• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Det var skönt att höra. Känner mig fortfarande nere. Trodde att allt skulle bli perfekt och lugnade mig med de tankarna. Nu känns allt omkullkastat. En graviditet är ju så jävulskt lång, men nu känns det skakigt och bråttom trots att det är 15 veckor kvar till bf.

LabLover skrev 2009-05-14 20:16:42 följande:
    Läkaren som föreläste för mig och mina kollegor var från Karolinska. Hon verkade mycket erfaren och sympatisk.
  • Madelenin

Jag har redan börjat fila på hur jag vill ha det. har ett dokument dr jag skriver upp allt och hur jag vill ha det. Man kommer ju på saker eftersom så jag fyller på då och då.

Usch tårarna sprutade i natt, men samtidigt ska man försöka att inte måla fan på väggen. Förhoppningsvis får man komma till KS och att de kommer ta en på allvar.

ia mia skrev 2009-05-15 13:22:03 följande:

Detta var dock en tröst:www.karolinska.se/sv/Forskning/Projektkatalo
    g.../Det är så jag vill ha det! Ha ha, det där har jag läst så många gånger att jag nästan kan det utantill.. Jag vill oxå ha det så, gäller bara att de fattar det där inne med för när jag skulle ta upp det med min barnmorska blev jag så skärrad av att vi pratade om den förra förlossningen innan att jag inte ens klarade av att säga nåt. Jag funderar att skriva ner hur jag skulle vilja ha det optimalt och ta med mig det till Aurora eftersom jag får tunghäfta när jag måste prata om förlossningen. Får väl skriva en post-it och sätta den i pannan..
  • Madelenin

Jag kan också vara rädd för att börja gråta. men sen försöker jag - vad gör det?

De är ju vana att ta hand om människor som ofta har en traumatisk händelse bakom sig och som behöver hjälp. Det är ju inte vi som ska skämmas, så att säga.

Sen så tror jag till mångt och mycket att det kan vara bra att visa sina känslor för dem. Det finns ingen vits med att åka dit och leva efter duktiga flickan-syndromet. Då k'nns risken större att man inte får adekvat hjälp. Och hade en karl råkat ut för något liknande skulle de aldrig gå dit och be om ursäkt själva för det som skett. De hade krävt allt, och det hade dessutom varit okej från vårdens sida som skulle hållt mannen i handen från att han plussade.

Nej - vi ska gråta om vi behöver! Heja heja!

Kalinka skrev 2009-05-15 20:55:34 följande:
    Har också funderat på att skriva ner och ge till bm/aurora. När jag kommer dit är jag så fokuserad på att jag inte vill börja gråta att jag nog inte verkar ssk rädd.
  • Madelenin

vad bra att du fått en tid! Tänkte ringa och kolla nästa fredag om det inte hänt något. tiden känns ju knapp när det gäller det området. Annars är det lååååååångt kvar till bf. 99 dagar kvar!

ia mia skrev 2009-05-20 13:13:12 följande:

Ha ha.. Då tänker jag defenitivt tjuta lite iaf.. har fått datum nu, den 2:a juni ska vi dit. Och jag plockar med mig min sambo, så får han "kräva allt" om jag inte klarar av det..
  • Madelenin

Fick du ett samtal eller brev med kallelse?

Är jätterädd för att inte få komma dit på grund av just semestrar och så.

ia mia skrev 2009-05-22 07:29:46 följande:

