• MichelleS

Hur tillgår en sterilisering/kastrering på hona och kostnad?

Skulle gärna vilja veta hur en sterilisering tillgår eller kastrering, har ingen som helst aning, förutom på hanar då.

Det är så att min hona är 8 månader, men hon inte visat någon tedens till att hon löper ennu.
    Problemet är ju den att hon kan vara dräktig fast jag inte märkt det.
    Var ju kattvakt till en hane för säkert 2-3 veckor sedan och han försökte hoppa på henne väldigt ofta, men hon undvek honom och försökte få bort honom hela tiden.
    Men kan kan ju aldrig vara säker, så därför vill jag göra något åt saken innan det kanske är försent.

Hur sent kan man göra abort, eller ja sterilisering?
    Tydligen kan man ju göra det fast honan är dräktig om jag har rätt.
    Sen vad kan kostnaden ligga på sånt här?

• Svar på tråden Hur tillgår en sterilisering/kastrering på hona och kostnad?
  • trollet1985

Kolla även runt lite på olika djursjukhus HUR dom gör kastrenationen.
    "Förr" öppnade dom alltid magen och plockade ut allt, vilket resulterade i ett jättesår på halva magen o kal mage. Men när jag kastrerade mina honor, för ca 4 år sedan, så gick dom in framför höften och plockade bort allt. Det slutade med att mina tjejer va kala på en fläck ca 15*15cm och hade bara ett par stygn framför höften. Smidigt och lättläkt =)
    Vet inte om alla gör så nu mera eller om vissa fortfarande öppnar upp "hela" katten.

• trollet1985

just det, prismässigt burkar det ligga runt samma summa på alla veterinäret. Vissa kan ha extraerbjudanden där det blir billigare och/eller ingår öron-/chipmärkning i priset. Värt att kolla upp =)
    Tror priset burkar ligga på allt från 700-1200 beroende på var i sverige man bor. Vet att Sthlm tex är väligt dyra. Kollar man runt där jag bor (Mjölby/Linköping) ligger priset på ca 8-900:-

• Diva
    trollet1985 skrev 2009-03-10 11:08:06 följande:
    Kolla även runt lite på olika djursjukhus HUR dom gör kastrenationen. "Förr" öppnade dom alltid magen och plockade ut allt, vilket resulterade i ett jättesår på halva magen o kal mage. Men när jag kastrerade mina honor, för ca 4 år sedan, så gick dom in framför höften och plockade bort allt. Det slutade med att mina tjejer va kala på en fläck ca 15*15cm och hade bara ett par stygn framför höften. Smidigt och lättläkt =) Vet inte om alla gör så nu mera eller om vissa fortfarande öppnar upp "hela" katten.
    Det du beskriver är dte som kallas flanksnitt och är ett lite mindre snitt. Dock gör inte all veterinärer det för att de inte har lärt sig det ingreppet. Men överlag så är båda ganska små ingrepp.
  • Butikslager

900 kostade det här..
    Sen tror jag man fick vänta till katten var 6månader..

Hankatten var ju betydligt mycket billigare att kastrera iaf.

• MichelleS

Sökte lite på djursjukhus som finns här i Linköping och då fick jag upp två stycken på jättebra erbjudanden, men frågan är bara vilken som är mest och som man tjänar mest på.

Djurdoktorn
    Under Mars månad har vi kastrationskampanj på katt. Förutom kastration bjuder vi på vaccination och/eller id- märkning, samt foder från Royal Canin.
    Priser:
    Hankatt: 500kr
    Honkatt: 900kr

Valla djursjukhus
    Du som kastrerar din katt hos oss i mars får: 

1,5 kilo Neutered Cat foder från Hills
     sex kilo kattsand från Eukanuba
     ID-märkning i form av tatuering i samband med kastreringen

Pris hankatt 490 kr (ordinarie pris 550 kr).
     Pris honkatt 890 kr (ordinarie pris 970 kr

Hopp,, vilken skulle du valt?

• trollet1985

Jag kastrerade mina tjejer hos djurdoktorn. (jag skulle föredra dom) men jag vet folk som kastrerat hos Valla. Jag har kastrerat iller (går tillväga på typ samma sätt) hos djurdoktorn och på Jägarvallen. Där är dom oxå duktiga.
    Men ring o kolla Djurdoktorn, om dom fortfarande gör flanksnitt. Tyckte att de va smidigt =)
    Du kan ju även nämna att du ev är "rädd" att hon ska vara dräktig. Vet att jag kastrerade en iller som jag inte var 100 på att hon inte var parad, hos Jägarvallen och det gick bra.

• trollet1985

angående extraproserna:

Djurdoktorn får du ju vaccination och/eller märkning, de får du ju inte hos Valla. Kolla va för märkning du får om du väljer vaccination oxå. Chip är ju dyrare än öronmärkning. MEN det är ju svårare för en privatperson att se om en katt är märkt om den är chippad.
    Men o andra sidan får du ju kattsand på Valla. Eukanuba eller RC foder tycker ja personligen kvittar, båda märkena är bra. Ta det du föredrar.

• MichelleS
    Svar på #18
    Har fått en tid på Tisdag, äntligen!!

Jag glömde bort att berätta tyvärr att hon kanske är dräktig i värsta fall.
    Hoppas inte de förhindrar något, bäst jag säger det när vi lämnar henne.
    Ifall dt skulle uppstå något problem kring det.
  • MichelleS
    Svar på #18
    Ja hos valla dådå. De var 10 kr billigare iförsig men valde de eftersom jag vart hos dem ett antal gånger med min förra katt.
    Ja sen att det ligger nämre där ifrån oss med.

Svar på tråden Hur tillgår en sterilisering/kastrering på hona och kostnad?