• sofializa

640 gram

En bekant till min man fick nyligen en son som vägde 640 gram när han föddes med kejsarsnitt. Han andades själv från början men de har lagt honon i respirator.

Hur litet är egentligen 640 gram? Hur stor är chanserna att han överlever? Ungefär i vilken vecka tror ni att hon var?

Jag känner ingen med prematurbarn och har väldigt lite koll.. så jag blev lite chockad över siffran.

• Svar på tråden 640 gram
  • Miss Maya

runt vecka 23 och någon vecka framåt ev. Så mkt tidigt.

• Arawen

Min syster fick en tjej som vägde så och jag tror hon gick ner till 580 g innan hon vände upp. Nu fick hon sin tjej i vecka 32 så hon var bra utvecklad men hade stannat i vikt och längd, annars är nog barnet i vecka 23-24 när det väger så. Min syster spenderade ca 3 månader på sjukhus innan de fick komma hem. Mitt syskonbarn blir 8 månader i slutet på denna månad och hon växer bra.

• mammasgullar

Det är svårt att säga vilken vecka, men mellan 23-24 kanske.
    Min son hade en födelsevikt på 718gram, han är född i v25+1, eventuellt lite tidigare.
    Gick ner som minst till 601gram.

Är nu 10 månader sen han föddes och han mår bra och är en glad bebis

• Charli

Jag fick min dotter i vecka 25+5 och hon vägde 544 gram, känner även ett par som fick sin son i vecka 25+5 och han vägde bara 454 gram. Så det är svårt att säga.

• Mammatillmini2008

Min kille är född 24+4 och vägde 516 gram när han kom då var han tillväxthämnad 20% så jag skulle också chansa som många andra att den lille föddes rutn vecka 24.

• Proletariatet

Min dotter föddes i v.24+1, vägde 615 gram, gick ner till 498.
    I mitt galleri-under starka bilder, kan du se någon bild på henne när hon var som minst.
    Håller tummarna för din bekantas barn!

• Amc 71

Hej!
    Det kan var lite olika. Beror på hur de växt i magen och ev problem ect.

Vår tvilling tjej var 660 gram 32cm  född v 26+0 dagar. Men hon var lite tillväxthämmad skulle vägt typ 800 gram sade man till oss.

Men hon lever och fyller 5 år till försommaren. Men hon hade mycket tuff start och en lång tid på neo hon blev svårt sjuk i lungorna (se presentation om du vill). Men den tuffa tiden märks inget av sedan ett par år.

Dagens neonatalvård är jättebra. Om barnet är friskt finns nog gott hopp. Då är det infektioner som kan ev i vissa fall bli problem.

Hoppas det går bra med den lilla kämpen.

Svar på tråden 640 gram