Någon som förfalskat sina betyg?
som lärare som arbetat både i grundskola och gymnasium kan jag tala om att det finns ingen lärare som går enbart på proven..och det är helt rätt..
För att få Godkänt tex krävs att man nått upp till vissa mål som är väldigt tydliga i läroplanen, hur man redovisar dessa mål är lite olika, en del lärare har faktiskt inga prov alls, men känner att de hinner bedöma lektionstid.
Det som Mats Atari spyr galla över är det gamla betyssystemet med siffror 1-5 där också lärare på de flesta skolor i landet fått helt om bakfoten hur betygen skulle sättas. En undersökning i början av 70-talet visade att antalet femmor var lika många som ettor i en klass, antaldet tvåor och fyror var det samma, och antalet treor var i snitt lika många som tvåor och fyror tillsammans.. detta tog lärarna som en slags riktlinje, som senare blev en oskriven regel. Jag var flera gånger med om att femmorna tagit slut i min klass så jag fick nöja mig med fyror.. Elevorganisationen i grundskolan var tyvärr inte så stark men vi kämpade hårt för att få upp ögonen för detta misstag och i och med nya betygssystemet lyckades vi kan man säga.
Läser man läroplanen så ser man tydligt målen.
MatsAtari har inte jobbat inom skolan, har aldrig undervisat och aldrig satt betyg. Betyg är inte rättvist som någon sa.. men som lärare sliter man sitt hår varje gång det närmar sig betygssättning. Ofta har man konferenser till ve och förbannelse med andra lärare där man dissekerar elever och där kan man bara visa upp det som finns på pränt. MEN vad som ska invägas i ALLA ämnen är prestationen på lektionstid, muntligt och skriftligt och engagemang och intresse för ett ämne. Naturligtvis kan man inte få ett MVG genom att bara vara intresserad, men man kan få det att tippa över mot ett högre betyg.
Ju högre betyg dessto mer krävs att eleven ska klara att kunna analysera frågeställningar, finna egna lösningar och själv ställa analyserade frågor. Tyvärr finns det två väldigt stora grupperingar bland elever (och deras föräldrar) den första är de som tror att hög poäng på proven garanterar högt betyg och sen sitter de och gör absolut ingenting övrig tid av terminen.
Andra gruppen är dem som tror sig veta bättre än läraren och som gapar och skriker för att få ett högre betyg bara för att "jag är bättre på engelska än vad Bertil är, men han har ju sån jävla tur på proven jämt"
Att flickor generellt får högre betyg än pojkar är sant, och det är för att de har bättre resultat på proven (iaf har det varit så i alla grupper jag har jobbat i), de är mer ambitiösa, de vågar räcka upp handen och svara på frågor, de gör och lämnar in sina arbeten i tid och är mer ansvarsfulla.. i allmänhet, naturligtvis finns det även killar som gör så. Men om vi ska tala om ett snitt.
På högskolan är det också fler tjejer som pluggar om man drar ett snitt över alla utbildningar. MEN våra proffesorer är till 80% män......intressant....
TS har begått ett brott.. sen vad MatsAtari anser om betygssytemet är bara en piss i Mississippi i sammanhanget.. det ÄR ett lagbrott. Visst är det sant att antalet sökande drar upp snittbetyget men att fuska till sig bättre betyg är ju bra jäkla orättvist mot dem som kämpat och svettats och verkligen fått sina betyg för att de har förtjänat dem
Det går att läsa upp betygen och ja för en del innebär det en förlustaffär, men välj mellan att gå arbetslös och tjäna pengar på att sälja prylar på Tradera, spela internetpoker eller bara gå på Soc, mot att läsa 2-3 terminer på lån och sedan komma in på drömutbildningen på högskolan. Det är ett lätt val för de flesta som har lite hjärna. Dessutom kan man läsa de flesta kurser kvällstid eller på distans och kombinera med arbete (om man har något) och på så vis slippa ta lån.
Nu för tiden görs kontroller noga av betyg. Jag skickade in kompletterande handlingar häromdagen men hade glömt att få dem vidimiderade.. fick ett samtal och jag var tvungen att sända in dem igen..och då var det ändå till en högre kurs där mina betyg redan finns registrerade.