• Lippans

Trevlig kommun "nära" STHLM med billiga hus??????

Jag skulle vilja flytta till en mindre ort och köpa hus. Vi är uppväxta i stockholm och vill inte flytta för långt bort. Vi vill kunna ta oss till ett "centrum" med någon restaurang eller två..
    Har ni tips på trevliga kommuner max 2-3 timmar från stockholm?

• Svar på tråden Trevlig kommun "nära" STHLM med billiga hus??????
  • Danne123
    Lippans skrev 2009-04-13 09:22:32 följande:
    Jag skulle vilja flytta till en mindre ort och köpa hus. Vi är uppväxta i stockholm och vill inte flytta för långt bort. Vi vill kunna ta oss till ett "centrum" med någon restaurang eller två.. Har ni tips på trevliga kommuner max 2-3 timmar från stockholm?
    Åt vilket håll kan ni tänka er att flytta? Norrut har ni flera mindre orter som är mysiga. Sigtuna, vilket kan vara ganska dyrt om man ska bo i de finare områdena. Vallentuna är också en kommun nära sthlm som är vettig. Vill du bo biolligare ändå finns ju Knivsta kommun bara 30min från sthlm med tåg. Den kommunen växer rätt mycket och ligger rätt bra i pris. Uppsala som har lite mer storstadskänsla än övriga men priserna är därefter om ni ska ha hus. Mer norrut finns fortfarande i Uppsdala kommun ligger mindre orter typ Bälinge, Storvreta där priserna går neråt igen. Ytterligare norrut finns Tierp, Gimo och Älvkaleby, Gävla och där kan man hitta billigt boende, men det ligger å andra sidan pissigt till. Åt Norrtäljehållet finns det bra förbindelser både kommunalt och med bil. Det finns flera fina orter i Norrtälje/Rimbo-området och givetvis utåt kusten till men då börjar det bli dyrare igen.
    Kolla in på hemnet och så får ni snabbt en bild om prisläge och även bra kartbilder.
  • Lippans

Tack, men jag tänker mig längre bort.. De här orterna har ju inte vidare billiga hus....

• Danne123
    Lippans skrev 2009-04-13 10:44:40 följande:
    Tack, men jag tänker mig längre bort.. De här orterna har ju inte vidare billiga hus....
    Hur billiga hus hade du tänkt dig?
  • MINA GOA BARN

Jag kan rekommendera Södermanland, Strängnäs har inte särskilt billiga hus, däremot strax utanför Strängnäs. Tex Härad är ett trevligt samhälle som ligger utmed E 20, 9 km från Strängnäs, 22 km från Eskilstuna, där är husen mycket billigare.
    Det tar ca 1 timma till Stockholm, 10 minuter till Strängnäs, 20 minuter till Eskilstuna.
    Härad har en fin liten skola och dagis, fotboll, ridskola/stall, motorstadion och luftgevärsskytte.
    Bussen går 1 gång/timmen åt vardera hållet. Svealandsbanan går ca 1 gång/timmen till Stockholm och tar ca 40 minuter.
    Husen i Härad kostar ca en halv miljon mindre än motsvarande inne i Strängnäs, jämfört samma standard. Strängnäs har Stockholmspriser.
    Strängnäs kan bjuda på många friskolor, fin båthamn, en mysig och fin småstad. Dem satsar också mycket på nybyggnation till äldre och har ett fint centrum med mysigt torg.

Ännu billigare undan bomässigt kommer du om du kan tänka dig Hälleforsnäs utanför Flen. Men då blir det längre och krångligare väg till allt.

• PyretS

Skokloster utanför Uppsala bor jag i. Här finns en hel del billiga hus (finns i alla möjlig prisklasser). Ligger 6 mil från Sthlm.
    Vad vill du att husen ska kosta ungefär?

• AnneSophie

Gnesta (Sörmland) kanske? Billiga(re) hus (finns för alla prisklasser) men bara strax över 30 minuter med regionaltåg till Stockholms central. På landet men ändå nära allt.

(¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Trevlig kommun "nära" STHLM med billiga hus??????