• k och k

Varför får man inte värma utpumpad bröstmjölk i micron?

Är ny på allt detta och undrar varför man inte får värma i micron? Är det mer att en del av näringen försvinner och ett råd att man ska låta bli eller är det farligt för barnet på något sätt?
    Man kan ju värma ersättningen i micron, även om de främst rekomenderar att ha den färsk.

Så vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Varför får man inte värma utpumpad bröstmjölk i micron?
  • bustjejen

Det är väl antikropparna som finns i bröstmjölken som försvinner, om jag minns det hela rätt.

• Mammut och Papput

k och k skrev 2009-02-26 11:08:07 följande:

Är ny på allt detta och undrar varför man inte får värma i micron? Är det mer att en del av näringen försvinner och ett råd att man ska låta bli eller är det farligt för barnet på något sätt? Man kan ju värma ersättningen i micron, även om de främst rekomenderar att ha den färsk. Så vad gäller egentligen?
    Näring försvinner ju från all man när den värms i micron. Det är vad man har hört men jag har inga vetenskapliga bevis =)
  • Mammut och Papput

bustjejen skrev 2009-02-26 11:09:01 följande:

Det är väl antikropparna som finns i bröstmjölken som försvinner, om jag minns det hela rätt.
    Ojdå, intressant, men då skulle jag inte värma den där.
  • Caranlachiel

Min BM sa att det beror på att det blir mjölkstanning.

Vecka 37 - and counting! (BF 21 mars)
  • bustjejen

Caranlachiel skrev 2009-02-26 11:12:24 följande:

Min BM sa att det beror på att det blir mjölkstanning.
    Och min sade att det hade med antikroppar att göra.
    Ingen aning vad som är rätt , men jag micrade iaf inte bröstmjölk.
  • SilverEmma

På BB sa dom till mig att det inte var några problem att värma bröstmjölken i micron, så länge den inte överhettas. I vår micro räcker det med ca 20 sek för 80 ml för att den ska bli lagom varm på en gång. Hade BVC här hemma på första besöket nu i morse & jag värmde mjölk i micron framför henne & hon sa ingenting om det heller.

• blå fisk

Det är inte micron som är problemet i sig, utan att övervärma bröstmjölk. Antikroppar i bröstmjölken är ju proteiner som är värmekänsliga så att de förstörs (förlorar sin struktur) om de hettas upp för kraftigt. Det gäller samma sak om man skulle värma bröstmjölk på spisen och glömma kastrullen så att det blir för varm. Problemet i micro är ju att upphettningen går så snabbt och att det kan bli ojämnt varmt, därför är det större rsik för överhettning i micro, jämfört med uppvärmning i vattenbad som går så mycket långsammare och blir jämnare.

Att all näring förstörs i microugn är inte sant. Vissa proteiner och vitaminer kan förstöras vid för kraftig uppvärmning, men inte av microvågor i sig.

• Lovlinesss 3

Det har vell med att viktiga ämnen i mjölken bryts ner då antikroppar ect. Hur värmer ni annars?

• Jesster

Och för att spinna vidare på blå fisks inlägg som jag helt står bakom:

Man värmer till ättemperatur för bebsen vilket är kroppstemperatur (ca 37 grader). Temperaturer under 60 grader har ingen negativ påverkan på vätskan. Vid 60-90 grader bryts vitamin C och B1 ned men inte om vätskan svalnar av på under ca 30 sekunder. Pastörisering av mjölk (68 grader i 10 minuter) har ingen väsentlig påverkan på vitamin B1 men reducerar vitamin C 30-70%.

Man värmer ju definitivt inte vätskan till över 60 grader, inte ens i mikron, när man ska värma till ät-temp.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Katarina76

Värm i vattenbad från varmvattenkranen. Typ en plasttillbringare eller något smalt kärl så välter inte flaskan.

• Nippertippan

Uppbyggnade av proteinerna förstörs i micron, men det är inga problem att värma det i kokt vatten en behållare...

• Filuren Ferdinand

Kopierat från vårdguidens hemsida:

"Du bör inte tina eller värma mjölken i mikrovågsugn eftersom värmen kan bli så hög att mjölken blir sämre. Dessutom kan mjölken bli väldigt varm. Du kan testa temperaturen genom att hälla en droppe på insidan av din underarm. Snurra flaskan försiktigt efter uppvärmning. Undvik att skaka mjölken."

Så som jag tolkar skriften är det inte farligt i sig att micra mjölken. Riskerna uppstår när jag värmer mjölken för mycket vilket är mycket lättare att råka göra i Micro.

• Tyttttt

När man värmer i micro kan det bli väldigt ojämn värme. Man känner på ytan och det känns bra, men i botten kan det vara så varmt att barnet bränner sig. Gäller så klart all mat. Sen kan det säkert vara som en del säger också, att vissa näringsämnen förändras vid hög värme.

Svar på tråden Varför får man inte värma utpumpad bröstmjölk i micron?