Madelenin: Ja, det känns jätteskönt. Jag fick intrycket av att det skulle ta jättelång tid innan jag skulle få en av min barnmorska eftersom det var semestrar och grejer framöver, "så vi får hoppas att du hinner få en tid innan" sa hon.. Eftersom vi ska ha typ precis efter semestrarna så blev man ju lite nervig av det då men hon från Aurora ringde häromdagen och lät helt fantastisk på telefon. Jag ställde lite frågor, eftersom jag inte har en aning om hur det går till och ville veta, och hon svarade utan problem på allt och lät jättesympatisk! Jag fick lite hopp iaf.. Men då ringer de säkert till dig med när som helst, jag har 87 dagar kvar idag och har ju redan fått en tid.. Just ja, jag frågade hur många gånger man går (tänkte om det finns en gräns eller så). Och hon sa att man går så många som man behöver, en del går bara ett och en del går över tio, man är inte klar förrän man känner sig beredd! Det vanliga var dock mellan 3 och 5, sen har man ett uppföljningssamtal efteråt för att se hur man mår då.. Känns bra det här!
  • Madelenin

Hej, vad skönt att du hittat en plan som du känner kommer att fungera. Låter också bra det där med att slippa gå över tiden. jag hoppas på att få igenom samma sak. Vill inte få en klump på 4,6 kilo igen.

Var har du fått gå på samtal någonstans?

red flower skrev 2009-05-25 08:56:36 följande:

Hej tejer. Ville bara uppdatera lite. Jag skrev tidigare i tråden. Jag har BF 8/6 nu så det är väldigt snart. Har gått hos aurora hela tiden för min enorma förlossningsrädsla som funnits där sen förra gången. Vill berätta att vi gjort en förlossningsplan om att jag ej ska gå över tiden (stort barn förra gången) så jag får sättas igång tidigare. Jag har även fått gå på tillväxt-UL vilket har fungerat lugnande för mig. Vi har även skrivit ner lite detaljer om att jag t.ex vill ha lavemang när jag kommer in mm. Sedan skrev vi lite om smärtlingring. Jag vill dock poängtera att jag inte hakar upp mig på detaljer och jag har min förlossningsplan " öppen". Jag vet ju att allt inte blir som man tänkt sig i alla fall så jag vill inte bli besviken om det inte blir som jag tänkt mig i alla fall. Man kan ju aldrig riktigt veta hur en förlossning går innan det verkligen är dags. Jag har eliminerat kejsarsnitt och bestämt mig för att försöka föda vaginalt igen i alla fall. Jag vill försöka göra bättre ifrån mig denna gång och jag känner mig lite mer förberedd nu. Jag får uppdatera igen när bebisen väl har kommit. Lycka till för er alla och jag hoppas ni kommer fram till något som fungerar för er!
  • Madelenin

Vilken historia. Stackars dig. Det är verkligen trist att vi är så många som upplevt jobbiga saker.

Har ingen aning om vad de måste göra med dig tyvärr, men jag hoppas att du får hjälp. När är bf? Och går du på aurorasamtal?

kalskulan skrev 2009-05-26 00:19:17 följande:
    Hej jag har suttit och läst igenom allt som ni skrivit, och känner igen mig med all rädsla all skräck, men det känns som jag är bortdommnad på sätt och vis som om känslorna är för starka för att få komma fram. Födde min dotter 03 och har inte vågat ta itu med det som hände, har inte vågat bli med barn ens förren nu. Jag har varit på sjukhus och opererat mig för gallsten och sedan det mötet med dropp i armen kom allt tillbaka, jag bara skakade och var paralyserad. Jag trodde at jag skulle dö "igen" då, med dottern, blev jag igångsatt 21 dagar över tiden, med kopplade pinvärkar i 25 timmar den 3 sista med EDA. och ett akut snitt som följd av att jag inte öppnade mig. under snittet fick jag en livmoderruptur som gjorde att jag förlorade mängder med blod. Jag såg på en vägg att de fyllde en plastficke grej med gasbindor och mitt blod, samtidigt som jag försvann ur medvetandet+ att jag ser hur en sköterska(?) skriker och pekar på en monitor (tror jag) men jag hör inget ljud, jag känner inte min arm, jag stelnar i nacken och kräks bara kräks mängder. jag trodde att jag tömmde mig som folk som dör gör, jag trodde inte att jag skulle dö, jag trodde jag var död. sedan dess ahr vi inte vågat som sagt, vi har varit för rädda. nu är jag med barn igen och är livrädd för att det skall gå fel igen, att behöva göra snitt, jag vill inte men min bm sa att jag borde/skulle. varför? jag är immuniserad pga blodtransfusionerna, och är bebin påverkad av det blir det väl alltid snitt. skall ringa och fråga i morgon har inte fått några svar från någon. skall föda varberg denna gången, har hört så bra om dem, + att det är närmast. måste jag snittas igen?
  • Madelenin

Jag känner igen det där med att man slussas runt hela tiden.

