• BettanB

Missfallsutredning på Sahlgrenska

Har köat ett bra tag nu för att få komma och göra en missfallsutredning på SU, men det händer inte mycket. Undrar lite över andras erfarenhet; är det idé att fortsätta vänta eller är det lika bra att söka sig privat direkt? Vad fick ni för hjälp (om ni tycker att ni fick någon), vilka tester togs osv.

Alla ni som gjort mfutredning på SU, skriv en rad!

Nosce Te Ipsum
  • Svar på tråden Missfallsutredning på Sahlgrenska
  • BettanB

Oj! Hur gick det sen? Bra hoppas jag.

Jag tänkte mer i svängarna utredning för upprepade missfall; har redan haft, åtminstone, 4 st på raken och väntar på att få komma på utredning. Funderar på att skita i deras kö och betala för mig istället, men det beror lite på. Därför undrar jag om det finns någon som gjort en sådan utredning på SU och är nöjd med den.

Nosce Te Ipsum
  • BettanB

Finns här verkligen INGEN som gjort mfutredning där? Hur i hela friden kan det då komma sig att det är sån bestialisk kö?!

Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Svar på #5
    Shit. Jag hade trott att de var fler, så svårt som det är att få tid.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Svar på #7
    Du kommer inte ihåg (alt har fått ut journalen) vilka tester som gjordes?
    Gjorde man bara en spolning och sen alla testerna samtidigt eller var det lite ordning på dem (dvs att ta hormonprover på rätt dag i cykeln osv)?

Många frågor.

Ja, jag står redan i kön, men de hör inte av sig. Jag skrev till dem för någon vecka sedan, efter mitt sista mf, men de svarade inte så klart. Sambon ringde dem igår och de skulle "kolla lite på tider". Innan dess har vi ringt ett antal gånger, men de snackar mest bort oss. Känns helt tröstlöst.
    Just nu är jag mest intresserad av att veta om deras utredning ens ger något vettigt, annars kan jag lika gärna gå privat direkt känns det som. Pengar brukar få människor att göra sitt jobb bättre.
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB

Eva x: Stort tack för ditt svar. Var faktiskt där just idag och blev besviken. Bara att inse att jag nog får leta hjälp någon annanstans. Härligt att höra att det gick så bra för er till slut. Vilka jobbiga vändor!

Anna-Karin Lind, det namnet lägger jag på minnet. Bra läkare är SVÅRA att finna. Tack!

Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Avalie skrev 2009-04-08 12:23:27 följande:
    Bettan: är också inne på att söka privat, då dom tidiga missfallen jag har haft inte räknas som riktiga missfall. Har hört att det finns en läkare i Danmark som tar en massa prover, men annars har jag ingen aning, om du får reda på ngt så skulle jag gärna vilja ha tips.
    Hur menar du att de inte räknas? Mina har också varit tidiga; från v. 5 till v. 7 ungefär. De har absolut räknats.
    Jo, DrC i Köpenhamn verkar bra, men det är nog lättare sagt än gjort att få komma dit tyvärr. Som det är nu försöker jag pressa ur landstinget så mycket jag kan och sen går jag nog privat och betalar för mig.
    Har du kollat i den andra upprepade missfall tråden? Den är jättebra och lärorik.
    Lycka till!
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    Avalie skrev 2009-04-08 14:41:15 följande:
    Tack för infon, bara att det tar sån tid, ska ha FET av en liten som jag har i frysen i mitten av maj och vill så gärna ha dom bästa förutsättningarna...
    Ja, det förstår jag. Kolla in i vår tråd (finns en faktatråd ansluten också) och låt dig inspireras.
    I väntan på bättre alternativ tar jag just nu extra folsyra (tjatade till mig folacin), Omega3, ASA (i form av barnalbyl) och vanliga vitaminer. Man kan ju alltid dra till med tomatjuice varje dag också för att eventuellt säkra liiite mot TNF-alfa.
    Har du läst Beers bok? