• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Ja, det låter ju också smart. Får väl vänta med att hala fram min om jag märker att det krävs. Är bara rädd att inte få fler än ett samtal eftersom trycket är stort så jag vill på något sätt utnyttja de 45 minuterna maximalt.

ia mia skrev 2009-06-01 13:30:38 följande:

Härligt att det har ordnat sig nu! Vi ska äntligen iväg i morgon.. Dock ringde de och ville ändra tid till en senare och så blev det ett lite kortare möte i morgon för att bli ett längre nästa gång istället. Men jag har faktiskt inte skrivit någon lista tills i morgon, jag tänkte att vi går ett samtal först så vi får lite att tänka på och skriver ner hur det känns efteråt, kanske får lite perspektiv på saker..
  • Madelenin

Ja, men så är det nog. Att har man fått komma dit är man en priotiterad patient.

På min kallelse står det 45 minuter. Antar att det är standard, det brukar ju vara det med psykologer och kuratorer exempelvis.

Jag är i alla fall jätteglad över den jag ska träffa. När jag och sambon var på förlossningsförberedande kurs på DS så kom barnmorskan som föreläste fram till mig i pausen. Jag var en av få omföderskor på plats och hon undrade varför vi var där och vi pratade om aurorasamtal. Hon sa nåt i stil med "hoppas du får prata med Lena - hon är så bra!". Och visst står det Lena nu på kallelsen.

ia mia skrev 2009-06-01 21:40:14 följande:

Hmm.. Jag räknar med att få fler av någon anledning.. Fick intrycket att är man bara "inne i systemet" så ordnar det sig? Men 45 min? Mitt skulle vara 45 min när det var avkortat?
  • Madelenin

Det kommer att gå jättebra! Du måste berätta sen!

• Madelenin

ia mia - du måste berätta!

Ringde mvc idag på grund av att jag har haft ont i en punkt i höger vad ett tag. De sa att det kunde vara blodpropp och att jag skulle åka in akut.

Sagt och gjort. Fick åka in och vänta,vänta och vänta. Sen stängde akuten på DS och de flyttade ner oss väntande på förlossningen. FÖRLOSSNINGEN! Gah. Hann bara sitta ner tre minuter på en soffa så dök gick en vinna förbi med påsar fulla med blodiga grejer i.

Sambon försökte kolla om vi fick vänta någon annanstans, men det gick inte för sig. Tillslut kom en snäll kvinna fram och visade oss runt på förlossningen. Var rätt jobbigt.

Fick sedan träffa en läkare och hon konstaterade att det inte var en blodpropp. Passade på att ställa frågor om aurorasamtal och vad hon trodde om igångsättning och så. Hon sa till mig att det till och med kan vara att föredra att sätta igång i vecka 39 eller 40 så att man inte riskerar att barnet blir för stort. Hon sa också att en igångsättning med barn nr 2 går snabbare och bättre.

Jag sa att jag ville ha snitt annars och hon tyckte absolut att det var bättre att jag födde vaginalt och lite innan bf. Med epidural satt då.

Det kändes väldigt skönt att höra. Ska nog kunna få min vilja igenom.

• Madelenin

Japp - nu jävlar ska det krävas igångsättning!

Vi fick vänta i ett gäng timmar, men när det sen var min tid så mätte de och klämde på benet ett tag. Fanns inget som de inte tyckte var normalt. Men jag ska avvakta och se om det gör mer ont eller svullnar och så.

Men är det inte lustigt hur olika sjukhus behandlar sånt här... Jag trodde nog mer på ett rejält pådrag igår.

