• Anine

NIFEREX Järntillskott till 8 veckors bebis, någon med erfarenhet???

Jag har en dotter på 8 veckor som är 6 veckor förtidigt född. För två veckor sedan ordinerades hon Niferex järntillskott. Har ökat dosen succesivt enligt schema. Men hon blir så dålig i magen, har säkert bytt tio blöjor idag med lös mörk avföring som luktar starkt av järn.
    Har försökt komma i kontakt med BVC, ansvarig barnläkare på neonatalen och vårdguiden men utan resultat. På vårdguiden sa de bara att jag skulle kontakta läkaren som ordinerat järnet.
    Någon som har erfarenhet av järntillskott till spädbarn?

• Svar på tråden NIFEREX Järntillskott till 8 veckors bebis, någon med erfarenhet???
  • olivia 11

Hej!
    Har en son som är 12 veckor för tidigt född. Han fick också Niferex järndroppar. Till oss sa de att man kunde bli hård eller körig i  magen .Vi märkte inte nåt av det. Hur många droppar får hon per dag?

• Mylingen

Till oss sa de att man kan dela dosen på flera tillfällen per dygn. Hörde också att det var bra att ge tillsammans med ad-droppar (oljan), det smörjer visst lite, men det kanske främst gäller om de blir hårda.

• Katarina76

Min dotter blev dålig i början, men det blev bättre på ett par veckor. Delade dosen på två tillfällen. Men gör fler försök att få prata med neo eller bvc så du slipper vara orolig.

• Tualisa

Vi ger alva fortfarande, har gett sen hon var några veckor bara... hon får nu 6 drp morgon och 6 drp kvällen. Ibörjan blev hon lös i magen, mörk avföring.. men sen så blev hon mer hård.. nu är hon mest hård i magen men färgen är ljusare..

Lilla Alva är här 080514
  • Babe

Åh, vi har måsta ge niferex-droppar till alla våra 3... upptill 7-8mån... och det är inget för känsliga barnmagar. Räddningen för oss var att ge det i samband med måltid (amning) fördelat på 2-3ggr/dag och ge MAGDROPPAR (sempers) med goa bakterier som skyddar magen. Lycka till!!!

• Felicia Adrian

Inte läst svaren så kanske får samma svar igen av mig som någon annan...

Fick lillan 7 veckor förtidigt och hon skulle ha järndroppar från 4 veckors ålder en gång dagligen 1 droppe per kg/vikt. Hon får även vitaminer 12 droppar (0,5ml) varje dag.
    Detta skall jag INTE ge direkt i munnen även om hon gärna äter det utan skulle blanda med 20 ml bröstmjölk (nu ersättning då jag inte pumpar längre) och ges.

Hon har alltid 1-2 bajsningar som är mörkare och det är helt normalt enligt läkaren på neonatalen (dessutom barnöverläkaren som är våran dotters läkare och har 30 års erfarenhet).

Nu efter att lillan åkte på RS så bajsar hon bara max 1 gång om dagen men kissar massor. Innan bajsade hon 5-8 gånger per dag...

• Magda73

Niferex kan vara ett gissel för magen! Det ska ju doseras efter kroppsvikt så ingen blir förskonad

Jag har, på eget bevåg, halverat dosen då min kille (2 månader korrigerat och 3 kg tung) fick svårt att bajsa och hade ont i magen. Kör kolikmassage regelbundet för att förhindra stopp. Man ska helst blanda ut med bröstmjölk till mindre barn eller ge i samband med amning enligt vad jag har hört.

Såhär står det i FASS:

"Kroppsvikt 2 kg: 2 droppar 2-4 gånger dagligen
    Kroppsvikt 3 kg: 3 droppar 2-4 gånger dagligen
    Kroppsvikt 4 kg: 4 droppar 2-4 gånger dagligen
    Kroppsvikt 5 kg: 5 droppar 2-4 gånger dagligen
    Kroppsvikt 10 kg: 10 droppar 2-4 dagligen

Dropparna kan omedelbart före intag spädas ut i vatten eller fruktjuice eller blandas med mosad frukt. Grönsaker , mjölkprodukter ,kaffe och te bör undvikas vid samma tillfälle som Niferex eftersom upptaget av Niferex kan försämras"

• Felicia Adrian
    Svar på #8
    står så på förpackningen med... men jag har fått ordination 1 droppe per kg 1 gång per dag... så hoppas det räcker för lillan.. hennes nage mår iaf bra
  • Anine

Jag tycker fortfarande att lilla Esters mage är konstig av niferex. Men vi var på bvc idag och de rådde oss att köpa minifom så jag har gjort det nu och hoppas att det hjälper. Lillan går upp över 300 gram i veckan så det kan ju också vara en bidragande orsak till magknipet, en glupsk liten filur {#lang_emotions_laughing}

• cloudberry79

Vi gjorde som många andra, delade upp Niferexet på flera små doser. Vidar har alltid varit en lättviktare, så när han slutade med järnet vid 6 månader okorr, så vägde han bara 5 kilo, han fick 1 droppe utblandat i lite ersättning vid fem olika mål.

