• ullronj

Hur fick ni tag i er donator?

Ni som har egen donator för korsbefruktning, hur fick ni dem att hjälpa er?

Jag har ingen syster (inte min man heller), mina vänner har fullt upp med separation, vårdnadstvist, barn med speciella behov.... så det känns som om de har fullt upp med sina liv.

Kan man fråga en kollega över en kopp kaffe "jooo förresten har du ett ägg till övers?"

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur fick ni tag i er donator?
  • Kristallklart

Hej!
    Jag funderar på om man skulle sätta in annons i någon av morgontidningana...
    Eller i Amelia.... eller dylikt...
    Va tror du?
    Har du/ni tänkt på det!?
    Vi har satt ut en annons i en lokaltidning... det nappade bara men ingen har liksom "huggit". Har idag funderat på om det är pengar som är en grundorsak till bristen på huggen??? Klart har man inget attraktivt bete så...
    Jag har även försökt sätta upp lappar... på strategiska ställen. Ibland frågar jag, men får oftast svar; "Helst inte här", " inte lämpligt"...
    Nä, jag har tänkt ställa frågan i släkten, men jag märker att mognaden för denna typ av frågor är inte tillräcklig än... Det behövs nog en 20år till innan det inte är "Konstigt"...
    På jobbet kändes det heller inte rätt.
    Relationer är komplicerat och detta gör inte att relationerna får ett enklare sammanhang o växa i...
    Puh... visst är det knöligt! Själv är jag "riktigt" gammal dessutom... så idag har jag skickat iväg en förfrågan utrikes... fast jag gillar inte tanken på att barnet inte kan söka upp sin källa... OM behovet skulle uppstå...
    Behövde skriva av mig lite... På återhörande kanske! Lycka till iaf!

• Kristallklart

Jo, har prövat annonsera på blocket. Det fick man inte!

• Kristallklart

Kom på en väg till som vi har prövat... Min sambo sökte kvinna för äggdonation på någon nätdejtsajt dessutom... ALLT är värt att pröva. Något så har väl såtts någonstans men det tar väl tid att gro kan jag tänka...

• Kristallklart

Något FRÖ har väl såtts menar jag förståss....

• älvanpurjo

jag skulle aldrig ha något imot att ge bort några ägg. så länge jag vet att det som blir av ägget får det bra och man skriver kontrakt äggdonator och föräldrarna imellan

• Kristallklart

Hur tänker du Älvanpurjo? Vill du donera ägg menaru?

• Asslas

Jag skulle heller inte ha något emot att donera ägg, om man kan komma överrens på ett bra sätt dvs. Vet dock inte vad min sambo skulle tycka om det hela. Har man en gång själv utsatts för vissheten om att kanske inte kunna skapa egna barn med egna ägg (vilket jag har) tror jag att man tänker på ett helt annat sätt sedan.

• Kristallklart

Men Assla, du säger att du har utsatts för vissheten om att inte kunna skapa egna barn med egna ägg... menaru då generell visshet, och inte att du själv inte kan få barn... Du tror att du kan få egna barn, men inte än kanske...? Hur som, fundera på det, på donation menar jag. Efterfrågan är så stor. Väntetiderna är så långa.
    Jag har annonserat och försökt, men får inget napp.
    Menaru att du och Älvanpurjo att ni kan tänka er donera även om det är en blygsam ersättning?

• Annielara

Jag skulle förmodligen kunna tänka mig att donera ägg(inte det närmaste året dock, varför vill jag inte berätta), jag har donerat allt annat som kroppen tillverkar eller mognar, som bröstmjölk, blod, plasma osv. Benmärg har jag inte hunnit med än men det kommer. När möjligheten kommer att donera ägg som sedan behandlas så att moderns DNA ersätter donatorns, då vill jag helt klart donera.

Jag har inte anmält mig för äggdonation tidigare för att tanken på att mitt DNA springer runt ute i världen utan att jag får eller kan ta hand om det känns lite .... märklig. Jag har inte funderat klart kring detta än, men som sagt, när mitt DNA kan bytas ut mot mammans så - absolut! Jag hoppas det bara handlar om år räknat på ena handens fingrar.

Sätt upp lappar på universitetens anslagstavlor! De flesta andra medicinstudenter jag känner är också "doneringsvilliga". Jag vet inte om man kan erbjuda någon ekonomisk ersättning som så kallad hittelön eller att man bjuder på någon restresa som lockbete, eller om det är förbjudet i Sverige.

• Asslas

Jag fick ett utlåtande som inte var så lovande för framtiden och mina äggstockar efter en olycka för några år sedan. När nu äggstockarna plötsligt ser fina ut igen och mot alla odds faktiskt PRODUCERAR ÄGG inser man betydelsen av det hela. Har dock inga egna barn än, och vill prioritera minst ett eget barn först. Både för min egen skull och för mottagarens skull. Skulle ju vara skamligt att donera dåliga ägg som inte skapar barn! fast det där ligger ju iof mycket hos bärarens inre... ett ägg är ju ett ägg liksom. Så länge man inte har några ärftliga defekter i sitt DNA.

Svar på tråden Hur fick ni tag i er donator?