Inlägg från: ummAmira |Visa alla inlägg
  • ummAmira

Varför kan inte vissa personer visa hänsyn?

Usch vilken hemsk tant..men varför sa du inget till henne.I sånna situationer brukar jag säga ifrån annars brukar jag bara be den personen som håller upp platsen med en väska eller påse flytta grejerna för påsen har inte företräder före mig direkt och oftast har det funkat bra.

Sen om jag ska åka buss nånstanns så är det ALLTID något av följande problem:

*Platsen för barnvagnar är upptagna både bak och fram så jag får chansa att åka på rullatorplatsen tills någon behöver den.

*Någon med en lite smal sulkyvagn tar upp enda barnvagnsplatsen och vägrar fälla ihop den så jag får plats,och får då vänta på nästa buss*grrr*

*Jag är först vid busshållsplatsen sen kommer 2 andra kvinnor med barnvagn och tränger sig före när bussen öppnar dörrarna och jag får ta nästa buss. *dubbel grrr*

I tåget är det aldrig någon som erbjuder mig sin sittplats,inte ens när jag var höggravid och vaggade som en anka! Folk armbågas i magen och bryr sig inte ett dugg. Men oftast brukar jag klämma in mig bland alla om det är mkt folk för jag har samma rätt som dom att åka tåg,och visst blir det lite munhuggande när jag kör över några tår men jag har alltid använt företrädesrätten utifrån moral och etik hållet men man får aldrig det beteendet tillbaka så nu bryr jag mig inte längre utan tänker endast på mig själv och min lika stora rätt att åka som alla andra.

• ummAmira
    EllieMay skrev 2009-04-06 23:50:07 följande:
    Samma här, min hänsyn till vissa har avtagit totalt. Står jag först i kön vid bussen och några andra mammor kommer efter, då ser jag till att komma in före, för annars får jag stå och vänta på nästa buss. Jag har alltid tagit en massa hänsyn men det fungerar inte alltid längre sedan man fick barn och ska dra runt på barnvagnen.Folk ska alltid trängas i köer, för då tror dem vad ska hon göra, köra på mig med vagnen? Nej jag fräser ifrån och ber dem vackert plallra sig sist i kön. Sitter någon och ockuperar barnvagnsplatser ect på tåg och bussar då får dem bara flytta sig, opunkt slut. Ska jag ta hänsyn till alla som vill sitta och sträclka på benen, ja då kommer jag aldrig på någon buss.
    Ja visst är det synd att man ska få lov att bete sig som ett "djur"för att få tillgång till samma rättigheter som vanliga resenärer?Helt sjukt egentligen. Jag ringde faktiskt SL under slutet på min graviditet och frågade hur F*N jag skulle kunna ta mig till och hem fr jobbet när det aldrig fanns platser och jag hade rätt långt hem och var helt slut och hade för ont(för försäkringskassan tyckte ju att jag skulle "härda" ut mina foglossningar!?!)för att stå upp.Jag menade på att vi höggravida måste väl få företräde till rullstolsplatsen eller den platsen för äldre tills en mer behövande behöver den!Men fick då vet att det hade jag inte,utan om någon erbjuder platsen så är det ok annars får jag stå upp som alla andra,tyvärr hann han också få ur sig.
Svar på tråden Varför kan inte vissa personer visa hänsyn?