• aquamarin

Ni som ammar länge

Jag har en liten undran till er mammor som ammar era barn länge. När barnet kommer upp den åldern att det äter annan mat också, exempelvis 7månader, hur ser era amningsstunder ut då? Min målsättning var väl att i alla fall amma min son tills han var ca 1år( inte för att det är så länge). Men jag tycker att det är så rörigt kring amningen just nu. Han äter nån minut sen ska han kolla vad brorsan eller pappa gör. Eller så slutar han bara, börjar leka eller prata osv. Sen kan han vända sig mot mig efter 5 min och tro att tutten är kvar så att han kan ta sig en slurk, för att sen fortsätta med nåt annat. Han är alltså 7 månader. Ska det vara så här? För i såna fall vet jag inte om jag orkar så mycket mer. Min anledning till att amma min son länge var ju mest för "mysets" skull. Är det så att han tröttnat på amningen, att det är en period bara eller har ni det så alla och jag är lite kinkig bara? Den enda gång han verkar lycklig över att amma är när vi lägger oss ihop för kvällen, då vet han inte hur fort han kan komma till mig.. Och så använder han mig som napp på natten. Men på dagarna, jag vet inte...

• Svar på tråden Ni som ammar länge
  • Sencha

Jag har också en sjumånaders (eller snart åtta). Och ja, det är korta amningar. Några minuters snuttande i farten, för att tanka lite mys och närhet, varhelst man befinner sig just då. Lite för törst, lite för småhunger, men mest bara för mys. De enda längre stunderna är nog egentligen ibland när han ska somna på kvällen. (Nattamningarna brukar vara rätt korta.) När jag precis kommit hem från jobbet de dagar jag jobbar kan det också bli lite längre - kanske upp mot fem minuter - men ändå inte särskilt koncentrerat.

För mig känns det som en ganska logisk utveckling, och som något jag är ganska nöjd med. Den här sortens amning gör inte alls att jag känner mig låst.

0401 & 0807
  • Lisa 68

Jag har en på 9 mån som jag ammar kombinerat med fyra måltider. Det som jag har tyckt varit svårast är att avläsa hunger. För mycket amning dagtid har gjort att han ätit sämre vanlig mat o därefter ätit mer på natten. Ond cirkel.

Nu har jag provat några dagar med att äter han vid fem sex så är nästa mål gröt ej bröst. Ibland får han bröstet efteråt för lite törst eller insomning. Sen får han inte bröstet förrän på em vid 3-tiden som mellanmål. Därefter för natten. Det går bättre nu men amningsstunderna är korta, har i o för sig alltid varit det eftersom han varit en snabbätare, men ibland blir det lite mer mys, särskilt på em. Tidigare kunde han äta oftare till följd att han gick o var halvmätt konstant. Nu börjar det bli bättre. Verkar inte som han saknar snuttandet direkt, erbjuder vatten i flaska lite då o då för att släcka törsten i stället.

Jag kommer att amma länge till känns det som, om nu inte nätterna knäcker mig....

• aquamarin

Tack för era svar. Tycker också det är svårt att veta om han behöver mer mat. Nu får han lunch med mat och gröt när vi äter middag vid 17, 18 tiden, men för övrigt ammar han bara. Kanske borde ge honom något mer när han småsnuttar såhär...

• Bliglin

Jag upplever lite samma som Lisa 68.

Fast nu gör jag så att jag främst nattammar, ofta sista gången vid 5-snåret. Ger morgongröt vid 8. Sedan lunch vid 11-12 som är lagad mat och sedan ett "amningsfika" vid 14-tiden ca för att balansera upp dygnet så inte brösten får slagsida, ha ha sedan lagad middag vid 16-17 tiden och så slutligen gröt igen vid 19-19.30.

Så min 8-månaders äter 4 vanliga mål mat / dag och ett amningsmål och sedan blir det amning lite olika under natten. Ibland strax efter kvällsgröten, ibland inte förrän vid 23-tiden och var tredje-fjärde timme på natten. Ibland oftare.

• Hallonpaj

Det där är perioder som kommer och går.

Under olika utvecklingsfaser kan barnen vara lättstörda, och man behöver mer lugn och ro kring amningsstunderna.

Det går upp och ned också, hur mycket de ammar. En period när barnet ammar mindre följs av en period när barnet vill amma oftare igen.