LabLover skrev 2009-06-02 22:52:48 följande:
    Det är ju det jag har sagt Ofta är det inga problem med igångsättning i din situation. Jag har en kompis med tredje barnet på g i sommar och andra igångsättningen. You go girl! Vad gjorde de med dig idag? När jag var i v. 33 (tror jag det var) så hade jag värk i foten en morgon och de trodde jag hade fått en blodpropp. Spenderade hela dagen, en lördag så klart, på förlossningen, UL och röntgen. CTG-kurva, undersökningar, UL av hela benet och till slut en kontraströntgen av benet (F*N vad obehagligt det var). Vid det laget hade jag inte längre ont och vill bara slippa men de ville verkligen inte ta någon risk. Sedan skrämde röntgenläkaren upp mig och sa att det behövdes göras särskilda prover på barnet efter förlossningen pga av kontrastvätskan kunde vara skadlig. Ingen sa något om det INNAN de spruta det i benet på mig! Nu visade det sig inte stämma alls enligt barnläkaren! Usch, vad man blir utsatt för ibland.
  • Madelenin

Gud vad skönt att det gick bra tillslut. Jobbigt att hon glömde bort först.

Tror verkligen att det är bra att släppa fram allt sådär, fins ingen mening med att låtsas som att det var en trevlig upplevele sist man födde. Man är ju där av en anledning.

Jag längtar till min tid. Nu när vi var inne på DS sa någon att vi kunde ha med oss journalen från förra förlossningen. Jag förstår ju att det kan vara intressant för dem, men samtidigt vill jag inte lägga för mycket tid i att peta i den. Jag vill ju koncentrera mig på framtiden och de önskemål jag har framöver.

• Madelenin
    Tridde skrev 2009-06-05 11:00:55 följande:
    usch, nu är jag inne i en dålig period, förmodligen för att vi ska på samtal på torsdag och att det gör förlossningen mer på riktigt. under flera veckor har jag byggt upp självförtroendet och viljan att föda, jag har känt att det här kommer att gå vägen...men nu är allt bara läskigt igen! jag vill inte vara med om igångsättning eftersom det innebär värkstim.dropp som kanske ger onödig smärta så jag tvingas ta EDA så det blir precis som förra gången...jag vill ABSOLUT inte få kejsarsnitt, så självklart mår jag dåligt över att Harry (vårt arbetsnamn på bebis) nu far runt som en jojo i magen och helst ligger med fötterna neråt, och blir han kvar i säte kommer jag aldrig slippa kejsarsnitt. samtidigt mår jag dåligt över att jag inte har en aning om hur lång tid det kommer att ta, tänk om det går så fort att inte ens barnvakten hinner hit? vi bor på landet och min mamma som ska vara med min son bor minst en timme bort, tänk om det sätter igång mitt i natten för då tar det ju längre tid innan hon ens börjar fara hitåt? och sen har vi minst en halvtimme in till sjukhuset hemifrån...GAH! allt känns verkligen bara USCH USCH USCH!! hur fasen kunde jag vara så dum att jag blev gravid igen??!!?? ni får ursäkta mig idag, dagsformen är allt annat än bra och det är många tårar och mycket ångest över det mesta, inte bara förlossningen. måste försöka peppa mig och hitta det där modet och självförtroendet igen men det verkar vara som bortblåst
    Usch, vad jobbigt för dig. Kan tyvärr inte lugna dig så mycket. Men försök att få undan tankarna tills ni hr samtal på torsdag. Tror verkligen att det kommer klara en del efter det. Se till att ta upp alla dessa känslor på samtalet.

Nu vet inte jag hur du fungerar. Men själv så har jag en tendens att få mig själv att må dåligt för att jag just mår dåligt. har jag sagt att jag mår dåligt för att jag måste föda barn så är jag elak mot mig sj'lv sen. Tänker att jag måste vara bättre och förmedla mer glädje och så vidare. Om det skulle vara så att du gör likadant måste du släppa det.

jag kan också känna saker som hur i helvete kunde jag gå och bli på smällen? Det här är ju det läskigaste som finns och ger så mycket ångest. men man måste få känna så.

Och det här med att bebisen ligger med fötterna neråt just nu kan ändras redan idag vet du. Försök att släppa den ångesten i alla fall! (Jag vet att det är svårt!)

Det är lite lustigt med allas våra olika erfarenheter här. Jag kan slås av det ibland när jag läser. För min del är det enda som kan lugna mig en igångsättning med EDA eller kejsarsnitt. Den enes skräck är den andras valium typ.
  • Madelenin

Åh - tack för inlägget! Jag blir väldigt lugn av att höra att det har gått bra efter aurorasamtal.

