• ont2

Socialen??

Vill bara skriva av mig lite och höra om fler hamnat i denna situation någon gång?

Socialen har fått in en anmälan från polisen om utredning av våran dotter. Vi hamnade i en jäkla situation det uppstod ett bråk mellan min sambo och en kille då vi var hos några bekanta och drack, och polisen kom. Socialen vart oroliga på grund av brevet dom fick in av polisen då det stod väldigt grova anklagelser om sambon som inte stämde för fem öre. Socialen kom hem till oss och pratade och tyckte då att jag var en dålig mor till mitt barn och att jag var så ung så jag kunde typ inte ta hand om henne är åndå 22 men men. Dom anser att det är min sambo som sköter om henne helt och hållet och att jag inte gör något det har dom fått ihop på en ända gång dom träffat oss. När jag fick läsa detta som dom skrivit vart jag så ledsen och undrade hur fan soss är funtade dom hade inte skrivit något om det vi berättat utan skrivit en helt annan version som inte alls stämde med verkligheten. Är så oroliga att dom ska ta min lilla dotter ifrån oss på grund av en sak som inte var nått är så ledsen.

Hoppas någon svarar iallfall även om ni inte varit med om just detta men har haft med socialen att göra.

• Svar på tråden Socialen??
  • MickisH

Jag sökte bidrag när jag fick min dotter. När jag ringde första gången och frågade om de kunde fixa en lägenhet till mig där jag kunde bo innan jag fått ordning på allt men då sa dom att jag skulle fixa ett kontrakt på egenhand. Pappa gick i borgen för mig och jag fick lägenhet, först då kommer de på att mamma och pappa måste försörja mig. Var 18år, men fortfarande inskriven i skolan så mina föräldrar hade fortfarande försörjnings plikt. Det kom dom på efter 2v när jag och mamma varit där på möte....
    På mötet blev jag dumförklarad av en tjej (soctanten) som inte kan varit äldre än 26år, inga egna barn osv. Hon hade skrivit typ: Har kommit in bra i mammarollen trots sin ålder osv...
    Så där satt jag med en lägenhet som jag knappt hade råd med för att de inte kan sina egna regler.... Som tur var löste det sig ändå men vi levde på gränsen hela sommaren tills min kille fick ett jobb.

Hoppas verkligen det löser sig för dig och din sambo.

• ont2

Ja visst är dom otrolig bara för att man är ung så tar dom en för en idiot finns faktiskt mammor som är som du var 18 eller så är är mycket bättre förälder än en som är äldre ålder han inget att göra om man kan ta hand om ett barn. Det handlar ju om hur mogen man är och vad man själv har med sig från sitt eget hem. NEj jag fattar verkligen inte varför dom ska hålla på rota i sånt som inte är nått istället för att bry som om barn som verkligen behöver hjälp som mår jätte dåligt hemma och så.

• Neville

jag vet inte hur det funkar, men har själv fått en hel del hjälp av det sociala då jag blev lämnad med två barn.
    var nitton när jag fick andra barnet.

jag har aldrig haft "problem" med soc heller, men har varit insatt i de som har haft det.

det funkar ganska enkelt. "hör" dom om något barn som far illa, kollar dom upp det.
    får dom in en anmälan exempelvis, klart som fasiken att dom kollar upp det. dock är det ju inte alltid det går vidare då vissa anklagelser är falska.

sen har även jag hört skräck historier om att dom tar barn hit och dit, dock vet jag inte om jag tror på det.

sen tycker jag att du borde ta tag i det. är deras historia annorlunda mot din, så måste du självklart slå näven i bordet. kanske kan du byta social sekreterare och få en annans åsikt om det hela?

jag hoppas det går bra för dig och din familj. din oro säger klart och tydligt att du inte alls är någon dålig mamma.

tvinga dom förklara varför dom gör som dom gör. det är din rättighet att veta. funkar inte det vet jag att man även kan överklaga.

• ont2

Jag har sagt att jag tycker det var helt fel skrivet i brevet för allt jag hade sagt hade dom skviit en helt annan version av så det lät jätte hemskt. Man törs ju inte öppna munnen om dom ska dra egna slutsatser av saker som kommer in. Nej huvva vad jag hatar dessa två som var hem till oss den dagen. Trodde inte man kunde vara så elak när man jobbar inom detta. Nu mår jag så dåligt av detta att dom håller på såhär så huvva.

• Sizin

vi har också haft lite jobbigt med socialen, och det hjälper ju inte att de är bostadsbrist heller och jag har med borgesman men vi har nu äntligen fått en andrahandslägenheti ett år och kan bli att vi får ta över kontraktet av en kompis till min pojkväns syster, Sen ska han börja plugga i maj till eletriker, utbildningen är 1 år, medans jag får jobba antagligen i städfirman tills jag hittar något annat, måste vänta tills han pluggat klart för det blir lite för tufft med att ha två som pluggar... Vi hade nästan inget innan heller men allt går bra bara man hoppas... Man blir bara starkare som person. Själv tycker jag inte alls om socialen, och jag hoppas verkligen dom inte tar din dotter ifrån dig för ingen kommer kunna vara en bättre mamma än just du till ditt barn.. Håller tummarna för dig :)

• frollen
    Neville skrev 2009-03-25 18:52:11 följande:
    jag vet inte hur det funkar, men har själv fått en hel del hjälp av det sociala då jag blev lämnad med två barn. var nitton när jag fick andra barnet. jag har aldrig haft "problem" med soc heller, men har varit insatt i de som har haft det. det funkar ganska enkelt. "hör" dom om något barn som far illa, kollar dom upp det. får dom in en anmälan exempelvis, klart som fasiken att dom kollar upp det. dock är det ju inte alltid det går vidare då vissa anklagelser är falska. sen har även jag hört skräck historier om att dom tar barn hit och dit, dock vet jag inte om jag tror på det. sen tycker jag att du borde ta tag i det. är deras historia annorlunda mot din, så måste du självklart slå näven i bordet. kanske kan du byta social sekreterare och få en annans åsikt om det hela? jag hoppas det går bra för dig och din familj. din oro säger klart och tydligt att du inte alls är någon dålig mamma. tvinga dom förklara varför dom gör som dom gör. det är din rättighet att veta. funkar inte det vet jag att man även kan överklaga.
    jag vill bara lägga till en sak; min mamma var under många år chef för familjerätten på östermalm och är självklart socionom ('soskärring'). socialen kan inte "ta" barn bara så där.

om dom omplacerar ett barn är det på uppdrag av tingsrätten. bara så ni vet.
  • Neville

frollen;
    hade på aning att det var så. tvekar på att någon bara skulle ta ett barn utan anledning.
    omplaceras ett barn sker det ju av en andledning coh en väldigt bra sådan.

• Reglementet

Varför anser socialen detta? Vad var det som hände?

Svar på tråden Socialen??