• LabLover

Aurorasamtal för omföderskor?

Här är en omföderska till som gick på aurorasamtal!

Min första förlossninge gick snabbt och slutade med att dottern föll i golvet (jag stod vid förlossningssängen och vi var ensamma på rummet)!

Vi var så chockade att vi nog inte riktigt insåg vad som hade hänt. Först ett år senare kom det värsta för mig och jag hade kontakt med förlossningen igen som i princip sa att det var mitt eget fel att det hände! Det var så otroligt kränkande...

Både förlossningsbrev och det som skrevs av mig/förtroendenämnden/avd. chef på förlossningen finns i min blogg.

Sedan dess har vi flyttat, har har numera två barnmorskor som arbetskamrater och fick en underbar andra förlossning. Ännu snabbare men helt underbar och vi var hela tiden assisterade av personal som lyssnade på oss.

Du kommer säkert att få en bra andra förlossning. Även om jag tyckte mig vara förberedd till tänderna första gången så var det en helt annan sak för mig andra gången för då kände jag igen vad min kropp höll på med på något sätt.

Jag drömde förresten inga mardrömmar inför andra förlossningen, däremot drömde jag att min man och jag förlöste barnet ensamt, precis som första gången men mycket mer ordnat, lugnt och fint föddes hon ut på en säng inte rakt ner i golvet, brusten navelsträng och blod sprutandes överallt som första gången...

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LabLover
    Klematis: Så otroligt kränkande! Jag tycker absolut att du ska välja ett annat landsting vid nästa förlossning. Det hade jag gjort om vi inte hade flyttat. Du vet väl att DU har två år på dig att anmäla om du anser dig felbehandlad av sjukvården?

Annars upplevde jag precis som Madelenin skriver att andra gången var jag starkade och kunde kräva bättre vård på något sätt. Det jag var mest rädd för var att bli lämnad ensam och inte lyssnad på.

Jag jobbar nu med två BM:or, min chef är BM och ingen kan förstå hur BM som förlöste mig första gången kunde missa att jag skulle föda. Jag menar, hur kan man sätta skalpelektrod på bebisens huvud 02.55 och sedan föddes hon på nästa värk rakt ner i golvet 5 min senare!?

Moviefreak: Amningen strulade för mig också första gången. Ingen gav mig någon förklaring då men nu efteråt säger alla jag pratat med att det nog var ett direkt resultat av hur min förlossning slutade.
  • LabLover

Apropå kroppminnen så var det det jag var rädd för. Kände mig någorlunda trygg inför andra förlossningen men tänk om...? Många tankar blir det. T ex när vattnet gick andra gången så duschade jag och sminkade mig lite och när min syster som var barnvakt kom så blev hon helt chockad över att jag var så lugn. Hela graviditeten hade jag gått och sagt att eftersom det gick så snabbt första gången skulle vi slänga oss i bilen andra gången. När det väl var dags kändes det inte alls så

Klematis: Har du läst min korrespondans med förlossningen i min blogg? Jag ångrar ibland att jag inte anmälde händelsen själv och nu är det för sent. Hade varit intressant att höra vad Socialstyrelsen hade haft att säga om saken.

• LabLover
    Kalinka skrev 2009-04-23 20:54:31 följande:
    Jag verkligen avskyr när folk ska försöka resonera med mig logiskt. Jag är själv läkare (dock inte gyn/ob), har varit med på kanske 10 förlossningar + några snitt under utbildningen. Jag VET rent logiskt att den andra förlossningen nästan alltid blir lättare. Det hjälper inte känslomässigt.
    Just nu håller jag och en BM i en föräldrautbildning för ungdomar och hon berättade precis idag att även om hon är BM så kände hon ändå den där känslan av att man bara vill ge upp, att man inte orkar mer och att det inte går att föda fram barnet som är så vanligt så där på slutet. "Det gäller inte mig".
  • LabLover

Idag har vi haft besök från en docent från Karolinska som jobbar med förlossningsrädda.

Jag gick på föreläsningen för att jag tillsammans med en BM har en föräldragrupp för ungdomar just nu och tänkte att det kunde vara bra att veta lite om det här.