Månsson skrev 2009-06-05 21:51:41 följande:
    Hej! Vill dela med mig av min erfarenhet av att gå på aurora-samtal eller anima-samtal (jag gick på HS och där kallas det anima-samtal). Jag träffade en fantastisk anima-bm som heter Lena (och som var med i tv-serien Barnmorskorna) och vi pratade igenom min första förlossning, vad som var dåligt och vad man borde gjort. Sedan pratade vi om vad jag ville och vilka av mina önskemål som gick att möta och var vi fick kompromissa. Vi kom fram till en förlossningsplan som båda var nöjda med och som innehåll en handlingsplan för olika scenarier, tex hur skulle man agera om jag gick över tiden eller om det blev akut snitt igen. Det viktigaste för mig var att jag skulle ha möjlighet att påverka och att veta vad jag hade att vänta mig om samma saker inträffade igen. Jag bytte ju sjukhus (födde på DS första gången) och mycket handlade om att diskutera vad HS hade för rutiner och vad de kunde tänka sig att rucka på för att jag skulle känna mig väl till mods. För mig blev det här väldigt bra. Väl på plats på förlossningen visste de vem jag var när jag kom in, vad jag varit med om, hur jag ville ha det och de följde förlossningsplanen och mitt förlossningsbrev (som Lena läst igenom och tyckt var bra) till punkt och pricka. Jag kände att jag hade tillit till personalen och fick en jättebra förlossningsupplevelse. Tips till er som likt jag upplevde att det inte fanns personal tillgänglig under första förlossningen, är att be om en barnmorskestuderande. Min bm-stud var hos oss nästan hela tiden och hade ändå superuppbackning av sin erfarna handledare. Litet lustigt, såg att ni kommenterat den norska Jordemorserien i tråden. Jag såg alla norska Jordemor-avsnitt mellan min dåliga och min bra förlossning och kände sådan avundsjuka mot en kvinna som hade det "lätt" och ilska mot hennes mesiga man som höll på att svimma trots att hans fru hade den lättaste förlossningen av alla. Såg om avsnitten förra veckan och upptäckte att jag kunde se på det här paret på ett helt annat sätt. Med värme. En bra förlossningsupplevelse läker sår! Lycka till alla!
  • Madelenin

När har du bf? Känner igen känslan. Minns när jag stod där med plusset i handen och första känslorna var chock och glädje. De andra var panik över att ungen ska ut.

Tror du inte att en planerad igångsättning innan bf skulle kunna vara ett alternativ? Så att du får nålar och bedövning satta i lugn och ro innan det drar igång. Och då skulle du slippa risken att det ska starta hemma och gå på tok för fort. Et alternativ, som sagt.

Har du fått en remiss skickad till aurora?

shopahollic skrev 2009-06-05 22:05:07 följande:
    Hej i tråden, jag har en dotter på 1år och är nu gravid igen, men är dock livrädd för förlossningen. Velat fram och tillbaka om jag verkligen ska behålla barnet för en förlossning vaginal/kejsarsnitt är jag livrädd för. Med dottern tog det drygt 3timmar från första värken, "en dröm" enligt många men det var verkligen hemskt, jag var helt säker på att jag skulle dö, de skulle ge mig dropp men hon stack ett flertal gånger i armen utan resultat och jag är livrädd för nålar dessutom, sen stack hon några gånger i handen och jag kände hur blodet sprutade ut över hela mig när hon återigen gjorde fel- från handen,. när hon äntligen lyckats så var det för sent för eda då jag hade öppnat mig 8cm på 1,5timme. Det var som en enda lång värk och jag låg där totaltsnurrig på lustgas och ville bara gråta men det gjorde för ont för att jag skulle kunna göra annat än att bara ligga där i panik. Allt var som en enda lång värk där jag trodde att jag höll på att gå i två delar,. Sen har jag hört att andra barnet ofta går ännu fortare - PANIK! Jag vill verkligen inte föda ett till barn på bara lustgas, jag vill inte känna paniken igen och jag är så grymt rädd för nålar så jag vet inte vart jag ska ta vägen. men känns som att - eftersom att jag haft en "drömförlossning som gick så snabbt och utan att jag sprack" så har jag inget annat val än att göra samma sak igen?
  • Madelenin

