• kattengustav

Oroar mig för vad hennes mamma ska säga

Det är så att jag (bonus mamma) och barnens pappa bestämde att barnen behövde klippa sig, deras hår var väldigt slitet. Så jag gick till frisören igår med dom. Deras mamma hade sagt att dom fick inte klippa sig speciellt mycket absolut inte till öronen och att barnen får bestämma vad dom ska ha för frisyr när dom blir stora. Men vi har en annan åsikt och det är att barnen ska få bestämma själva hur långt/kort hår dom ska ha. Dom är 8 och 6 år. 8 åringen hade redan bestämt innan hur hon ville ha det och när frisören var klar så blev det ganska kort.
    Nu oroar jag mig för vad hennes mamma ska säga när hon får se henne på söndag när dom ska vara hos henne en vecka (vi har varannan vecka).
    Vad ska jag göra. Har lite ont i magen för vad som ska hända. Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Oroar mig för vad hennes mamma ska säga
  • jojoruth

Tycker att ni gjorde rätt på 8 åringen dom brukar veta hur dom vill ha det. Är själv bonusmamma till en tio åring och hon har fått bestämma själv ganska länge.

Men gjort e gjort, e barnet nöjt så borde mamma också va det.

• kattengustav
    jojoruth skrev 2009-03-24 12:43:10 följande:
    Tycker att ni gjorde rätt på 8 åringen dom brukar veta hur dom vill ha det. Är själv bonusmamma till en tio åring och hon har fått bestämma själv ganska länge.Men gjort e gjort, e barnet nöjt så borde mamma också va det.
    Det är det som är problemet lite. Mamman ska bestämma allt vad barnen ska göra eller hur dom ska se ut. Men jag har sagt till dottern att det växer ju ut. Och jag tänker så här att får inte hon börja bestämma lite hur hon vill ha det så kommer den värsta revolten när hon är tonåring och den vill man helst slippa.
  • Kalinka

Är inte det bästa att pappan ringer och pratar med mamman innan söndag? Berätta att barnen har klippt sig och att den äldsta hade en egen vilja?

Jag tycker för övrigt att det var rätt att 8-åringen fick bestämma själv.

• kattengustav
    Kalinka skrev 2009-03-24 12:45:47 följande:
    Är inte det bästa att pappan ringer och pratar med mamman innan söndag? Berätta att barnen har klippt sig och att den äldsta hade en egen vilja?Jag tycker för övrigt att det var rätt att 8-åringen fick bestämma själv.
    Hennes mamma visste att hon skulle få bestämma själv. Vi förvarnade för 2 veckor sedan ungefär att dom skulle klippa sig. Jag tycker också att hon ska få bestämma själv hur hon vill ha sitt hår. Mammans komentar när 8 åringen sa att hon ville klippa sig var "du får bestämma över ditt hår när du blir stor". Det tycker inte jag är speciellt rätt att säga till en 8 åring.
  • TessaS

Jag tycker också ni gjorde rätt som lät 8-åringen bestämma.
    Sen mammans reaktion... tja, det är ju inte så mycket att göra åt nu. Att pappan ringer och "förvarnar" tror jag kan vara en bra idé även om hon vetat det sedan innan. Då hinner väl den värsta reaktionen (om det ens blir någon) lägga sig tills hon ser dottern.
    Men, det är hår, det växer ut... har man nån sans och balans så är det inte hela världen...

• kattengustav
    TessaS skrev 2009-03-24 12:51:03 följande:
    Jag tycker också ni gjorde rätt som lät 8-åringen bestämma.Sen mammans reaktion... tja, det är ju inte så mycket att göra åt nu. Att pappan ringer och "förvarnar" tror jag kan vara en bra idé även om hon vetat det sedan innan. Då hinner väl den värsta reaktionen (om det ens blir någon) lägga sig tills hon ser dottern.Men, det är hår, det växer ut... har man nån sans och balans så är det inte hela världen...
    Får hoppas på att hon tänker så, men det gissar jag på att hon inte gör. Hon är väldigt sur och bitter om man säger så. Så fort vi gör nått som barnen tycker är roligt så måste hon göra något bättre för att barnen ska tycka om henne mer verkar det som. Men jag får hoppas på det bästa. För 8 åringen är jätte söt i sin nya frisyr.
  • zilja

min 3 åriga dotters pappa e ihop med en frisör... & hon har klippt min dotter.. men nu sa ja stopp för jatycker te blir för mkt... men nu hade hon klippt henne igen .. & ja hoppas inte det händer igne för då blir ja tokig.... man måste faktiskt lyssna på mamman .... e ju trots alls hennes barn,.,. & pappan.. dte är pappan & mamman som ska diskutera det emellan ....