Det var väldigt intressant men sedan kom hon till ett exempel ur verkliga livet som var så kränkande för kvinnan ifråga att alla blev illa till mods. Docenten berättar säger t ex att "barnet for ut men ramlade inte i golvet som tur var" och jag trodde jag skulle trilla i golvet. Jag mådde så dåligt och blev så chockad över min egen reaktion.

Precis då vänder sig en av de andra åhörarna mot mig och säger något i stil med "det måste låta hemskt för dig det här eftersom du inte är BM" och då bara brast det för mig. Jag var tvungen att lämna salen och gå ut i friska luften. Där stod jag och grät en liten skvätt och tänkte på min lilla tjej som faktiskt ramlade rakt i golvet... BM som satt bredvid mig följde efter mig ut och berättade att råkat kika på mig och sett att jag var alldeles vit i ansiktet. Jag berättade lite kort för henne om min första förlossning för 4 år sedan och sedan hade jag samlat mig så pass att jag kunde vara med igen.

Det är märkligt hur vår hjärna fungerar. Trots att jag haft en underbar andra förlossning och gick i aurorasamtal inför den så är det som om det aldrig släpper...

• LabLover
    Madelenin skrev 2009-04-29 21:59:18 följande:
    Usch, jag känner igen det där. Vill inte höra, inte se... Min mamma ringde igårkväll. Vi har rätt dålig kontakt, det är som att vi lever på olika planeter. Hon är dessutom lätt senil och dricker en del - dålig kombination. Hon började babbla om att smärtan under en förlossning är positiv smärta. (BULLSHIT i mina öron) Dessutom ville hon bara säga att jag ska veta att ett kejsarsnitt är en stor operation och det är ingen lek. Bla bla bla. Tack jag vet. Usch, ryser av obehag när jag tänker på hur alla lägger sig i. Framförallt dessa med "fantastiska" förlossningar. Nej, jag känner mig mer och mer övertygad om att jag vill ha det så kontrollerat som möjligt. Vill verkligen inte gå med värkar hemma eller våndas för stort och överburet barn. Planerat kejsarsnitt eller en grundligt planerad igångsättning.
    De jag känner IRL som haft stora barn och utdragna första förlossningar har fått igångsättning nästa gång de fött barn. En vän väntar sitt 3:e och ska få igångsättning i juli.
  • LabLover

Hörrni, trasha inte alla som haft snabba förlossningar. Det är inte hur lång ens förlossning är som avgör om den upplevs traumatisk eller ej.

• LabLover

Nej, vi får nog alltid acceptera att det blir prestige i förlossning. Tyvärr.

Docenten som föreläste som jag berättade om sa att forskning visar att de som fått EDA i större utsträckning har upplevt sin förlossning som smärtsam än de som inte fått EDA. Slutsatsen hon dragit av det var att kvinnor som får EDA har en jobbigare förlossning (därav EDA!).

• LabLover
    kalskulan: Inte heller jag vet vad du måste och inte måste men om man får gissa så kanske de är rädda att din livmoder är för svag för en vaginal förlossning pga livmoderrupturen? Googla lite på det så ser du att det verkar vara anledningen.