Jag tror man får ta upp det på just aurorasamtal om man vill ha en plan från början.

tycker att du ska ta upp det direkt å inskrivningen och be dem skicka en remiss - allt kan ta tid. Jag tog upp att jag behövde hjälp och samtal på inskrivningen i vecka 9. Jag får komma dit första gången om en och en halv vecka. Då är jag i vecka 30...

shopahollic skrev 2009-06-05 22:55:46 följande:
    Bara i vecka 8 än så länge, har bf 21januari och ska till mvc 11juni. Har faktiskt också börjat fundera på om inte en igångsättning hade varit det bästa alternativet, hur tar man upp sånt och med vem? bm?
  • Madelenin

Usch, tungt. Känner igen det där när allt hopar sig. Själv drar jag ett jättelass hemma då sambon jobbar borta. Har extremt mycket att göra på jobbet plus att jag fixar allt med sonen just nu. Hans pappa är nöjd och glad på sitt håll om jag styr upp allt med att han ska byta dagis, möten på dagis, kalas på dagis... GAH! har skitsvårt att sova.

Pessimist är jag med. Jag har dock inte ens kommit över det här med missfallsrisken de första tolv veckorna. Säger fortfarande till folk "ja vi får väl se om allt går bra....". De tycker att jag är knäpp, bebisen sparkar ju på och jag är ju höggravid nu när jag passerat vecka 28 till och med.

Tror att jag kommer att få en chock när det närmar sig. Tycker hela iden att det är så sjukt långt kvar så att man inte ens behöver tänka på det. Men det är ju faktiskt bara två månader och 20 dagar kvar till bf...

Tridde skrev 2009-06-06 08:53:13 följande:
    Madelenin> jo jag vet...det kommer säkerligen lätta efter samtalet men nu börjar jag bli så uppskruvad över det här pga att jag har konflikter med både sonens skola och sonens pappa (och efter igår även min sambo...suck). det går bra när jag har en sak i taget att koncentrera mig på men när det blir flera saker som drar i mig samtidigt blir jag alldeles splittrad och då blir det bara kaos. det hänger kvar sen utbrändheten -05, har blivit betydligt bättre (under den sjukskrivningen slutade jag andas när jag koncentrerade mig på att titta på saker, såpass dålig var jag på två saker samtidigt) men det är fortfarande ordentligt kännbart när det blir mycket. sen är jag ordentlig pessimist dessutom, allt som kan gå fel räknar jag med att det ska gå fel. och eftersom jag verkligen vill föda vaginalt då jag tror att det är det enda som kommer funka så räknar jag ju då förstås med att det ska sluta i kejsarsnitt, tex för att han ligger i säte. därför nojjar jag över att det sparkar hela tiden längst ner i magen redan nu, trots att det finns plats för min lille cirkusartist att slå volter fortfarande shopaholic> välkommen! här skickar de inte remissen före v.24 av någon anledning, jag tog upp behovet av auroragrupp på inskrivningen men remissen skickades som sagt efter besöket i v.24 och jag ska på samtal nästa torsdag, då är jag i v.29+1. så jag vet inte...det verkar här som att det är medvetet iallafall, men om du känner att du måste börja prata om det tidigare tycker jag du ska propsa på att få komma tidigare
  • Madelenin

Snart dags för en ny tråd ser jag... Denna stängs väl den 18 juni.

• Madelenin

Tack och lov ska sambon jobba i Stockholm i höst, så då får vi er familjeliv. Och sonens far verkade skämmas lite när vi var på utvecklingssamtal på dagis och de berättade om alla evenemang det är på dagis hela tiden. Sånt som han missar.

Men jag håller på att bli knäckt. Så ond sammandragningar att jag inte kan gå. Ändå "måste" jag ju ta sonen till dagis. Femminuters promenaden från bussen till dagis tar nu 45 minuter. Sen jobb. MIn kollega som också skriver för samma tidning är hemma med lunginflammaton och vi har lämning i morgon. har jobbat min 50 procent plus hans 100 typ. Helt galet stressigt. På det har man urinvägsinfektion och svampinfektion.

