Varför får Vänsterpartiet just Dig att rysa?
Mentat, på sätt och vis är EU-bygget lika mycket planekonomi. Man producerar en kvot av kött, eller mjölk eller vete, som subventioneras på förhand. Och istället för att ransonera, som i exkommunist-länderna, så överproducerar man och spiller ut maten, om inte annat för att kontrollera priserna. Jag kan inte se att det är bättre på något sätt.
På många sätt liknar tyvärr fri konkurrens-grejen och planekonomin varandra löjligt mycket.
Jag ser det som att Sverige haft blandekonomi, vilket jag personligen föredrar, men att det nu gått över till marknadsekonomi. En sådan, på papperet, kännetecknas av valfrihet. På papperet ja. Men marknadsekonomin dras med samma problem som kommunismen: Den är en utopi som inte funkar i verkligheten. Det låter helt okej med valfrihet, men vad som händer i praktiken är bildandet av karteller och privata uppköp och slutligen kommer det finnas EN ENDA ägare till allting i hela världen. Dött lopp mellan Disney, Warner Bros, Stenbäck, Rupert Murdock och nån till. Redan är det svårt att hitta en enskild småföretagar-butik. Allting är uppköpt enligt franchise-modell; 7-eleven - överallt. Det kallar jag inte valfrihet. Det är kapitalistiskt monopol! Lika illa!