• Kalinka

Aurorasamtal för omföderskor?

Madelenin skrev 2009-05-27 13:40:59 följande:
    ja det är tur att man har män som kan hjälpa en. Min karl är världens snällaste och lugna kille. Men när det händer sånt här kan han ta hjälp av sin militärauktoritet och skälla ifrån rejält. jag har en väldig tur som har honom.
    Min man är också väldigt lugn vanligtvis. Han skäller egentligen inte, utan talar bara lugnt om vad han tycker, och lägger fram sakliga argument. Själv blir jag bara ledsen och gråter.
  • Kalinka

Helt OT: idag känner jag inte är en mina toppnoteringar som förälder. Teletubbies går på 3:e varvet för dagen här. Jag är pollenallergiker och blir helt grötig i hjärnan av alla pollen som yr runt för tillfället.

• Kalinka

Tridde: Det låter som att du kan känna dig helt hemma i vår misär...

(har vi spärrat tråden för förstföderskor än?)

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-28 10:32:22 följande:
    Ja, det kanske är lite som en kbt-behandling att se det. Men jag fick ju panik av hon med sugklockan. Skrik och panik.
    För oss självplågare. Vart har ni hittat det? Är det nya avsnitt? Det gick ju förra året, men har det kommit nya nu alltså?
  • Kalinka

Min man satt också i minst 1 timme ensam med dottern och visste inte om jag levde eller inte, eftersom de sprang iväg med mig pga att jag blödde kraftigt. Mitt i alltihopa kommer en undersköterska med den omtalade förlossningsbrickan och tycker att han ska fika ensam... Sammanlagt var jag borta i 3 timmar pga sövning och uppvak.

Jag var faktiskt positivt överaskad av vilket bra stöd min man var under förlossningen. Men till nästa gång måste han bli bättre på att ryta ifrån när något inte fungerar.

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-28 13:34:25 följande:
    www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/619 Här kan du se avsniten.
    Tack! Jag tror att jag väntar tills att jag har maken med som kan hålla mig i handen. Tror att han kan behöva prata om det också faktiskt.
  • Kalinka
    Auris skrev 2009-05-27 23:29:57 följande:
    Skulle jag få fler barn så ska jag skriva i förlossningsbrevet att jag vill att de hjälper min man till rätta och visar vad han ska göra. Med tvåan hade jag en superbra barnmorska som verkligen gjorde min man delaktig och fick honom att hjälpa mig och massera mig. Med trean var tydligen den erfarenheten bortblåst för honom för han satt och löste korsord hela förlossningen.
    Förlåt att jag fnissar lite. Brukar han lösa korsord ofta, eller var det bara en nervös grej just då?

Faktiskt var jag med på en förlossning där paret skulle få 4:e barnet. Pappan satt i ett hörn i en stol och var rätt passiv. Jag föreslog att han kunde sätta sig bredvid mamman, men han skakade på huvudet och sa att hon inte ville ha honom i närheten. För säkerhets skull frågade han henne, men hon ville att han skulle vara med, men hålla sig en bit ifrån. Det är så himla olika hur man vill ha det. Jag vill helst ha maken precis bredvid, min mamma klarar inte av att någon tar i henne när hon har ont.
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-28 13:38:42 följande:
    Kul fika... Sonens pappa ar inget större stöd då han gick med på allt barnmorskorna sade. Men den här gången tror jag att det blir bättre på den fronten. Sambon gör allt för att stötta och talar dagligen om för mig att han ska bråka med personalen om de inte gör som jag vill.
    Jag tror att det spelar stor roll att det inte är första gången för en själv också. Jag känner att jag själv var för dålig på att ta mina känslor på allvar. Jag gick med på saker som jag i efterhand mår riktigt dåligt över.
  • Kalinka
    Kalinka skrev 2009-05-28 13:44:49 följande:
    Jag tror att det spelar stor roll att det inte är första gången för en själv också. Jag känner att jag själv var för dålig på att ta mina känslor på allvar. Jag gick med på saker som jag i efterhand mår riktigt dåligt över.
    Som tex att ligga i 2 timmar med konstanta pinvärkar utan att få någon hjälp, för att min bm var upptagen just då.
  • Kalinka
    Auris skrev 2009-05-29 19:42:58 följande:
    Nej. Det finns inte elltid en barnmorska per rum och patient. Det beror helt på hur många som föder just då. Med både ettan och trean hade min barnmorska en annan förlossning på gång samtidigt som låg "före" dvs de räknade med att den kvinnan skulle hinna föda innan det var dags för mig. Med ettan så var sedan barnmorskan på rummet med oss slutet av öppningsskedet och hela krystskedet. Med trean överraskade jag dem med en snabb slutspurt så barnmorskan hann precis in till mig och ta emot barnet sedan var hon tvungen att rusa över till den andra salen igen När jag gjorde praktik på förlossningen var det inte alls ovanligt att barnmorskorna hade flera förlossningar på gång samtidigt. De måste ju ta emot alla som kommer oavsett hur fullt de har. Andra dagar kunde de ha det hur lungt som helst.
    Jag håller med. Det hör nog snarare till undantagen att en bm bara hade en patient. När jag var på praktik i Östersund var det så, men då var det i november när det är som lugnast på förlossningen. Däremot är det väl oftast så att en bm har en förlossning som är riktigt aktiv i taget. De försöker nog pricka in så att de olika patienterna inte ska krysta precis samtidigt. Men ibland händer det ju att patienter kräver rätt mycket även tidigare under förloppet. Så blev det med mig. Min bm var upptagen med att förlösa en annan patient, för jag var ju "bara" i latensfas. Därför var hon upptagen när jag fick mina pinvärkar.
  • Kalinka
    Madelenin skrev 2009-05-30 23:24:17 följande:
    Men HJÄLP! Jag vill ju ha all hjälp i världen. Och gärna föda efter Danderydsmodellen (även om de har svårt att att efterleva den idag). Nåväl, jag hoppas att man får mer stöd i och med att man varit på samtal där.
    Jag vet att i vissa fall är det så att en bm verkligen bara har en patient. Ett exempel som jag varit med om är tex en patient som skulle föda ett barn som dött i magen. Då är det viktigt att den mamman inte känner sig övergiven dessutom, så då brukar den bm bara ha en patient. Jag tror att man också är mer noga med att Aurora-mammor ska ha en bm hos sig hela tiden.
  • Kalinka
    LabLover skrev 2009-05-31 08:18:29 följande:
    Nja, de försöker nog. Efter min första förlossning så var jag jätterädd för att bli lämnad av personalen hela tiden men de kunde/ville ändå inte garantera att jag skulle ha en BM hos mig hela tiden, trots mina aurorasamtal.
    Jag håller med. De kan kan inte garantera Aurora-mammor egen bm. Men vad jag förstått av hur snacket gått "bakom kulisserna" så prioriterar de att Aurora-mammor ska få egen bm framför andra patienter när det finns möjlighet med tanke på antalet patienter.

