Inlägg från: Kvinna1989 |Visa alla inlägg
  • Kvinna1989

Särskrivningar

Jag flyttade från sverige år 2005 när jag var 15 år och har inte sedan dess använt svenska språket dagligen. Tyvärr blir det mycket fel när jag skriver, eftersom jag har glömt bort. Ursäkta för de till alla er som stör sig :)

• Kvinna1989
    Hobgoblin skrev 2023-05-11 22:52:50 följande:
    Man behöver inte störa sig, alla är nya på jobbet någon gång ..
    MEN - man ska vara medveten om att det kan bli heeeelt olika betydelser beroende på hur man skriver.
    Exempel från min gamla svenkslalärare:
    Han gjorde ... Ulla.
    Rätt svar - Han gjorde slut MED Ulla men  ... en i klassen hade svarat:
    Han gjorde slut PÅ Ulla. 
    Båda rätt men , olika betydelser.
    Jo men det är i en annan sak. Sånna fel blir det inte för mig iallafall. Men just de här med "sär skriva.. eller vänta nu, särskriva?" (Kom inte på något bra exempel nu :D)

Men ja jag såg ditt exempel på kassa personal och kassapersonal, det känns självklart för mig att det är helt olika ord. 
  • Kvinna1989
    Hobgoblin skrev 2023-05-11 23:02:10 följande:
    Vad är då en annan sak?
    Försöker komma på ord jag skrivit fel här. Minns fakriskt att du kommenterat iallafall ett av dom men minns inte vilken tråd :D

Jag minns ärligt inte längre alltid om vissa ord ska särskrivas eller inte. Men om det är så att den regeln alltid funkar på alla ord hjälper det ju en del? Dvs att det allltid har olika betydelser. :) Är det så ska jag absolut ha det i bakhuvudet (eller bak huvudet?) haha nu blev jag osäker på riktigt! Men gissar på att bakhuvudet är rätt. Tänker att bak huvudet är "bakom huvudet".
Svar på tråden Särskrivningar