På nåt sätt samlar man på sig alla jobbiga erfarenheter man inte bearbetat och bär med dem sig hela livet. SEn när det händer något nytt jobbigt har man en tendens att ta upp allt jobbigt som hänt en. Där för är det ju bra att bearbeta så fort man kan, tror jag.

Usch, har hemska sammandragningar bara jag rör mig. Känns som knivar i magen. Sitter på jobbet och väntar på att min bm ska ringa tillbaka. Minns inte om det ska vara såhär?

Kalinka skrev 2009-05-26 11:00:54 följande:
    Igår var jag till bmm, och det gick väl sådär. Det var ett snabbt besök, och jag blev hänvisad till bvc-psykologen. Bm var trevlig och så, men det är så jobbigt att behöva ta kontakt med nya personer hela tiden. Jag känner hur jag glider mer och mer in i att jag bara vill förtränga det här och ta itu med det om jag blir gravid igen, trots att jag vet att det är bättre att försöka bearbeta det nu.
  • Madelenin

det känns som att vissa saker är mer accepterade att vara rädd för än andra. det är mer okej att vara livrädd för råttor än för döden.

Jag har lidit av grodfobi väldigt länge vilket ingen har ens försökt att förstå sig på. Men för alla är det okej att vara rädd för ormar istället.

Det är väl lite samma sak med förlossningar och döden. Eftersom det finns de här "perfekta" människorna som föder åtta barn på ett isflak i storm utan bedövning så är det inte tillåtet att ha en hemsk förlossning. Sen kan ju folk tycka att det man inte varit med om var så farligt. Om barnet dött eller om kvinnan behövt amputera bägge benen samtidigt som förlossningen - ja då hade det varit jobbigt! Man man kan ju bara gå till sig själv och värdera sina egna erfarenheter. Det är trist att folk inte kan visa empati och erkänna att andras upplevelser kan ha varit jobbiga.

• Madelenin

Ja, man märker ju att man har svårt att förklara sin förlossningsrädsla för folk. precis som jag hade med grodorna.

Men för MIG var ju problemet med grodorna stort. Jag kunde bara gå på asfalt, inte vistas ute när det var mörkt om det inte var i stan, har inte varit ute på landet sen urminnes tider... Har fått hoppa av skolreunions och sådant för att de har valt att ha det på någons tomt ute på landet. Minst sagt en förlamande fobi som styrt mitt liv.

Skrev en artikel om mitt problem och en KBT-behandling jag gjorde för den i Aftonbladet förra sommaren. Då hörde jättemånga läsare av sig och var tacksamma för att någon äntligen förstod. Och det läskigt att detta går att överföra på det här med graviditet och förlossningar. Vi måste söka och till nätet och en speciell grupp för att få ventilera oss och att det ska vara okej.

kalskulan skrev 2009-05-26 11:52:30 följande:
    Ja särskilt som om det är uppenbarligen ett prolem som påverkar, och folk kan se det men de utgår från sig själva, och tänker att det kan ju inte vara så farligt, det är bara att ta sig samman, och för vems skull? att vara rädd för något om det är grodor eller vad det är så är det verkligt och förlamar en, det kan ju ingen "klaga" på! sedan känns det som om man måste ha varit med om en jättesak och måste försvara sin rätt att vara rädd, och att det finns de som jämnför, det är ju sjukt!
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?