Inlägg från: ettan 090329 |Visa alla inlägg
  • ettan 090329

Vad behöver göras när bebisen kommit ut?

Hej.

Nu har min lilla dotter trillat ut ur mammas mage efter 9 månader och en vecka. Någon som har några bra tips på vad som behöver göras nu när bebisen är ute? det jag kan komma på är:
    * fixa föräldrapeng
    * skriva på faderskapsintyg(blir man kallad till det?)
    * ansöka om dagisplats
    * sparkonto (när bebisen fått personnummer)

Ja, det är ungefär det jag kan komma på, har ni några tips? kanske aktiviteter som det är lång kötid på?
    * bostadskö?
    * anmäla till babysim? (man vet kanske inte om man vill gå, men samtidigt kanske det behöver göras om man ska få plats?)

fyll gärna på med allt möjligt ni kan komma på, hellre för mycket än för lite så inget missas. Det måste inte nödvändigtvis vara pappan som ska göra det för att nämnas.

Tack på förhand.
    //Daniel

• Svar på tråden Vad behöver göras när bebisen kommit ut?
  • ettan 090329

Tack så mycket för alla tips. Barnförsäkringen hade jag glömt nämna och där har vi faktiskt tecknat en utökad gravidförsäkring och Trygg-Hansa var inte sena med att ringa och diskutera fortsatt försäkring (denna gäller till 6-mån).

Ett tips när det gäller försäkringar är att kolla vad som gäller där man har sina ordinarie försäkringar, jag har ett par stycken hos Trygg-Hansa och kommer faktiskt att kunna få barnförsäkringen i stort sett gratis med de rabatter som ges. Har man inga rabatter kan det ju gå att deala ändå...

Jag ska kika på mag-massagen, i övrigt känner jag mig hyfsat i fas med det som nämns ovan. Hoppas detta kommer fler till nytta.

Tack än en gång.

P.S. I Gävle Kommun kan/bör man ställa sig i dagiskö från den dag bebisen har ett personnummer.

Svar på tråden Vad behöver göras när bebisen kommit ut?