Däremot tror jag faktiskt att de är helt stenhårda på att ett föräldrapar med ett dödfött barn ska ha egen bm, vilket är helt rätt.
  • Kalinka
    kalskulan skrev 2009-05-31 21:46:15 följande:
    hej igen! jag har inte varit inne på nån dag, panik åkte till mvc och rusa in hos dem utan att bokat tid och krävde svar om immunisering vilket INGEN velat ge innan varpå jag googlat (skitsmart...) och hittat värsta läkarskrifterna om kell immunisering, och hur farligt det är osv. det de inte skrivit var att det är ovanligt/liten risk... så nu fick jag svar av en läkare som hoppa in på sin rast HELT UNDERBART nu behöver jag inte oroa mig så mycket för det iaf. så nu är jag här igen! Ang, det om männen, jag tror att jag kanske skall ha en doula, det blir ju som en bm på sätt och vis ;) annars låter det ju som om min man var hos er med ;) att de är så lika ibland!?:::....
    Jag har faktiskt svårt att tänka mig att ha någon annan än min man med. Jag har funderat på doula, men tror inte jag kan tänka mig det ändå.
  • Kalinka

Tridde:

Jag vet precis vad du menar. Det var samma för mig. Sugklockan sattes enbart för att jag bara inte orkade mer. Det är så mycket runt förlossningen som gör att jag känner mig misslyckad. Jag vet att det är dumt, men tyvärr så är det så att det finns mycket duktighet och prestige runt förlossningar. Bäst är de kvinnor som får värkar spontant (inte blir igångsatta som mig alltså). Inte behöver någon smärtlindring annat än att ANDAS rätt. Värkarbetet tar lagom lång tid, de krystar ut ungen på 3 krystvärkar (inte håller på i 45 min innan de till slut måste sätta en sugklocka) och sen behöver sys max 2 stygn. Åker hem efter 6 timmar och sätter sig och plöjer åkern nästa dag, typ.

Samtidigt vet jag att allt det som skedde vid min förlossning gjorde ju det för att det var ett måste. Jag kommer ju ihåg hur jag försökte krysta, med jättebra teknik och allt, och det hände ingenting!

• Kalinka

Madelenin:

Usch vad tråkigt. Jag blev ju som sagt väldigt besviken på Aurora när jag var där. Jag tyckte att efterkontrollen med "min" förlossningsläkare på Spec-MVC gav MYCKET mer. Hon var betydligt mer förstående än Aurora-bm. Det kanske har att göra med att hon var med under 1,5 dygn av min förlossning (hon hade dagtjänstgöring + en nattjour), men ändå. Hon tog själv upp att jag skulle få snitt om jag ville, och att jag kunde bli igångsatt om jag inte klarade att gå över tiden igen.

Jag har träffat min MVC-bm efteråt också, och jag tyckte ärligt talat att det besöket också gav mycket mer än Aurora. Hon sa också självmant att jag naturligtvis skulle få välja snitt om jag inte kände att jag orkade med vaginalt igen.

Hittills är det bara Aurora-bm som har börjat tjata om hur mycket nackdelar det är med snitt, och att det är en stor operation. Precis som att jag inte skulle veta det. Jag har för h-vete själv assisterat vid snitt. Har man gjort det, och fortfarande känner att det är en utväg, då är man rädd.

• Kalinka

Jag känner förresten också igen det där med att jag och maken har olika inställning till det där igångsättning. Min man är skiträdd för att det ska bli igångsättning igen. Jag vill helst ha det...

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?