Hur som helst är min erfarenhet att sjukvården har stor respekt för förlossningsrädda kvinnor och att de kommer att ta hand om dig på bästa sätt. Lycka till!
  • LabLover
    Madelenin skrev 2009-05-26 11:59:51 följande:
    Ja, man märker ju att man har svårt att förklara sin förlossningsrädsla för folk. precis som jag hade med grodorna. Men för MIG var ju problemet med grodorna stort. Jag kunde bara gå på asfalt, inte vistas ute när det var mörkt om det inte var i stan, har inte varit ute på landet sen urminnes tider... Har fått hoppa av skolreunions och sådant för att de har valt att ha det på någons tomt ute på landet. Minst sagt en förlamande fobi som styrt mitt liv. Skrev en artikel om mitt problem och en KBT-behandling jag gjorde för den i Aftonbladet förra sommaren. Då hörde jättemånga läsare av sig och var tacksamma för att någon äntligen förstod. Och det läskigt att detta går att överföra på det här med graviditet och förlossningar. Vi måste söka och till nätet och en speciell grupp för att få ventilera oss och att det ska vara okej.
    Strongt att ta tag i din fobi! *Applåderar* Tredje generationens KBT är ACT (Accetptance and Commitment Therapy). Ska gå en utbildning i ACT genom jobbet i höst (har fått en halvdag nu i maj) och tror att många skulle må bra av lite ACT-tänk!
  • LabLover
    ia mia skrev 2009-05-26 14:02:45 följande:
    Ja, folk slutar ju inte må dåligt under semestern..
    Vet inte hur det är med större landsting men jag som tillhör ett mindre vet att de inte kan ta emot på Auroramottagningen under sommaren. De BM som jobbar med Aurorasamtal behövs på förlossningen under sommaren.
    Kalinka skrev 2009-05-26 14:29:14 följande:
    Jag har faktiskt läst någonstans att en del kvinnor som klassas som förlossningsrädda efter en traumatisk förlossning i själva verket lider av post-traumatiskt-stress-syndrom (PTSD). Jag är rätt säker på att jag inte skulle klassas som att ha det, eftersom ett av kriterierna är att man ska ha flash backs från förlossningen, och det har inte jag. Men ett annat av kriterierna är att man ska ha varit med om ett UPPLEVT hot mot livet, och det har jag definitivt varit.En liknelse är tex en person som jobbar på ett bankkontor och blir utsatt för ett rån. Hon blir hotad med en pistol, och är helt övertygad om att hon kommer dö. När rånaren grips visar det sig att pistolen aldrig var laddad, eller att det kanske tom bara var en leksakpistol. Det fanns egentligen aldrig ett hot mot livet, men det UPPLEVDA hotet för den personen som blir utsatt för rånet är lika traumatiskt.Det är en av de saker jag blev så besviken på den Aurora-bm jag varit hos för. Hon bara avfärdade min upplevelse med att det är ju SÅ ovanligt att kvinnor blöder ihjäl i samband med förlossningen i Sverige.
    Ja, det stämmer! Föreläsaren jag skrev om för några veckor sedan tog upp just det.

Madelenin skrev 2009-05-26 17:13:32 följande:
    Fast om det bara vore så att hon var grining hade hon ju ändå varit tvungen att ta emot mig. Det känns helt hopplöst detta.Sambon är borta hela veckorna med jobbet. Jobbar dygnet runt så just för tillfället har han svårt att hjälpa till med rytandet. Suck.
    Nä, din stackare Hoppas det hjälper med lite gnäll. Man brukar komma ganska långt med det men ÅH så onödigt, det är inte vad du behöver just nu.
  • LabLover

Äsch, FL gör inte som jag vill ikväll men ni ser ju vad jag skrivit änå...

• LabLover
    Madelenin skrev 2009-05-30 01:11:20 följande:
    Fick min kallelse till Aurora-kliniken på DS idag förresten! Kändes toppen!
    Härligt!

Jag hade f ö min man med mig på ett av mina tre samtal.
  • LabLover
    Kalinka skrev 2009-05-30 23:45:13 följande:
    Jag vet att i vissa fall är det så att en bm verkligen bara har en patient. Ett exempel som jag varit med om är tex en patient som skulle föda ett barn som dött i magen. Då är det viktigt att den mamman inte känner sig övergiven dessutom, så då brukar den bm bara ha en patient. Jag tror att man också är mer noga med att Aurora-mammor ska ha en bm hos sig hela tiden.
    Nja, de försöker nog. Efter min första förlossning så var jag jätterädd för att bli lämnad av personalen hela tiden men de kunde/ville ändå inte garantera att jag skulle ha en BM hos mig hela tiden, trots mina aurorasamtal.

Jag vill också dela med mig av en annan sak. När min andra förlossning väl satte igång blev jag kolugn! Ringde barnvakten, duschade och la lite vardagsmake-up! Min syster (barnvakten) OCH jag hade ju trott att jag skulle vara hysterisk och livrädd för ett snabbt förlopp och slänga mig i bilen typ vid minsta lilla känning men så blev det inte alls alltså.

