Knytt1 skrev 2009-04-17 22:46:48 följande:
Jämt så är det någon jävel som måste se källa direkt så fort fram skriver något kontroversiellt.Tur jag lyckades hitta den här flera år gamla artikeln på bara 5min:)
svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=9
52408...Och här har du rapporten:
svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rappor
t.pdf Men hallå! Det handlar ju enbart om nationella prov! De nationella proven är en LITEN del i betygsättningen! Man gör ju en del andra saker som bedöms under ett läsår, eller tror du att man sätter betyg enbart efter nationella proven?
Ja, självklart är det bara en del av betygsättningen.
Det är dock det viktigaste provet av alla...
Det är det enda provet som faktiskt mäter vad eleven har lärt sig under terminen och det har också fördelen att man inte kan plugga till det på samma sätt.
Hursomhelst så skulle jag kunna sitta här hela kvällen och rada upp personliga exempel på orättvis betygsättning både i grundskolan och från gymnasiet.
En elev vars pappa var chef för ett stort företag var iofs duktig på muntliga föredrag, men på proven alternerade han dock mellan tvåor och treor. Många sådana fanns dock inte i slutbetyget.
Invandrare fick alltid extremt höga betyg i hemspråk.
En tjej i klassen skrev inte en enda femma på ett enda prov under hela gymnasiet. Slutbetyget i kemi blev dock det eftersom hon hade jobbat hårt.
En elev i en parallellklass (Orka kolla stavning.) var två i sverige i höjdhopp för femtonåringar. Vet inte ens ifall han var med på särskilt många lektioner. 90% av tiden var han skadad. Gjuten femma blev det iaf. Kan inte minnas att han skulle ha utmärkt sig på någonting annat än just höjdhopp heller...
Vill minnas att det skulle väldigt mycket till om en tjej skulle få en tvåa i något ämne. Däremot om tjejer skrev 3+ på en stor del av proven så blev det i allmänhet en fyra i slutbetyg.
Det var två elever i min skola som skrev högsta betyg på alla prov i naturorienterande ämnen. En tjej och jag. Hon fick femma tillsammans med en massa andra. Själv "skulle jag ha jobbat på bättre i sjuan" enligt läraren.
En kille i klassen fick femma i träslöjd (Skitbetyg i alla andra ämnen.) Oklart varför. Gjorde egentligen ingenting i träslöjd heller.
En tjej i klassen skrev väl en del fyror i SO, men mest treor. Själv alternerade jag mellan fyror och femmor på mina prov.
Hon fick en fyra medan jag fick en trea (Samma anledning. Skulle jobbat bättre i sjuan!:)
I musik hade vi en riktig idiot som lärare. Han satte betyg på personer som inte gick varken på lektionerna eller i klassen överhuvudtaget.
På ett kvartssamtal så hade han sagt till min mor att han tyckte min bror hade varit tyst och försynt. Dock hade han inte haft min bror som elev överhuvudtaget...
I idrott så tog man hänsyn till de fysiska skillnaderna mellan tjejer och killar när man satte betyg. Det betydde tex att killar behövde springa 3sek (Sic!) snabbare på 100m, 3min snabbare på 6 varv (2,4KM.) etc för att få samma betyg.
Skulle de fysiska skillnaderna varit så pass stora hade man hoppat 11m i längdhopp för länge sen...
För mig är det här betygsystemet bara blaj.
Det är inte nog med att det mesta man läser i skolan är en massa onödiga skitämnen man kommer ha nästan noll praktiskt nytta av.
Betygen man får är inte ett dugg rättvisa.