• TriXiiie

hur gjorde DU inför sambons 30-40års fest???

Ja jag skulle jätte gärna vilja ha massa tips o ideer..
    Angående hur ni gjorde, bjöd ni alla på mat/dricka? eller bara de närmsta sen fick de andra komma senare och festa?
    vad bjöd ni på ?
    vad hade ni för ''underhållning''?`jag funderar på karaeoke...
    har aldrig planerat en fest innan så kom me massa ideer nu :D :D

• Svar på tråden hur gjorde DU inför sambons 30-40års fest???
  • hic sunt leones

När sambon fyllde 30 var det så praktiskt att jag fyller några dagar innan, så vi hade en gemensam fest. Vi hyrde in en kille som gjorde helstekt gris. Det var kul och mycket uppskattat, urgott! Iom att minsta grisen räckte till 35 pers så bjöd vi alla på mat, vi var inte fler. Till det köpte vi en jättebytta potatissallad, gjorde grönsallad, stor bytta bearnaise (mest för att det var den enda stora som kunde funka) och bjöd på dricka till maten. Det man ville ha sedan på kvällen fick man ta med själv. Just det, tårta hade jag gjort själv också.
    Vi började med klassikern att dela ut engångskameror till alla eftersom vi inte hade tid att knäppa själva. Tyvärr tyckte en tioåring det var helkul att i smyg knäppa upp rullarna på alla kameror han fick tag på :( Sedan hade vi en tipsrunda (kombinerat med tex kasta yxa) med knäppa frågor, tex gissa staden eller andra dumma tankenötter. Hade gjort iordning små vinster. På kvällen musik mest med en cd jag gjort med musik från när vi var "unga" haha. Och Singstar.

• TriXiiie

tack för ditt inlägg :D
    ja har kommit framm till att bara sambons familj och min blir ca 25pers..
    sen är det ca 30st vänner till honom ''om alla kommer villsäga'' det är ju där det är så svårt och veta.. han är hitflyttad från småland 'till sthlm' så jag hade tänkt bjuda gamla vänner därufrån också till honom.. men där är det resa etc så många kommer säkert inte kunna komma.. eller så kommer alla :p
    Lättare för hans familj o så kanske o snacka utan massa kompisar men jag vet inte..
    så svårt!

Tror jag bara bjuder släkten på middag..
    hade ni både er familj/släkt och vänner???? eller hur gjorde ni?

Engångskamror var bra det hade jag inte ens tänkt på;)
    Jo man får väl bränna en bland CD..

Men någon mat för ca 25-30 pers.. som går att förbereda ''har själv 2 barn under 2''
    och som har en någorlunda låg budget, det är i maj han fyller så förhoppningsvis är de hyffsat varmt.
    efterrätt tänkte jag en enkel kladdkaka med grädde ''duger de tro''?

• TriXiiie

juste vi bor i lägenhet så vi kommer befinna oss i en lokal i närheten!

• hic sunt leones

Vi gjorde faktiskt så att vi hade två separata. Men vi har en liten familj. Så själva familjen hade vi en separat middag för, tyckte inte officiella festen passade för pappa och gamla faster :)
    Ang. mat så kan jag säga att på en 30års fest tror jag ingen kommer för matens skull utan för att ha skitkul. Så bjud på vad du vill, och lägg lite mer krut på att ha en rolig kväll sedan istället. När jag gått på andras fester har vi t.o.m käkat lite innan också just för att maten kanske varit mer tugg än hel middag, och något annat har jag inte räknat med heller. Det är ju som sagt var inte därför jag är där. Just potatissallad (på tex Willys kan man köpa typ 10 kilos hink eller nått) och kallskuret brukar vara poppis, eller pastasallad. En fest vi var på, hade enkla tacos. Jättebytta köttfärs, jättebytta sallad och jättebytta salsasås :) Och skal. Kladdkaka funkar utmärkt.
    En annan kul sak man kan göra är en tipsslinga om den som fyller. Se vem som vet mest om pinsamma minnen och barndomshändelser :)

• JASS

Så här gjorde jag till mitt ex. Det blev superlyckat och det är inte därför han är mitt ex..

Han fyllde år på fredagen. Jag hade övertalat honom att det inte var någon vits med en stor fest, bara en massa jobb. (Hade också invigt hans familj i planerna, så de höll med mig.) Så han och min familj kom på en enkel fika på fredagen, lite mer släkt skulle ju kunna vara med om ni vill...

Sedan, på lördagen hade vi en heldag på stan, urmysigt! Och han hade ju mig under uppsikt hela dagen, så han anade ingenting... Vi kom hem nöjda och utvilade.

Då lurade hans kompis honom till vår föreningsloakal- SURPRICEEEEE! (Eller hur det nu stavas...)

Alla vänner var där och grattade, sedan brakade festen lös! Hur lyckat som helst, men det ska vara en person som klarar överraskningar.

Det som krävs för detta är ju vänner som ställer upp, men om man kan ge tillbaka på något annat sätt någon annan gång, kanske det inte är omöjligt?

Jag hade köpt alla dekoration och gömt i lokalen innan, smörgåstårta och tårta var beställd och betald så det vara bara för vnnerna att hämta det. De stod för uppdukning, dekoration och musik. (5 närmre kompisar stod för jobbet. De andra vännerna kom som till en vanlig fest.) Städningen dagen efter tog jag.

Hellyckat!

Svar på tråden hur gjorde DU inför sambons 30-40års fest???