• Fiviva

ni som fött två prematur eller

haft två komplicerade graviditeter/förlossningar/tid efteråt. Hur resonerar ni om ytterligare ett barn?
    Alltså en nr 3?
    Jag fick min son i v 33 vi spenderade 3 veckor på neo.
    Lillasyster kom ca 2 år senare även där var det problematiskt (tillväxthämmad) stoppad i v 31 höll ut till v 37.
    Fom v 31 var det tal om planerat akut snitt.
    Nu fick hon komma ut med snitt i vecka 37 istället.
    Båda resorna har varit otroligt tärande på nerverna.
    Vi har disskuterat fram och tillbaka och min man vill verkligen inte ha fler barn han anser att risken är för stor att något kommer gå verkligen illa den 3e gången.
    Jag är inte riktigt säker.
    Jag har svårt att acceptera vid 24års ålder att jag kommer aldrig få vara gravid igen aldrig få en liten igen.
    Jag vet att jag ska vara nöjd med två små friska fina barn men det svider...
    Har ni skaffat fler ?
    Funderar ni på fler?

• Svar på tråden ni som fött två prematur eller
  • knäppisen

jag har ungefär samma läge som du. Första kom i v 33, andra i v 29. Har pratat med flera läkare och alla är överens om att en tredje graviditet troligtvis skulle sluta med förlossning ännu tidigare än de två första. Och det vill jag inte riskera. Det är inget synbart fel på mej, det bara sätter igång alldeles förtidigt.

• Fiviva

Samma här. när ettan kom så startade bara värkarna utan förvarning. mådde hur bra som helst innan.
    Med nr 2 mådde jag också fint men det upptäcktes ganska tidigt att allt inte var som det skulle..
    Vill ju inte direkt riskera att få ett barn runt v 22-23. eller liknande för att måla upp ett skräcksenario för mig själv.
    suck! Man tog graviditeter som en så självklar sak innan det här.
    man går 9 månader med bebisen i magen och blir tjock och ut kommer en knubbig välnärd liten rosig bebis.
    ack så fel man kan ha.

• JessAnn

jag fick min första i v 33+0 o andra i v 27+0. Jag var på mvc i fredags o då ställde jag frågan om man vågar skaffa tredje barnet. Hon lovade då med två prematura barn skulle jag få gå på extra kontroller o dessutom skulle de ev göra en utredning tidigt i graviditeten o se om de kan se något avvikande.
    Men jag vet inte om jag vågar. Visserligen är det inte aktuellt nu eller inom de närmsta åren.

• Sandra  J

Min första son föddes i v.35 och min dotter i v.34. Båda förlossningarna startade utan andledning och gick väldigt snabbt. Första gången gick vattnet och andra gången började det med värkar.
    Väntar nu mitt tredje barn. Är i v. 26+0. Va på cervixkontroll i onsdags eftersom de andra har kommit för tidigt. Livmodertappen var då fökortad och läkaren sa att jag förmodligen skulle föda för tidigt de här gången också. Det var jätteviktigt att vila mycket. Ska gå på massa extra kontroller nu. Känns jättenervöst när man inte vet hur tidigt bebisen kommer komma. Jag är glad för varje dag hon stannar i magen.
    Vi har pratat om ett barn till i framtiden. Men det får bli om några år i såna fall. Och sen får vi se hur det går den här gången först.

• Frila2

Det viktiga är att se til varför de två tidigare föddes för tidigt. Om man drabbats av samma sak vid båda barnen så kanske risken är stor men om det är två olika saker som skett som inte hör ihop så kan det ju vara slumpen som gjort det. Prematura värkar med ena barnet och snitt pga tillväxthämning känns inte som att det är någonting som hör ihop.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Camilla01

Vi har också funderat på en trea. Jag fick sonen i v31+0, var sängliggande med bricanylinj. från v 27. Dottern kom i v32+5. Jag hade hepatos båda gångerna, och det är nästan 100% att jag får det även en tredje gång. Vi vet inte hur vi ska göra.

• Nanook

Har fyra barn, två minsta är prematurer. Födda i v. 34 resp 31. Tvåans vatten gick i v. 23, men han kom först i v. 36. Mina problem under graviditerna har orsakats av GBS bakterie. Efter tvåan var jag ganska säker på att jag inte ville ha flera barn. Varför riskera något när man redan har två friska, perfekta barn. Nu gick det inte riktigt som tänkt utan både trean och fyran blev till trots preventivmedel...

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • mamma2ggr

För oss blir det definitivt inga fler barn. Första kom i vecka 31+6 andra i vecka 26+1. Känns som om det skulle bli missfall nästa gång. Dessutom har vi två friska barn och vill inte riskera att utsätta dem för ett extremt tidigt sjukt syskon. Det var rätt kämpigt att ratta runt familjen med ett storasyskon och tre månader på neo.

Men man får väl komma ihåg att det är olika för alla och att det även beror på om man vet anledningen till att barnen fötts för tidigt och man kanske kan undvika komplikationer för nästa barn.

Lycka till oavsett vilket beslut du fattar!

• Fiviva

Dom kunde aldrig hitta förklaringen på varför min son valde att komma tidigare inte heller varför min dotter blev tillväxthämmad.
    Jag frågade då hur det skulle bli med en ev 3e graviditet.
    Han sa att det enda han kunde konstatera var att min kropp klarar tydligen inte av att bära barnen hela tiden ut. och jag får bereda mig på ganska stora chanser till ännu en problematisk graviditet.

• tinaw

Eftersom grejen med mig är havandeskapsförgiftning återkommande så gick vi på läkarnas ord att det brukar bli bättre och bättre för varje gång. Trean gick jag tiden ut med, även om jag fick HF igen. Men fyran blev ju en skräckgraviditet där jag blev sjuk i vecka 13, så några garantier har man ju förstås inte. Det blir ingen till bebis i alla fall.

• miniliten

jag har fått 3 barn i 2 graviditeter,
    1:a kom i v 34 värkarna satte igång.
    2:a+3:e (twins) kom i v 30 dom ville ut redan i v 27 öppnat mej och sen startade värkarna alldeles för tidigt.
    så läkarna råder mej att inte skaffe fler barn just pga att dom inte hittat nån anledning till varför värkarna startar, och dom tror att skulel jag bli gravid igen skulle det barnet nog födas ännu tidigare och det vill jag inte utsätta ett barn för o inte min familj heller.

• SandraM85

Kikar in här.
    Min dotter föddes v 34 sen min son ville komma ut v 22 så jag var sängliggandes till v 30 sen v 35 kikade han ut.
    Jag vet precis hur du känner , för jag har precis samma tankar.
    Adda mig på msn , kanske vi kan prata.
    Känns bra att prata med någon i samma sits.

mattisson_sandra@hotmail.com

Svar på tråden ni som fött två prematur eller