• Arentorpbebis

Om man verkligen hatar Fisk..

Jag gillar inte fisk sen man blev itvingad i skolan när man var mindre
    hatar fiskbullar, å makrill i tomatsås å färdiga rätter,
    Jag är ute efter ett recept som kan få fiskhatare att ändra sig!
    för jag vill verkligen få i mig fisk!

• Svar på tråden Om man verkligen hatar Fisk..
  • SaraSara

Här är en till som hatar fisk! Eller har alltid gjort det fram tills nyligen, nu kan jag få i mig en deel grejer utan att få kvälningar (dock fortfarande inte gott).

Det jag vill tipsa om är att hålla sig borta från tex lax och andra mer smaktika fiskar. folk som tycker om fisk tipsar ofta om just lax, men för oss som inet gillar fisk är det ingen höjdare.

Det jag hittils har lärt mig att äta är hemmagjord fiskgratäng, på torskflé, potatismos, dillsås (finns pulversås) och sen skivade färska tomater som man lägger ovanpå och lite riven ost för att toppa det hela. Tänk på att använda citron på fisken.

Annars är det panerad torskfile, med kokt potatis eller potatismos, även då använder jag dillsås (alternativt stuvad spenat) och citron.

• Vårsolen

vi brukar göra laxlasagne-det är jättegott! kan leta fram receptet om någon är intresserad

• SaraSara

Kan tillägga att jag tipsar om torsk för att det typ är den fisken som smakar minst fisk,  vilket är ett bra utgångsläge om man inte tycker om fisk men ändå vill få i sig nyttigheterna.

Och vill även påpeka att min fisktokiga sambo tycker att min fiskgratäng är jättegod.

• Majsan70

Jag bara undrar varför man så prompt skall försöka få i sig nåt man tycker så illa om?

Jag är grym fiskhatare o känner ingens om helst önskan om att äta detta hemska oavsett tillagning.

Är det nyttigheterna man vill ha i sig finns det andra alternativ.

• ilja73
    Tecken skrev 2009-03-28 17:56:37 följande:
    En liten receptfråga - är det "burktonfisk" i pastasåsen eller "riktig" tonfisk?
    Det är burktonfisk.

Långa omega3 kedjor finns så vitt jag vet bara i fisk. De sorters omega 3 som finns i linfröolja och andra vegetabilier är korta kedjor och är också nyttiga men inte lika nyttiga. I viss mån kan kroppen göra om de korta kedjorna till långa men i hur stor utsträckning tvistar forskarna fortfarande om. Sen finns det selen och vitamin D och lite annat smått och gott som är bra i fisk också.

I övrigt tycker jag lax kan få en konstig bismak när den steks och håller med om att det nog inte är bästa valet för den som inte gillar fisk
  • SaraSara
    Majsan70 skrev 2009-03-28 18:01:58 följande:
    Jag bara undrar varför man så prompt skall försöka få i sig nåt man tycker så illa om? Jag är grym fiskhatare o känner ingens om helst önskan om att äta detta hemska oavsett tillagning. Är det nyttigheterna man vill ha i sig finns det andra alternativ.
    För min del är det för att vara ett gott föredöme för min dotter. Om jag låter bli att äta viss mat för att jag inte tycker om, hur kan man då motivera barnen at äta när de matvägrar och inte tycker om maten..
  • Arentorpbebis
    Majsan70 skrev 2009-03-28 18:01:58 följande:
    Jag bara undrar varför man så prompt skall försöka få i sig nåt man tycker så illa om?Jag är grym fiskhatare o känner ingens om helst önskan om att äta detta hemska oavsett tillagning. Är det nyttigheterna man vill ha i sig finns det andra alternativ.
    Jag vill att min dotter ska gilla fisk och kött och allt därimellan, Livet blir mycket roligare om man kan äta skolmaten, gå på vissa restauranger, bli hembjuden till folk mm och kunna äta å inte alltid vara den där kräsna som sitter å pillar i potatisen
  • Arentorpbebis
    SaraSara skrev 2009-03-28 17:58:37 följande:
    Här är en till som hatar fisk! Eller har alltid gjort det fram tills nyligen, nu kan jag få i mig en deel grejer utan att få kvälningar (dock fortfarande inte gott).Det jag vill tipsa om är att hålla sig borta från tex lax och andra mer smaktika fiskar. folk som tycker om fisk tipsar ofta om just lax, men för oss som inet gillar fisk är det ingen höjdare. Det jag hittils har lärt mig att äta är hemmagjord fiskgratäng, på torskflé, potatismos, dillsås (finns pulversås) och sen skivade färska tomater som man lägger ovanpå och lite riven ost för att toppa det hela. Tänk på att använda citron på fisken. Annars är det panerad torskfile, med kokt potatis eller potatismos, även då använder jag dillsås (alternativt stuvad spenat) och citron.
    Det lät faktiskt okej! får testlaga en liten portion nån dag
  • SaraSara
    Arentorpbebis skrev 2009-03-28 20:02:10 följande:
    Jag vill att min dotter ska gilla fisk och kött och allt därimellan, Livet blir mycket roligare om man kan äta skolmaten, gå på vissa restauranger, bli hembjuden till folk mm och kunna äta å inte alltid vara den där kräsna som sitter å pillar i potatisen
    Precis! det blir både tråkigt och pinsamt ibland när man tex blir bortbjuden på mat och knappt kan få ner maten utan att se äcklad ut. Och både fisk och skaldjur (so jag inte heller tycker om) är vanligt att folk bjuder på. Och ju äldre man blir desto värre känns det. så jag förstår till fullo att TS vill prova
    Och även om jag själv än så länge inte klarar av tex lax så har jag stora förhoppningar om att kunna äta även det så småning om.
  • Neko

Sushi? Det är ju så mycket annat som smakar så man märker ju knappt av fisken? =)

Svar på tråden Om man verkligen hatar Fisk..