Inlägg från: aussie |Visa alla inlägg
  • aussie

    Varför får Vänsterpartiet just Dig att rysa?

    Mentat, på sätt och vis är EU-bygget lika mycket planekonomi. Man producerar en kvot av kött, eller mjölk eller vete, som subventioneras på förhand. Och istället för att ransonera, som i exkommunist-länderna, så överproducerar man och spiller ut maten, om inte annat för att kontrollera priserna. Jag kan inte se att det är bättre på något sätt.

    På många sätt liknar tyvärr fri konkurrens-grejen och planekonomin varandra löjligt mycket.

    Jag ser det som att Sverige haft blandekonomi, vilket jag personligen föredrar, men att det nu gått över till marknadsekonomi. En sådan, på papperet, kännetecknas av valfrihet. På papperet ja. Men marknadsekonomin dras med samma problem som kommunismen: Den är en utopi som inte funkar i verkligheten. Det låter helt okej med valfrihet, men vad som händer i praktiken är bildandet av karteller och privata uppköp och slutligen kommer det finnas EN ENDA ägare till allting i hela världen. Dött lopp mellan Disney, Warner Bros, Stenbäck, Rupert Murdock och nån till. Redan är det svårt att hitta en enskild småföretagar-butik. Allting är uppköpt enligt franchise-modell; 7-eleven - överallt. Det kallar jag inte valfrihet. Det är kapitalistiskt monopol! Lika illa!

  • aussie

    Men för att svara TS om vad som skulle kunna störa: Skolpolitiken. Delvis i alla fall. Jag är för betygssättning tidigt, och jag tycker att det borde skärpas till i skolan, inte bli inflation med mvg, jag tycker man skulle ha ett betyg i ordning och reda. Haha. Jag har en vag uppfattning om att vänstern vill smeta ut allas förmågor till att hamna i mitten, och det kan jag störa mig på. Typ: är du en språkbegåvning men hatar matte så är de genast där för att ordinera extra lektioner i matte, men nån särplan för de med särskilda intressen finns överhuvudtaget inte! Man är rädd för att hjälpa begåvade elever, (för då blir glipan större för de med svårigheter) och hade man lätt för sig i skolan blev man totalt understimulerad och möjligtvis satt som alibi mellan två störiga elever. Således har man utformat en handlingsplan för dyslexiker som går ut på att göra så att alla går ut skolan med exakt lika kunskaper. Vad hände om du hade gjort alla uppgifter på en kvart och det var 25 sega minuter kvar på en lektion? Fröken sade: Då kan du hjälpa Christoffer lite.
    Jag hade velat höra: Okej, 25 minuter kvar. Vad bra att du är intresserad! Då finns alla de här sakerna kvar!
    vet inte om det är direkt knutet till (v) men det känns som att de driver den sortens likriktande skolpolitik. Jag antar att man är rädd att det blir skillnader mellan olika barn och att man har anspråk på att jämna ut skillnaderna.
    Jag borde vara tveklöst för den sortens tänkande, men samtidigt är vi ju faktiiskt lagda åt så olika håll. Att drillas i den där mittenfåran gagnar de svaga, medan de starka blir till problem, de måste hindras i utvecklingen, hålla igen, sitta i väntrummet tills den svagaste hunnit i kapp. Det där är min invändning mot vänstern.

  • aussie

    Mentat: Det som gynnar konsumenterna är alltid konkurrens.
    --
    Kan du ge en länk till hur konsumenterna fått ner elpriserna sedan det blev fri konkurrens och avreglerat?

  • aussie

    Jag skrev:
    "På många sätt liknar tyvärr fri konkurrens-grejen och planekonomin varandra löjligt mycket" -
    Du skrev:
    Jag kan inte vara mera oense med dig. Det är varandras totala motsatser."
    /....konkurrenslagar och helt enkelt privata initiativ (jfr Windows vs Linux).

    Men Apple ska ju byta till Linux. Så att det blir ETT system. Och som sagt, en kort sväng i Götet, vad skådar mitt norra?
    Här fanns i centrum förut Billhälls, Coop, Linnéhallen, Karl's matmarknad och Ica.
    Nu är dessa uppköpta av Hemköp, Hemköp, Hemköp, Hemköp och...Hemköp! Fri konkurrens leder inte alltid till större valfrihet. Faktiskt ganska sällan, i praktiken.
    Men det är en fin tanke, som man brukar säga.

  • aussie

    Typ, det här jag menade om skolpolitiken--------->

    Adrian Wennström och hans tvillingsyster Victoria från Uppsala är två helt vanliga barn. Men Adrian har ett problem - han är för smart.

    Redan som åttaåring började Adrian programmera på hög nivå. Nu gör han egna datorspel och programmeringskunskaperna blir mer och mer avancerade.
    - När jag går hem från skolan vill jag finna en annan verklighet. Det kan jag göra i datorspelen, säger han.

    I skolan har Adrians allmänbildning och intelligens ställt till problem.
    I femte klass kallades läkare och psykolog in för att ta reda på vad som var fel på honom.
    Intelligenstestet som gjordes då visade på över 131. Så hög IQ har bara två procent av Sveriges befolkning.
    - Det har ibland blivit en prestigekamp mellan Adrian och lärarna när han kunnat mer än de, säger pappa Bo Wennström.
    Adrian tycker att skolan mest inneburit mobbning och tristess.
    - Jag har känt mig jättedålig i skolan. Jag har känt mig som en idiot, säger han.

    Känner sig nedtryckt
    Han tycker att både barn och vuxna försöker trycka ner honom.
    - De tycker att jag är skrytsam och försöker hitta fel hela tiden. De vill få bort det som är annorlunda för att det känns otryggt när inte allt är som det brukar.
    Roland S Persson, som forskar om begåvade barn i det svenska skolsystemet, säger att Adrian är långt ifrån ensam om att ha det jobbigt i skolan:
    - Det finns många högt begåvade barn och skolan är inte anpassad efter dem. Det svenska skolsystemet är inte anpassat efter någon som sticker ut över huvud taget.

Svar på tråden Varför får Vänsterpartiet just Dig att rysa?