanget...
    Fick se många av betygen från högstadiet, ja.
    I princip alla talade om vad de hade när vi pratade om det på rasterna också för den delen.
    En del betyg läste lärarna tom upp högt för klassen på den tiden.

    Gymnasiebetygen var det desto hemligare med.
  • MatsAtari
    timberhochmandie skrev 2009-04-18 17:19:44 följande:
    Du får väl kolla upp det nu då så att du kan stilla ditt sinne.
    Som sagt, skiter fullständigt i det eftersom betygsystemen bara är blaj ändå.
  • MatsAtari

    Har


    Staketpiss skrev 2009-04-18 21:02:58 följande:
    Dom som hävdar att systemet är blaj är väl oftast dom som var mediokra i skolan eller helt enkelt för dåliga.
    För dåliga på vad???
    Den praktiska nyttan man har av det man läser i skolan är ju i det närmaste obefintlig.
    I skolan ska man sitta och läsa alla möjliga avancerade och konstiga ämnen, sen får man fan inte ens jobb på konsum när man har gått ut.

    Derivator har jag ingen aning om varför vi ödslade tid på. Tyska läste jag i 3år och pratade det en gång under en utlandsresa.
  • MatsAtari
    Staketpiss skrev 2009-04-19 03:56:56 följande:
    hahahahaha. Snacka om att inte hänga med på lektionerna om på vad skolan gick ut på. "Avancerade och konstiga ämnen"? Vad?
    Nej, du kanske kan förklara det för mig?
    Vi läser om en massa saker och ämnen som vi inte har någon praktisk nytta av på något jobb. Men får att få något jobb så måste vi av någon anledning ha läst dessa saker. Hur hänger det ihop?

    Matte har jag viss nytta av idag, men inte den matten som vi läste i skolan (Den matten man har praktiskt nytta av är väl för lätt antar jag. Det gäller ju att få med svåra ämnen med meningslösa kunskaper så att man kan få utslagsgivande resultat eleverna emellan antar jag.)

    Idrott, ja (Gick för övrigt mest ut på att spela fotboll varje lektion.) . Det var många som hade bättre betyg än mig i det.
    Men hur många av dessa utövar någon idrott idag? Typ Nada. noll!
    Har man då inte lyckats missa något extremt fundament trots höga betyg?
  • MatsAtari
    sasssyy skrev 2009-04-19 09:48:17 följande:
    Det handlar om att lära känna sin kropp, visa så många olika motionsformer som möjligt, lära elever hur man kan träna, äta och leva för att må så bra som möjligt. En av mina närmaste vänner är idrottslärare och när jag varit med på hennes lektioner så ser jag verkligen vad det går ut på.
    LOL, många olika lektionsformer?
    På 100 idrottsletioner så spelade vi väl fotboll på 90 av dom och körde 10 andra idrotter på de andra 10.

    Du vet lika väl som jag att läroplanen låter oerhört vacker på pappret, men hur bra följs den i praktiken?
  • MatsAtari
    sasssyy skrev 2009-04-19 09:48:17 följande:
    Får man fråga vad du arbetar med i dag Mats? Bara för att få en bild av hur du använder din intelligens
    Jag jobbar med högriskinvesteringar hemifrån via internet.
    Det är fria arbetstider, men å andra sidan en jävligt varierande och osäker inkomstkälla.
  • MatsAtari
    sasssyy skrev 2009-04-19 10:31:40 följande:
    Du har ju flera gånger skrivit att du hade höga betyg trots att du förkastar svenska utbildningssystemet så det vore bara intressant att se var du har din yrkesmässiga förankring
    Kan inte minnas att jag skrivit någonstans att jag haft bra betyg.
    Dessutom gick jag helt fel linje i gymnasiet (Borde förmodligen ha gått Ekonomisk eller ev barn och fritid istället för teknisk/natur.)

    Hade bra betyg i vissa ämnen, som tex matte och NO, medan jag var jättedålig i vissa andra ämnen som tex svenska, bild, teknik, träslöjd.
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2009-04-19 10:27:53 följande:
    Pratar vi 80-tal eller hur det ser ut idag??
    Hehe, Nej det var på 90-talet jag gick ut.
    Staketpiss skrev 2009-04-19 13:14:06 följande:
    Så Matsatari du är således en kille som saknar utbildning för du för för missade chansen till utbildning i skolan och sedan inte orkar ta tag i det i vuxen ålder. Och till följd får du inga jobb. Du "jobbar" alltså åt dig själv med att investera ditt socialbidrag i pokersiter eller likande. Och sen har du mage att anklaga systemet, för att du inte orkade igenom skolan.
    Är det någonting som är svårt att förstå eller?
    Skrev ju att jag jobbar, även om inkomsten är jävligt osäker.
    Står det förresten någonstans att jag hoppade av skolan?

    Ngt jävla bidrag är det alltså inte fråga om.
    Att "investera" socialbidrag på pokersajter borde vara tämligen omöjligt såvida man inte enbart sätter in och aldrig någonsin tar ut.
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2009-04-19 13:37:16 följande:
    då upprepar jag min fråga: jobbar du i skolan? går i skolan nu? orkat sätta dig in i lpf94? det är 15 år sen man gjorde om systemet, men det visste du väl....? läste du vidare på högskolan? varför/varför inte?
    Första frågan har jag redan besvarat.
    Ipf94 har jag fan ingen aning vad det är. Har du inga fler förkortningar du kan spaca med?

    Nej. Har inte läst vidare.
    Som jag förklarat har jag inget egenintresse eller ser ngt nöje själv av att läsa vidare. Och då lär man knappast ta lån och/bränna en massa sparade pengar för det...

    Har ju aldrig pluggat för mitt eget höga nöjes skull.
  • MatsAtari
    frieden skrev 2009-04-19 14:12:29 följande:
    hade du träslöjd på gymnasiet...det hade inte jag...
    Nej, träslöjd är tack och lov ett av ämnen man slipper på gymnasiet ifall man inte själv råkar vara väldigt intresserad av det:)
  • MatsAtari
    greenfish skrev 2009-04-23 09:55:16 följande:
    Vilken tur att detta betygsystem inte finns längre då! Vill dessutom påpeka att en person kan misslyckas att visa sina kunskaper på ett skriftligt prov och likväl vara lika duktig som någon som lyckas på ett prov. Självklart kan därför inte betyg sättas enbart pga skriftliga prov.
    Har ju jäkligt svårt att se hur betygssystemet skulle ha kunnat blivit så rättvisare idag. Typ 90% av lärarna lär ju tex vara samma som jag hade.
  • MatsAtari
    timberhochmandie skrev 2009-05-11 15:10:46 följande:
    En bra början är ju att inga betyg någonsin kan "ta slut". Precis varenda kotte kan få MVG i allt om de bara når upp till målen. Du behöver aldrig tävla med någon annan om att få den där enda femman.
    Jo, men det var som sagt bara en väldigt liten av det där det orättvisa i gårdagens betygssystem...
Svar på tråden Någon som förfalskat sina betyg?