• Simben
    kattengustav skrev 2009-03-24 12:54:22 följande:
    Får hoppas på att hon tänker så, men det gissar jag på att hon inte gör. Hon är väldigt sur och bitter om man säger så. Så fort vi gör nått som barnen tycker är roligt så måste hon göra något bättre för att barnen ska tycka om henne mer verkar det som. Men jag får hoppas på det bästa. För 8 åringen är jätte söt i sin nya frisyr.
    be pappan ta ett kort på 8-åringen med sin mobilkamera (om han har en sån) och skicka ett mms till mamman så får hon en förhandstitt på hur fin dottern är i sin nya frisyr

tycker för övrigt att det är lite löjligt att bli sur över sådana saker om det inte handlar om jättekonstiga frisyer och färger...håret växer ju liksom ut igen och är ju ingen stor grej egentligen.
    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • kattengustav
    Simben skrev 2009-05-05 13:15:09 följande:
    be pappan ta ett kort på 8-åringen med sin mobilkamera (om han har en sån) och skicka ett mms till mamman så får hon en förhandstitt på hur fin dottern är i sin nya frisyr tycker för övrigt att det är lite löjligt att bli sur över sådana saker om det inte handlar om jättekonstiga frisyer och färger...håret växer ju liksom ut igen och är ju ingen stor grej egentligen.
    Mammans reaktion blev att hon men gud. Och läste man mellan raderna så var det vad har du gjort. Och hon sa även att hon tyckte hon såg yngre ut, fast alla andra runt omkring sa att hon såg mycket äldre ut.

Mamman visste att vi skulle gå och klippa barnen och det var ok, för det var våran gång den här gången. Jag förstår dig zilja hur du känner det. Att dom klipper henne utan din vetskap, det skulle inte jag heller godkänt.
  • Simben
    kattengustav skrev 2009-05-05 14:28:42 följande:
    Mammans reaktion blev att hon men gud. Och läste man mellan raderna så var det vad har du gjort. Och hon sa även att hon tyckte hon såg yngre ut, fast alla andra runt omkring sa att hon såg mycket äldre ut.Mamman visste att vi skulle gå och klippa barnen och det var ok, för det var våran gång den här gången. Jag förstår dig zilja hur du känner det. Att dom klipper henne utan din vetskap, det skulle inte jag heller godkänt.
    det tar kanske lite tid för henne att vänja sig men sen tycker hon säkert hon är lika fin som ni och hon själv tycker. Vem vet innerst inne tycker hon kanske om det men vågar inte visa det pga det hon sagt innan
    dessutom förstår jag inte hur man kan säga så till sin dotter. Hon borde bara säga att hon var jättefin i håret...hon blir ju kanske ledsen om mamman visar sån fasa över en hårklippning liksom.
    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • SCSI

Men varför är det ok att mamman klipper barnen utan att pappan är med på det, men inte tvärtom? Är det bara för att man förutsätter att bonusmamman haft med saken och göra och hon inte ska lägga sig i, eller?

Det är samma grej här - alltid mamman som klipper, och inte är det nåt snack om att pappan skulle tillfrågas först. Men skulle barnet klippas när det var hos oss (pappan alltså) så nog f-n skulle det bli liv på morsan...

• kattengustav
    SCSI skrev 2009-05-08 15:31:26 följande:
    Men varför är det ok att mamman klipper barnen utan att pappan är med på det, men inte tvärtom? Är det bara för att man förutsätter att bonusmamman haft med saken och göra och hon inte ska lägga sig i, eller? Det är samma grej här - alltid mamman som klipper, och inte är det nåt snack om att pappan skulle tillfrågas först. Men skulle barnet klippas när det var hos oss (pappan alltså) så nog f-n skulle det bli liv på morsan...
    Här är det så att mamman har sagt till barnen att dom får bestämma över sitt hår när dom blir vuxna. Nu när dom är barn bestämmer hon ungefär. Vi klipper barnen varannan gång, men vi får påpeka till mamman när det är dags att klippa dom och då går hon inte till en frisör utan klipper dom själva. Förra gången hon klippte dom själva fick vi gå till en frisör efteråt eftersom att det var så dåligt gjort. Vi går alltid till en frisör med barnen för vi fick så mycket skit efter att min pappa (som har klippt mig och mina syskon sen vi var små) hade klippt dom och deras mamma anklagade pappa att han klippte barnen utan att fråga henne. Sen sa barnen det till min pappa, som inte hade nått med det att göra. Det var vi som hade bett honom klippa dom för deras hår var så slitet. Deras mamma kan vänta ett helt år med att klippa dom.
  • Solrosen77

När vi tog bonusen till frisören så freakade mamman ur och sa att hon skulle anmäla oss till soc...

Bonusen själv var överlycklig över sin nya frisyr.
    Nu sist klippte mamman hennes hår igen.
    ( Mamman har klippt hennes hår sedan on föddes)
    Och som vanligt blir det snett mm. Tur att bonusen har lockigt så det inte syns så väl.....

Men nu har vi meddelat mamman att vi klipper varannan gång!

• Solrosen77

Glömde säga att jag fick naturligtvis skulden....;)

Svar på tråden Oroar mig för vad hennes mamma ska säga