Inlägg från: Elin pelin |Visa alla inlägg
  • Elin pelin

Särskrivningar

Pehrmedh skrev 2023-05-11 13:28:25 följande:

Det är enormt många särskrivningar här, enligt mig.

Bryr ni er om särskrivningar?

Kan du tänka dig en partner som särskriver?

Jag brukar prata med, inte skicka skriftliga meddelanden till min man... 
  • Elin pelin
    Pehrmedh skrev 2023-05-11 17:35:49 följande:
    Tänk dig att du träffat en man för första gången och allt känns toppen.

Dagen efter skickar han ett SMS till dig.

"Hej var jätte trevligt att träffa dig. Hoppas vi ses igen!"
    Hade jag haft en väldigt trevlig kväll och velat träffa personen igen så hade det inte stört mig. Värre är när det särskrivs i butiksannonser, tidningar har syftningsfel osv, de ska ha koll. En vanlig person kan ha dyslexi och då är ditt exempel ett bra och läsbart meddelande.
  • Elin pelin
    Mentat skrev 2023-05-12 13:04:50 följande:

Vem som helst kan råka slinta på tangenterna, ha omformulerat sitt inlägg och då inte märkt att det uppstått en särskrivning eller liknande. Det är inget problem.

Om en person däremot alltid särskriver samma ord indikerar det att den inte behärskar svenska språket. Om detta beror på att man har lärt sig språket som vuxen blir man nog glad över att få hjälp med hur det skall vara. Om det beror på att man mer eller mindre struntade i skolan och i princip aldrig läser böcker så att man inte klarar att uttrycka sig skriftligt över "fjortisnivå" och inte är intresserad av det heller blir man förmodligen irriterad om andra påpekar felen.

Jag själv stavar som en kratta, alltid läst mycket och hade bra betyg i svenska men jag kan inte uttrycka mig bra i skrift och ser inte stavfel. Jag läser periodvis massor med böcker och har alltid tyckt om det, men inte blir jag bättre på att stava för det. Jag kan störa mig på vissa grammatiska fel i böcker men ett stavfel hade jag inte noterat...
Svar på tråden Särskrivningar