Usch. Jag orkar verkligen inte mer. Och då är jag bara i 28+4 idag...

Tridde skrev 2009-06-09 08:00:31 följande:
    Madelenin> men usch va jobbigt, när går du hem innan bf? det där med slöa "glasspappor" vet jag mycket av jag med, det värsta är när han ska ha samma bekräftelse som förälder trots att han gör ungefär en 100del av jobbet att sambon jobbar borta är ju svårt att göra något åt så här på en gång men nån gång måste du få vila för det låter inte bra med all stress och att den påverkar sömnen. känner igen den där känslan av att det är HUR lång tid som helst (jag har jättemage men känner mig som i v.10 psykiskt kanske ) så det blir nog en chock här med snart. med första barnet var det ju en annan sak, där var det nedräkning varenda dag, jag visste nästan på timmen hur långt det var till bf, nu är jag glad om jag har någorlunda koll på vilken vecka vi är i, typ nånstans där 27-28-29 kanske (28+6 idag, var tvungen att kolla)
  • Madelenin

Men vad skönt att det gick bra! Längtar till mitt samtal.

Jag gillar att höra när folk säger att man har haft otur vid sin förlossning - för då får man lite bevis på att det kan bli bättre.

Kommer ni att få på fler samtal?

Missade ditt tidigare inlägg, tyvärr kan inte sonens pappa ta honom mer. Så det är knivigt just nu. Men det är bara en vecka till med sonen själv kvar - sen är bonuspappa hemma också! *pustar ut*

Tridde skrev 2009-06-11 17:08:10 följande:
    idag var jag på aurorasamtal och det gick nog riktigt bra. vi gick igenom förra förlossningen och även journalen, jag fick faktiskt klart för mig vad som egentligen hände (journalen är handskriven och kopierad så det är inte direkt lätt att läsa vad som står, så jag har gissat mig till en del + litat på mitt egna minne), men kontentan var fortfarande en lång, besvärlig förlossning med värksvaghet pga epiduralen vilket även gjorde att min livmoder inte drog ihop sig efter förlossningen = förlorade en massa blod. vi började även så smått diskutera hur planen ska läggas upp, vad jag absolut inte går med på och vilka önskemål vi har. här har vi snittlöfte till alla förlossningsrädda fick jag veta, vilket hade varit en dröm om jag inte varit ännu räddare för snitt men jag kommer ändå ha det löftet under hela förlossningen, blir det för mycket kan jag avbryta precis när jag vill. dessutom ska jag få inskrivet i planen att ingen får ens fråga om epidural, jag ska inte behöva bli utsatt för någon som helst press kring det utan om jag någon gång vill ha den ska det komma helt och hållet från mig själv. min sambo var och är en klippa, jag kan ha väldigt svårt för att säga vad jag menar när det gäller jobbiga saker men han fyllde i åt mig och tog upp saker jag antingen glömt eller kände mig för dum för att prata om (snacka om idiot, är där för att få hjälp men hjärnan säger ändå att jag inte ska prata om vissa saker för att det är så löjligt). det bästa var när han propsade på att få höra från barnmorskan att det inte var en normal förlossning, jag behövde verkligen få höra att det var en lång och jobbig upplevelse och att det inte är ett dugg konstigt att jag är rädd. han har förstått vad det är jag är så rädd för utan att jag behövt säga allt och det känns verkligen tryggt att ha honom, jag börjar hitta det där självförtroendet igen som säger att det faktiskt kommer att gå det här nu ska jag älta igenom förra förlossningen och sedan ska jag bränna upp journalen som en symbol på att den nu tillhör det förflutna. den där journalen har hängt med nu i 6 1/2 år och det är nog dax att den får gå i graven.
  • Madelenin

Grattis! Vad skönt att höra att de gick bra och att du kände att de lyssnade.

red flower skrev 2009-06-13 15:30:36 följande:

Hej tjejer! Ville bara tala om att den 5/6 (3 dagar före bf) föddes fick vi en pojke till! 3700 g vägde han och 50 cm lång. Ingen bamse som jag trodde eftersom storebror vägde 4.5 kg! Jag vill bara tala om för er alla att min förlossning var helt underbar!! Jag var ju så himla nervös men jag kan säga att alla mina önskningar slog in. Det var ingen stor bebis, allt gick superfort, jag fick en helt underbar barnmorska och jag sprack ingenting!! Pojken föddes 45 min efter det att vi skrevs in! Det gick otroligt snabbt, hann inte med någon bedövning vilken jag faktiskt är glad för. Det märktes verkligen att personalen hade tagit hänsyn till min rädsla och läst journalen! De var helt otroliga både under och efter förlossningen! Lycka till alla andra!!! Jag skulle göra om det här när som helst! Jag är inte rädd längre!
  • Madelenin

Samtal för mig i morgon vid 10:00. Hoppas att det går bra man är ju lite nervös.

• Madelenin

Det gick sådär idag. Det började med illamående vid frukost som resulterade i att jag spydde ner badrummet. Sambon fick städa...

När vi kom dit så fick jag först snabbt gå igenom min förra förlossning. Berättade om det bortslaravde kejsarsnittet, att personalen sjabblade och att de inte lyssnade på min felsatta bedövning.

Sedan pratade hon om hur det är optimalt att föda barn. Att kejsarsnitt inte är bra och att det är bättre att gå över tiden och komma igång av sig självt. Sedan undrade hon hur jag ville ha det.

Sa att jag varit rädd sedan jag plussade och att jag ville ha en så kontrollerad förlossning som möjligt. Är rädd för ett för stort barn också. Kejsarsnitt eller igångsättning.

Tanten tyckte inte att igångsättningar var bra och att det inte är enkelt att få. Dessutom blir de förlossningarna mer komplicerade. Hon pratade mycket om att man ska boka en tid genom mvc när man gått över tiden och se om man är tillräckligt mogen för en igångsättning. Då kan man ta ställning.

Jag försökte förklara att det skrämmer mig då jag inte vill riskera att få ett så stort barn igen. När de skulle uppskatta sonen sa det runt 4 kilo, han vägde 4600. Rätt stor skillnad. Hn sa att om barnet beräknas vara SÅ stort kanske man sätter igång det tidigare.

Tillslut så fick jag henne att boka en tid med en läkare 4 augusti, har bf 27. Då skulle vi prata om en eventuell igångsättning och att jag får tider där jag kan komma tillbaka och se om jag är mogen.

Pratet med henne gav inte så mycket alls. Kändes inte som att hon lyssnade på vad jag är rädd för. Men det var toppen att jag fick tiden och är inne i systemet.

Efteråt hamnade jag och sambon i gräl. Han undrar varför jag inte litar er på sjukvården, fast han själv säger att han vet det. Och han undrade också om jag inte föredrog att förlossningen kommer igång hemma i stället för en igångsättningen som kan bli komplicerad.

Jag föredrar ju igångsättningen eftersom jag känner att det ger mer kontroll... Det hela slutade i tårar hemma. Fick en tid till tanten igen 4 augusti efter att jag träffat läkaren, men det känns som att hon kvittar.

• Madelenin

Alltså, sambon stöttar mig i allt. Men vi lyckades missa i kommunikationen idag. Jag förstår att han blir förtvivlad när han ser att jag är så ledsen och han slår ju knut på sig själv för att hjälpa mig. Bland annat genom att fixa tiden idag. Ibland blir det bara att man pratar "manligt" och kvinnligt". Han är mer inställd på att lösa saker och fixa dem med åtgärder. Jag kan ju vara den som måste prata mer och vill ha en polare som sger att allt och alla är skit etc...

Vi säger samma sak och kommer fram till samma sak, men vi säger dem så olika att vi missar det. Först efteråt så kan vi säga "aha - vi ville samma sak". Det var likadant nu och allt är utrett. Tror att vi båda är frustrerade över att det är en jobbig situation så det krockar ibland. jag är galet tacksam över att ha honom, har aldrig stött på en mer stöttande människa tidigare.