Nu blir det säkert inte så för alla men jag tror att den där tryggheten och igenkännandet gör att vi kvinnor ändå reagerar på det sättet. Jag hoppas det blir så för er andra också när det väl är dags.
  • LabLover
    Madelenin skrev 2009-06-02 20:13:53 följande:
    ia mia - du måste berätta! Ringde mvc idag på grund av att jag har haft ont i en punkt i höger vad ett tag. De sa att det kunde vara blodpropp och att jag skulle åka in akut. Sagt och gjort. Fick åka in och vänta,vänta och vänta. Sen stängde akuten på DS och de flyttade ner oss väntande på förlossningen. FÖRLOSSNINGEN! Gah. Hann bara sitta ner tre minuter på en soffa så dök gick en vinna förbi med påsar fulla med blodiga grejer i. Sambon försökte kolla om vi fick vänta någon annanstans, men det gick inte för sig. Tillslut kom en snäll kvinna fram och visade oss runt på förlossningen. Var rätt jobbigt. Fick sedan träffa en läkare och hon konstaterade att det inte var en blodpropp. Passade på att ställa frågor om aurorasamtal och vad hon trodde om igångsättning och så. Hon sa till mig att det till och med kan vara att föredra att sätta igång i vecka 39 eller 40 så att man inte riskerar att barnet blir för stort. Hon sa också att en igångsättning med barn nr 2 går snabbare och bättre. Jag sa att jag ville ha snitt annars och hon tyckte absolut att det var bättre att jag födde vaginalt och lite innan bf. Med epidural satt då. Det kändes väldigt skönt att höra. Ska nog kunna få min vilja igenom.
    Det är ju det jag har sagt Ofta är det inga problem med igångsättning i din situation. Jag har en kompis med tredje barnet på g i sommar och andra igångsättningen. You go girl!

Vad gjorde de med dig idag? När jag var i v. 33 (tror jag det var) så hade jag värk i foten en morgon och de trodde jag hade fått en blodpropp. Spenderade hela dagen, en lördag så klart, på förlossningen, UL och röntgen. CTG-kurva, undersökningar, UL av hela benet och till slut en kontraströntgen av benet (F*N vad obehagligt det var). Vid det laget hade jag inte längre ont och vill bara slippa men de ville verkligen inte ta någon risk. Sedan skrämde röntgenläkaren upp mig och sa att det behövdes göras särskilda prover på barnet efter förlossningen pga av kontrastvätskan kunde vara skadlig. Ingen sa något om det INNAN de spruta det i benet på mig! Nu visade det sig inte stämma alls enligt barnläkaren! Usch, vad man blir utsatt för ibland.
  • LabLover
    Madelenin skrev 2009-06-05 11:13:02 följande:
    Den enes skräck är den andras valium typ.
    Precis!
  • LabLover
    Tridde skrev 2009-06-11 17:08:10 följande:
     det bästa var när han propsade på att få höra från barnmorskan att det inte var en normal förlossning, jag behövde verkligen få höra att det var en lång och jobbig upplevelse och att det inte är ett dugg konstigt att jag är rädd. han har förstått vad det är jag är så rädd för utan att jag behövt säga allt och det känns verkligen tryggt att ha honom, jag börjar hitta det där självförtroendet igen som säger att det faktiskt kommer att gå det här nu ska jag älta igenom förra förlossningen och sedan ska jag bränna upp journalen som en symbol på att den nu tillhör det förflutna. den där journalen har hängt med nu i 6 1/2 år och det är nog dax att den får gå i graven.
    Är lite inne på samma spår. Jag tyckte det var otroligt skönt att höra från andra barnmorskor (Aurora, MVC och på jobbet) att BM som förlöste mig första gången faktiskt hade gjort en missbedömning! Det erkände de faktiskt aldrig i det landstinget utan hävdad mellan raderna att det var mitt eget fel! (Har ni läst korrespondansen med avd. chefen ett år efter förlossningen?).

Härligt att ditt första aurorasamtal blev så bra. Kul idé att bränna journalen!
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?