Svar på #12
Min lilla får också de vitaminerna... Men "bruksanvisningen" står bara på franska så fattar inte något alls om vad som är "normalt" att ge enligt den...
Min lilla har hemska gaser och avföring som luktar hur illa som helst. Blir att man håller för näsan när hon fiser och när man byter blöjan vill man nästan spy ibland... BVC sköterskan säger att det är järnet som gör det så... men min lilla får ju inte ens så stor dos som det står på förpackningen utan bara 1 gång om dagen 1 dropp/kg kroppsvikt... Så hon hade säkert haft problem nu om hon fått enligt förpackningen...
Hope08 skrev 2009-03-09 09:40:26 följande:
Hej svejs. Vår dotter föddes 11 veckor för tidigt och ordinerades järnet tills 6 månaders ålder och precis som alla skriver 1 droppe/kg kroppsvikt. Hon blev "stenhård" i magen o kunde inte bajsa. Vi ordinerades då Lactulos 2 ml/ 2ggr dag så att hennes mage skulle fungera. Hon hade också jätte problem med magen pga det vitamintillskott de små får (Protovit) där dosen också överdoseras rejält av läkarna. Läser man i bruksanvisningen ska man ge 6 droppar Protovit från 6 mån ålder ( då väger bebisen kanske 5-6 kg?) och vår lilla tjej på 1500 gr blev doserad 12 droppar per dag. Alltså dubbel dos på mycket midre vikt, inte konstigt att det små har magknip och förstoppningar ;(