• Pochahontas

Hjälp mej! Hur opraktiskt är egentligen en bänkskiva i trä?

Jag är i valet och kvalet här... Ska välja bänkskiva till köket...

Jag velar mellan laminat och trä. Jag har hittat båda som jag gillar jättemycket, men eftersom vi har en bardisk i köket är ju problemet med laminaten att sidorna blir olika, eftersom det bara är ena långsidan som är fin på den... Det stör mej enormt. Blir ju att sätta kantlist på andra långsidan plus kortsidan då.

Sen är det bänkskivan i trä. Den är ju så klar jättefin, men hur opraktiskt är det med trä i köket? Med två barn i familjen dessutom. Jag avskyr när det blir fula ringar på trä och kommer att reta ihjäl mej om det blir det på bänkskivan.

Hur tålig är en bänkskiva i trä egentligen? Snälla, ni som har en - gärna haft i några år dessutom - ni kan väl berätta för mej hur dom är. Jag är som sagt väldigt petig...

Nu har jag iofs bara kollat på Bauhaus, så jag vet ju inte om laminatskivor finns i andra varianter där båda långsidorna är fina och man slipper kantlisten, men på Bauhaus fanns det iaf inte....

Hjälp!!!

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Svar på tråden Hjälp mej! Hur opraktiskt är egentligen en bänkskiva i trä?
  • Ameos

Det är jättefint med träskiva, men personligen skulle jag aldrig välja det. Har varit på alldeles för många lägenhetsvisningar där bänkskivorna av trä har sett dåliga ut med märken, missfärgningar osv.

• AnneSophie

Vi valde mörkare träskivor (ek 4 cm) igen (förra huset björk 2,8 cm). Är fortfarande helnöjd med beslutet. Dock skulle jag inte rekommendera ljusa träskivor, vi hade ljus björk tidigare, om man inte lackar dom.

Träskivor kräver underhåll, regelbunden oljning och någon gång kan man behöva slipa dom, så om man inte tycker om underhåll så ska man inte välja trä. Sedan så måste man vara lite mer noggran med rengöring i köket. Man kan t ex inte lämna det där saftspillet till senare, eller strunta i att direkt torka upp när man har bakat osv. Men sköter man träskivorna så håller dom jättebra.

Trä är vackrare än laminat som oftast ger ett platt och billigt intryck.

moderatorsvart
  • Pochahontas

Det lutar åt en träskiva, faktiskt. Har hittat i ek - lite mörkare sådan - med stavmönster... Det är så snyggt!

Nu ska jag bara bege mej ut o jämföra priser. Eller, ja... Ut och ut... Har en sjuk liten här, så det blir väl surfa och ringa som gäller...

• MINA GOA BARN

Är inte ett dugg opraktiskt med träbänk. Blir det en fläck eller något hack så är det bara fram med slipmaskinen o putsa av det lite och på med olja så är den som ny!
    En laminatbänk kan du aldrig göra något åt om det blir ett märke i den.
    Då står man där med skägget i brevlådan ju!

• Joonas

Trä+vatten är inte bra. Völjer ni trä så se till att ha en hel diskbänk i rostfritt, inte infälld ho i träskivan. Kring vasken stänker vatten och det samlas i övergångat mellan trä o rostfritt, träet sväller och torkar ut. Blir väldigt fult till slut. Men som sagt, någon meter från vasken fungerar det utmärkt. Man kan även använda en vaxolja som lägger sig som en skyddande hinna över träet. Jättefint!

Själv valde vi granit för att slippa allt som har med underhåll att göra. Man kan ställa kokkärl rakt på, bakning är härligt på graniten och den är framförallt enkel att rengöra.

• Nattljus

Har enbänkskiva sedan 5 år. Toppenbra tycker jag det är. Aldrig varit några problem med märken el. dyl. Oljar in nån gång per år. Skivan är från IKEA och ganska tjock. Skulle däremot aldrig ha bänkskiva av annat träslag, eken är slagtålig och lite fet i sig själv. Sen är nog stenskiva det jag skulle vilja ha helt, men det är ju en helt annan prisklass.

• En Anna

Vi har precis satt in ett nytt kök och har valt ekskiva. Vi valde att lägga lite pengar på oljan så istället för att köpa Ikeas behandla-olja som man skulle stryka på i tid och otid så köpte vi Osmos hårdvaxolja. Den skulle strykas på 2 gånger och nu pärlar sig vattnet bara på ekskivan.
    Hur det ser ut om några år återstår att se ;)

• Mathe

Vi har också ekskiva, tror vi haft den i kanske 5 år. Den är fortfarande jättefin. Det blev märken efter gjutjärnsgrytan som någon ställde att torka efter disk, men lite sandpappring och ny inoljning så blev den som ny igen. Jag är lite lat av mig och oljar inte in förrän den börjar suga åt sig av t ex vatten eller olja. Men på med lite olja så är den fin igen. Det är inte så jobbigt att olja in den heller. Jag gör det nog max 2 ggr per år. Skulle absolut välja en i trä igen fast det ska vara något hårt träslag annars blir det nog märken lätt.

• Crown S

En Anna skrev 2009-04-20 16:37:01 följande:

Vi har precis satt in ett nytt kök och har valt ekskiva. Vi valde att lägga lite pengar på oljan så istället för att köpa Ikeas behandla-olja som man skulle stryka på i tid och otid så köpte vi Osmos hårdvaxolja. Den skulle strykas på 2 gånger och nu pärlar sig vattnet bara på ekskivan. Hur det ser ut om några år återstår att se ;)
    Vi har samma olja(Osmos) på vår ekbänkskiva och den är helt fantastisk! Jag var lite skeptisk, men är nu jättenöjd med bänkskivan, lättskött, snygg och behaglig att jobba på...
  • SE10

Laminat i sig självt är inte snyggt annat än i undantagsfall. Trä är lite väl ömtåligt som jag ser det på delar som används för disk och matlagning, men ok för bardisk och avlastningsbord.

Själv skulle jag satsa på sten, rostfritt eller kompositmaterial av typen Corian. Vi har Corian i lägenheten som vi hyr och tycker det både snyggt och tåligt. Dessutom ett väldigt flexibelt material som går att måttbeställa i de flesta storlekar och former, ja och en massa färger också.

• SaT

Vi har valnöt på bänkarna i vårt kök, det jag ser som liten nakdel är att om man lägger ngt papper på så blir de oljiga och förstörda, framförallt precis efter man oljat in dem. Men vi kanske har använt en olja som inte är så bra? De rekomendeade den på Beijer bygg, men kommer nu inte ihåg vad den heter.

• Lilla Lotta

Vi har Ek skiva i köket, och barn men det är inga problem.
    Den oljas och vatten och kladd lägger sig uppepå bänken. Skulle något ev. märke mot förmodan bli så kan man slipa fläcken med fint sandpapper och olja in. Vi har haft vår skiva i 3 år.

• Lilla Lotta

Vi har även infälld ho, och ingen meterlång rostfri diskbänk. Jag kan inte säga att jag känns vid problemet med att vatten skulle samlas i övergången, eller att trät sväller.

• Pochahontas

Vi har nu valt ekskiva. Vi har köpt en dubbelho med lite avställningsyta också. Så det blir nog bra.

Och vi har skaffat rejält bra grejor att olja den med så den behandlas just nu. Hårdvaxolja - eller vad det hette - också. Så det blir nog bra.

Svar på tråden Hjälp mej! Hur opraktiskt är egentligen en bänkskiva i trä?