Auroramottagningen är tyvärr liten och nu stänger de för semester fram till 19 augusti... Det var jobbigt att hon skulle förklara saker för mig som jag redan visste. Logiska och rationella saker. Men sen säger ju hjärtat en annan sak. Och det är svårt att förklara rädslor för andra. Jag bara VET att jag skulle må bättre av en igångsättning på plats. Jag kan lita på vården där och då.

Jag trodde på något sätt att de skulle vara glada för att jag inte krävde kejsarsnitt. Naivt kanske.

Nej, det var en mystisk stund idag. Men jag är tacksam för att jag nu finns i deras aurorasystem = garanterad plats. sa,t att jag ska få träffa en läkare den 4 augusti. Där kan man ju diskutera hur man ska göra och eventuellt få extra viktuppskattning och liknande.

• Madelenin

Tror att det är ät vanligt med sådana kommunikationsmissar. och tänk vad störande det måste vara för honom när han tar upp ett problem och söker en lösning. Då får han istället ett "åh vad jobbigt för dig, men jag förstår och finns här för dig!". han gör sitt bästa, knyter skonsnören, lyssnar på timslång monologer om min rädlsa, torkar mina spyor... Bra typ.

Jag ska få ett viktuppskattnings-ul i vecka 32 på mvc, men jag kommet tjata till mig fler mot slutet. Barnmorskan idag sa att jag skulle undvika juice och frukt för att inte få ett för stort barn. Men det är knappast det som är problemet... Coca-cola, choklad, bullar är nog mer laster jag har.

Jag ska se hur det känns framöver, när jag fått läsa vad hon skrev i min journal vid nästa mvc-besök. Måste smälta detta lite. Annars avbokar jag tiden och förlitar mig på läkarna.

Tridde skrev 2009-06-15 14:52:00 följande:
    madelenin> ahmen ok då, då håller jag mig hemma här i norrland nämen skämt åsido...det där problemet har vi här hemma ibland oxå, att jag kanske inte alltid vill få ett problem fixat utan mer bara vill få gnälla av mig eller få medhåll från någon. vår auroramottagning tar oxå semester men de har ändå öppet för de som behöver, de kan ju inte bara stänga helt och hållet utan hade jag behövt en tid tidigare än i slutet på juli hade jag fått det. tycker fortfarande du ska ringa och prata med dom, för vilket som så känner du ju dig så missnöjd att du inte ens vill träffa människan vid nästa samtal och så ska det ju absolut inte behöva vara. sen kan ju din barnmorska på mvc beställa viktuppskattning själv, så att du slipper vänta till augusti för att få veta om du eventuellt ska få det. stå på dig nu
  • Madelenin
    Kalinka skrev 2009-06-15 13:49:06 följande:
    Madelenin: Usch vad tråkigt. Jag blev ju som sagt väldigt besviken på Aurora när jag var där. Jag tyckte att efterkontrollen med "min" förlossningsläkare på Spec-MVC gav MYCKET mer. Hon var betydligt mer förstående än Aurora-bm. Det kanske har att göra med att hon var med under 1,5 dygn av min förlossning (hon hade dagtjänstgöring + en nattjour), men ändå. Hon tog själv upp att jag skulle få snitt om jag ville, och att jag kunde bli igångsatt om jag inte klarade att gå över tiden igen. Jag har träffat min MVC-bm efteråt också, och jag tyckte ärligt talat att det besöket också gav mycket mer än Aurora. Hon sa också självmant att jag naturligtvis skulle få välja snitt om jag inte kände att jag orkade med vaginalt igen. Hittills är det bara Aurora-bm som har börjat tjata om hur mycket nackdelar det är med snitt, och att det är en stor operation. Precis som att jag inte skulle veta det. Jag har för h-vete själv assisterat vid snitt. Har man gjort det, och fortfarande känner att det är en utväg, då är man rädd.
    Varför håller de på sådär? Alla vet ju att det inte är "bra", men man måste ju väga saker fram och tillbaka.

Är jätteglad över min inplanerade läkartid, för jag tror att de kommer lyssna bättre och att de kommer att tycka det är bättre med en igångsättning runt bf istället för snitt.
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?