Inlägg från: BymBym |Visa alla inlägg
  • BymBym

Är det ok att dom har stökigt på rummet?

Kan bara tala för mig själv som tonåring. Vad har ni bestämt att månadspengen står för? För att han sköter skolarbetet? Gör sysslor hemma? Osv osv. Skulle hellre i så fall ge en lägre summa som grund och belöna när han gjort något i stället för att bestraffa när han INTE gjort nåt. Sen ska ju självklart vissa sysslor bara vara självklara som t ex plocka bort sin disk. Blir han helt lamslagen så kanske man ändå får dra lite i pengarna....

Och är det HANS rum eller bor han i ERT hur i ett rum? Ser ni det som HANS rum så tycker jag också som någon annan skrev att du bara ska stänga dörren.

Men blir det en hälsofara så är det ju en annan femma

• BymBym
    danitra skrev 2009-05-04 18:29:07 följande:
    Deras rum, deras beslut.
    mina tankar går åt samma håll...
  • BymBym
    Maskot skrev 2009-05-04 18:40:12 följande:
    Även om det är sonens rum så delar vi hushåll och jag tycker inte att han kan ha det hur stökigt som helst där inne. När han var yngre så förhandlade vi om månadspengen (lönen) - arbetsuppgiften var att sköta städning på sitt rum samt gäst-toan och laga mat en gång i veckan.Precis som på en arbetsplats blir det löneavdrag om man inte gör sitt arbete.Det var argument som sonen förstod och på det sättet fick vi allt att fungera. Visst har vi fått påminna om städning och matlagning, men vi har haft en överrenskomelse att hänvisa till. Numera fungerar det bättre- men så är han snart 18 år också. För mig har det varit en del av uppfostran att hålla ordning och sköta sin del av hushållet. Ju äldre man blir, desto mer ska man vara med och sköta uppgifter hemma.
    Tycker jag låter bra, låter ju inte alls som en bestraffning utan mer som du skriver ett löneavdrag för att han inte följt sin del på "avtalet". Att ni förhandlade gör ju att han vet förutsättningarna. Det är rättvist!
Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?