Kejsarsnitt!
Man kan verkligen bli vansinnig över det sätt på vilket vi gravida som vill ha snitt behandlas (såvida ansökan inte har medicinska orsaker alltså). Det verkar nämligen vara HELT godtyckligt och orättvist. Det beror på vilken läkare man råkar träffa. Vilken inställning till snitt just den läkaren har. Jag tror inte att det så mycket - generellt sett - är en kostnadsfråga som en allmänt spridd uppfattning att antalet snitt bör hållas nere - eftersom det enligt forskning är bättre för barnet att utsättas för en vaginal förlossnings skeenden ... Så länge det går bra i slutänden skulle man vilja tillägga.
Jag har visserligen MOTVILLIGT blivit beviljad snitt (pga jobbiga upplevelser under tidigare förlossningar, förväntat stort barn och osäkerhet rörande min ryggsjukdoms påverkan på förlossningsförloppet) men har nu beslutat mig för att försöka med igångsättning två veckor innan BF. Detta pga läkarens lilla reklamkampanj FÖR igångsättningar och lobbying MOT snitt ... Jag har hittills träffat två olika läkare och de hade, trots att de var på samma sjukhus, ganska olika uppfattningar om snitt.
Så mitt råd är: får du nej så kräv ett möte med en läkare, får du nej igen - kräv ytterligare ett möte med en ny läkare. De KAN inte tvinga dig att föda vaginalt. Däremot så kanske DU ändrar dig under resans gång (som jag)...
LYCKA TILL!