• Stitchie

Vikt vid tre år?

Är orolig för min sons längd., född i vecka 29, 1160 gr och 36 cm lång, så en rejäl tillväxthämmning på 30 %. Har haft mycket sjukdomar och svår astma som nu är bättre, detta har påverkat hans längd i negativ bemärkelse då han helt avstannad i tillväxt under svåra perioder av astma. Detta är mycket bättre nu men detta gjorde ju givetvis att han hamnade ännu mera "efter" på kurvan.
    Han blir nu tre år om några månader, väger 12 kilo och är 84 cm lång. Tycker det verkar väldigt kort, blir nu omväxt av sina kompisar som är 1 1/2 år..
    Känns inte som om man kan få några vettiga svar av sjukvården heller, han följer SIN kurva det är allt de bryr sig om. Men någon gång måste han ju ta igen längden också.
    Mamma och pappa är inte heller långa så han har inte oss att brås på heller..
    Vill inte att han ska få en slutlig längd på 160.. men det är i sjukvårdens ögon inte lite..
    Hur långa är/var era barn vid tre års ålder?

• Svar på tråden Vikt vid tre år?
  • Viking och Loke

Barn 1 17,9 kg och 100 cm lång
    Barn 2 16,5 kg och 98 cm lång...

men har gått full tid med bägge två. äldsta har nästan inte varit sjuk nått. lille bror va ganska mycke sjuk de första två åren med typ förkylningar feber m.m...

• bumbi

vår tjej föddes i v. 32+6 i mars 2006, hon vägde då 1420 g och var 39 cm lång, nu väger hon lite över 11 kg (ska till bvc på torsdag vet mer exakt då ) och sist var hon 94 cm. Hennes pappa är 1,95 lång så hon har ju lite att brås på...
    Så himla svårt det där med vikt och längd då alla växer så olika. Vår tjej har vuxit massor på längden de senaste månaderna så din son kanske oxå får en tillväxt snart.

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • tessan27

vår dotter föddes i vecka 33+1 och var då 45 cm och vägde 2450 g. Inte så liten alls. Idag är hon 3 år och 4 månader och är bara 90,5 cm lång (kort) och väger precis 12 kg.
    Hon har varit sjuk nästan varannan vecka sedan hon var ca 1 år och har haft mycket problem med infektionsastma. Hon har stått på ganska höga doser kortison (pullmicort) under en lång period men Majas läkare säger att det ändå är ganska låga doser men att det kan vara lite tillväxthämmande när det tas mycket under en lång period, men borde inte vara det.
    Maja utreds för både det ena och det andra pga att hon växer så dåligt och knappt går upp i vikt. Men inget som har fastställt ännu som boven i det hela.

• Nanook

Har en son som är född i v. 34 (2300g/46cm). Han var 12kg/88cm vid tre års ålder.

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • looma

min stora tjej föddes i v 30 vägde 1200gr va 37 lång. vid 2år vägde hon 13 kg, 88cm lång..ska tillägga att dom sa att hon var allt för tjock!!!och skulle troligtvis bli mobbad i skolan för det!!!!hm.jobbigt att kroppsfixeringen skapas redan då..hua......nu är hon 3 år och väger 16 kg, 95cm och hon är världens finaste lilla Liw!!!!

• ISSEN

Min son föddes v 30+6 vägde då 2137g och var 43 lång och nu är han prick 100 cm lång och väger 16 kg

• Jokaelwi

hejsan! min son kom i v 25 och vägde 555gr och var 29cm lång. Nu är han 3½ och väger ca 13kg och är 92cm lång. Han är lite liten för sin ålder men pigg, glad och kry och det är ju det som betyder något i slutänden, eller?!
    Kramizar

• pritt

Min dotter föddes i v 27. hon är idag 3 1/2 år
    Hon väger 16.5 och är 103 lång :)

• Hemlig

Min kille fyller tre år nu och han är 102 lång och väger 16 kg. jag gick en fullgången graviditet där han vägde 3942 och var 55,5 lång.

• Livsglädjen

Edvin, född i v28+5, vägde vid födseln 935 gram och var ca 37 cm.
    Vid 3 års ålder var han 14,5 kg och 96,5 cm.
    Han ligger i dag exakt på medelkurvan (0-kurvan) för längden och på cirka minus 0,5-kurvan på vikten. Däremot ligger han på ca plus2-kurvan för huvudomfånget.
    Både jag och hans pappa är långa, så han har förutsättningar att bli riktigt lång (åtminstone +1 om man tittar på uträkningen som finns på BVC-kurvorna). Däremot har läkarna berättat att längden KAN bli påverkad av hans för tidiga födelse. I dagsläget ser det dock ut som att han fortsätter att klättra på kurvorna, både vad gäller vikt och längd.

• Maria C S 75

Vår son föddes i v42+1 och vägde 1970gram och var 46cm. Han är idag idag 2 år och 8 månader.Väger drygt 12 kg och är 90 cm. Får ofta höra att han är kort och tunn men lläkarna säger att han är helt perfekt

• Luddes matte

Vår son (född 25+3) har nyss fyllt tre. Han väger 12.9kg och är 90cm.

Svar på tråden Vikt vid tre år?