• swen1

Skyldighet till bara pappor ????

Hej alla pappor som är ensamstående med barn och delad vårdnadstagare.
    Jag ville kolla om jag är konstig om jag känner att papper har f-n bara skyldigheter och inga rättighet som förälder .. har ett barn som ska börja på förskola snart .
    saken är att exet vill byta skola och bryta upp barnets tillvaro på dagiset som barnet har gått på hela tiden vilket är snart fyra år ... Men barnet är skrivet hos henne som hos många andra mammor . Men jag tycker väl att man ska inte rycka upp och ändra och flytta barna för att dom (mammor) oftast är skrivna hos dom ..
    grejen i mitt fall är att exet som hon säger inte har råd att åka 6km max om dagen varanan vecka för att köra barnet till dagis/skola . Och som det har vare bara 3ggr i veckan . jag vill ju barnets bästa med att han ska få gå kvar med alla kompisar .
    Finns det nån pappa eller även mammor som har liknande problem ...skriv gärna nån rad om hur ni löste det ..(just nu när detta skrivs så är jag så jävla less och arg på svensk lag om vårdnadstvist ) Vet eller hoppas att det finns säkert nån eller några där ute som har en lösning eller tips på detta

• Svar på tråden Skyldighet till bara pappor ????
  • maverick

Låt mig säga så här: Jag har märkt på mina barn vad som händer när de får byta fröken varje läsår Det är tyvärr sant...
    Mina barn som jag tänker på är idag 10 och 14 år.
    10-åringen har t o m bytt lärare 2 gånger under pågående termin.

Jag är VANSINIG för att lärarna och fröknar på dagis -kommer och går efter eget behag. (Studieledighet, föräldraledighet, flytt, nytt jobb osv).
    Nu senast så flippade 10-åringen ut pga man ändrar till nya rutiner med både läxa, raster och förordningar.
    Självklart förstår jag att varje lärare, må göra sitt bästa -men priset blir högt!

• FITU

I vårt fall är barnen skrivna hos mig, vi har barnen varannan vecka och vi har gemensam vårdnad.

Exet flyttade 4 mil bort och vill att barnen ska gå på två dagis för att "komma in i det sociala" på mammans nya ort. Jag vägrar eftersom jag anser att dagis är en viktig och fast punkt i tillvaron, ser lika ut från vecka till vecka oavsett hos vilken förälder man är. Räddningen är att båda föräldrarna måste skriva på för att de ska få börja på nytt dagis.

Vi diskuterar det hela till o från, men båda står fasta i sina ståndpunkter. Till hösten ska 05:an börja förskoleklass och i senaste diskussionen frågade jag om vi var överens om att vi då ska följa med dagisklassen upp i förskoleklass eller om det var något hon ville ändra på. Svaret var "jag har ju inget val..."

Jag vet inte vad som gäller om man går på ett dagis där man normalt går upp i en speciell förskoleklass och båda föräldrarna inte skriver under. Jag skulle tro att barnet automatiskt flyttas upp tillsammans med dina klasskompisar, men vet inte säkert. Kanske någon annan har koll..?

• swen1

hej och tack för att ni skrev lite om erat problem ...
    En fråga till fitu..
    Men då gäller ju inte samma regler för pappor och mammor .
    som du skriver att du har dom skrivna hos dig då ska ju du ha rätten till allt som gäller barnen (beslut och sånt ) . och likadan där att hon sa att vårat barn måste få kompisar där hon bor .För barnet inte har så mkt kompisar där . ( inte mitt fel )
    Och till maverick .
    hos oss har det inte vare så med lärare och sånt med bara ett lokal byte men i samma hus .

• FITU

Att barnen är skrivna hos mig ger mig inte automatiskt rätten att bestämma allt eftersom vi fortfarande har delad vårdnad. Om jag haft ensam vårdnad hade jag kunnat ta vilka beslut jag själv vill som gäller barnen.

Även om vi har olika tankar i en del saker så är jag ändå glad att vi båda beslutar om barnens bästa. Även om vi inte bor ihop så måste vi göra vårt bästa för att barnen ska ha det så bra som möjligt - vi har satt dem till välrden tillsammans och då får vi tillsammans se till att de klarar sig så bra som möjligt också.
    Visst finns det rabiata föräldrar på båda sidor som sk!ter i vad den andra tycker, men det bästa torde ändå vara att man faktiskt pratar och för fram sin åsikt och därefter förhoppningsvis kan nå ett beslut som gynnar barnen och som båda föräldrar kan känna sig nöjda med. Givetvis blir det inte alltid så, men då är det viktigaste att barnen gynnas och sätts främst.

Lätt att säga idag när samarbetet åtminstone håller en hyfsad nivå...

• swen1

Hej grabbar
    nu var det ett tag sen jag var ute .. men jag har en sak som gjorde mig förbaskat glad i dag ......... Det var exet som lämna våran son hemma hos mig efter påsklovet.
    Hon har komme på att byte dagis var inte så bra kanske för vår son ,,så nu ska jag berätta för dagis i morrn (tis) att han ska vara kvar ( hoppas oxå att hans plats finns kvar ) . så det har vare en jätte bra dag i solen ..
    så ville jag även TACKA för era erfarenhetar som ni har delat med er

Svar på tråden Skyldighet till bara pappor ????