Skillz that Killz 10k+
  • Hope08

Hej svejs. Vår dotter föddes 11 veckor för tidigt och ordinerades järnet tills 6 månaders ålder och precis som alla skriver 1 droppe/kg kroppsvikt. Hon blev "stenhård" i magen o kunde inte bajsa. Vi ordinerades då Lactulos 2 ml/ 2ggr dag så att hennes mage skulle fungera. Hon hade också jätte problem med magen pga det vitamintillskott de små får (Protovit) där dosen också överdoseras rejält av läkarna. Läser man i bruksanvisningen ska man ge 6 droppar Protovit från 6 mån ålder ( då väger bebisen kanske 5-6 kg?) och vår lilla tjej på 1500 gr blev doserad 12 droppar per dag. Alltså dubbel dos på mycket midre vikt, inte konstigt att det små har magknip och förstoppningar ;(

• Jempa 78

Halloj! Min lilla son föddes 10 veckor tidigt och fick Niferex till sex månader men han hade aldrig problem med magen...

• Livsglädjen

Edvin fick något annat än Niferex på sjukhuset (flytande järn som vi drog upp med spruta, handlade om någon ml/dos). När den flaskan var slut började han med Niferex och fortsatte med det tills han var omkring 7 månader okorr. Vi kunde droppa direkt i munnen och om jag minns rätt var det först 3 droppar 1 ggn/dag och sedan ökade vi till 5 droppar 1 ggn/dag. Det skulle i så fall stämma med vikten, men inte med antalet doser per dag! Minns att jag var tvungen att själv fråga barnläkaren som ordinerat Niferex om jag skulle öka dosen när han gick upp i vikt (jag hade ju läst på förpackningen).
    Edvin hade aldrig några magproblem av Niferex. Däremot var det mycket magknip och gaser många månader på grund av andra saker. Minifom i en månad för att kolla om det blev bättre (det blev det inte) och kolikmassage (som hjälpte bäst och la grunden till att fortsätta massera "taktilt" som vi fortfarande gör ).

• Livsglädjen

Glömde skriva att hur länge Edvin fick järntillskott berodde på hur hans blodvärde låg, inte någon förutbestämd längd.
    Han lämnade blodprov i princip varje månad för att kolla bl.a. levervärden och då kollade de naturligtvis också på blodvärdet. Han slutade med järndroppar någon månad innan han fick sluta med levermedicinerna.

• Felicia Adrian
    Svar på #12
    Min lilla får också de vitaminerna... Men "bruksanvisningen" står bara på franska så fattar inte något alls om vad som är "normalt" att ge enligt den...

Min lilla har hemska gaser och avföring som luktar hur illa som helst. Blir att man håller för näsan när hon fiser och när man byter blöjan vill man nästan spy ibland... BVC sköterskan säger att det är järnet som gör det så... men min lilla får ju inte ens så stor dos som det står på förpackningen utan bara 1 gång om dagen 1 dropp/kg kroppsvikt... Så hon hade säkert haft problem nu om hon fått enligt förpackningen...
    Hope08 skrev 2009-03-09 09:40:26 följande:
    Hej svejs. Vår dotter föddes 11 veckor för tidigt och ordinerades järnet tills 6 månaders ålder och precis som alla skriver 1 droppe/kg kroppsvikt. Hon blev "stenhård" i magen o kunde inte bajsa. Vi ordinerades då Lactulos 2 ml/ 2ggr dag så att hennes mage skulle fungera. Hon hade också jätte problem med magen pga det vitamintillskott de små får (Protovit) där dosen också överdoseras rejält av läkarna. Läser man i bruksanvisningen ska man ge 6 droppar Protovit från 6 mån ålder ( då väger bebisen kanske 5-6 kg?) och vår lilla tjej på 1500 gr blev doserad 12 droppar per dag. Alltså dubbel dos på mycket midre vikt, inte konstigt att det små har magknip och förstoppningar ;(
  • Hope08
    Svar på #16
    Det är Protoviten som är största "boven" tror jag till magbesvären. Men dom små måste ju verkligen ha vitaminerna. Vi fick börja med vanliga AD droppar vid 4 mån okorrigerat för då hade liten såna gaser och ont så vi hade inte "hjärta" att ge henne mer Protovit. Så vi ifrågasatte doseringen men fick inga svar utan vi fick AD istället.
  • Lappen

min får 2 droppar på morgonen och 2 på kvällen...men ska sluta nu för hon ska bara få tills hon är 6 månader...

Svar på tråden NIFEREX Järntillskott till 8 veckors bebis, någon med erfarenhet???