• Sencha

Kan ju tillägga att måltidsordningen ser ut nåt sånt här, utöver amning (eller ersättning de dagar jag jobbar):
    Frukost: gröt
    Mellis: fruktpuré
    Lunch: "riktig" mat (burk eller hemlagad)
    Mellis: gröt
    Middag: "riktig" mat
    Kvällsmål: gröt eller välling

0401 & 0807
  • aquamarin

Borde kanske peta i min lille kille lite mer annat då.. Har inte velat det innan för det känns som att amningen försvinner då, men å andra sidan verkar han inte riktigt nöjd med amningen heller.

• Hallonpaj
    aquamarin skrev 2009-03-04 10:39:47 följande:
    Borde kanske peta i min lille kille lite mer annat då.. Har inte velat det innan för det känns som att amningen försvinner då, men å andra sidan verkar han inte riktigt nöjd med amningen heller.
    Så skulle jag nog inte tolka det. Är det inte mer att han har svårt att koncentrera sig vid bröstet i den här åldern? Och det kan ändra sig snabbt igen.

En 7 månaders behöver inte äta så mycket ännu, ett mål mat eller två räcker bra tillsammans med fri amning.

Har han svårt att komma till ro på dagen så brukar de ta igen det på natten då det är lugnare och barnet har närmare till sina instinkter. Det låter som det du beskriver i trådstarten, och det är ett friskt och normalt beteende, inget fel i det. Jag skulle inte äga att man kan använda mamma om napp, det är ju amningen som är det normala för barnet. Napp är ett substitut istället för fri amning, det är snarare nappen som ges istället för mamma än tvärtom. Kan vara bra att ha i bakhuvudet och inte ge napp för mycket i onödan utan gärna begränsa det i de tillfällen det är svårt att ge bröstet, tex i bilen, vagnen, när man står i duschen.
  • Siggan

Min dotter var väldigt lättstörd i den åldern så då gick jag undan och satte mig i ett tyst rum för att amma. Amma med störande element runt kunde hon bara göra när hon var supersugen. Och ja, hon var en snabbammare, efter 5 minuter var hon färdig. (Ammade lite längre tidigt på morgonen.)

• Suneboll

De är lättstörda o nyfikna i perioder....det brukar vara lättare att amma när de blivit lite större tycker jag bebisamning är mer jobbigt ;0)

• Sandris82

Har en 1:åring (på söndag!) som inte alls vill äta riktig mat eller välling utan bara vill amma... inte så bra det heller... Hade inte alls tänkt amma så här länge men vad gör man när de inte äter!

• TantaLoran

själv har jag tänkt helamma så länge min son växer fint, han är drygt fem månader nu..och det går bra. doc måste det vara lugnt runt omkring och hellst hemma om han ska ha ro, han har just fått en tand och en till på g...då blir det inte så kul att suga. utväcklingsperioder mm det är bara att vara ihärdig. jag har ammat oftare istället.

förr var det rekomenderat att helamma till 1 års ålder..

• näradig

ja, så har de varit i perioder men mest är det mys.

• Marlene
    TantaLoran skrev 2009-03-06 16:14:01 följande:
    förr var det rekomenderat att helamma till 1 års ålder..
    nja rekommendationen har varit helamning i 6 månader sen 2003 och före det var den ganska länge att man skulle börja vid 4-6 månader och före det skulle man börja ännu tidigare.

Men rekommendationen idag är att man ska delamma i minst ett år
  • Helene OSV

Valter (snart 7 mån) är VÄLDIGT lättstörd och ammar extremt korta små snuttar på dagarna. Det är bara om han är väldigt trött som han kan ligga lite längre och t.o.m. somna.
    Oftast börjar han snurra och ska bara ställa sig upp och tjorva (helt precis när utdrivningen kommer igång så det blir kladdigt överallt).
    Men så går ju utvecklingen väldigt snabbt också just nu, han har börjat krypa och stäla sig upp och vill således göra det HELA tiden. Tjejerna var precis likadana (om inte värre, speciellt Sigrid henne kunde jag inte amma alls på dagarna så jag ammade hela nätterna istället.)

Om någon/några månader har det garanterat lugnat ner sig och då kan man mysa vid amningen igen.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Helene OSV

Tillägger att jag har helammat alla drygt 6 mån och fortsatt amma 2½ resp. 3 år.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • aquamarin

Tack för alla svar! Har börjat ge lite gröt på morgonen också, eftersom han ammar så himla snabbt. Men för övrigt fortsätter vi med amningen. När det funkar är det ju jättemysigt!

Svar på tråden Ni som ammar länge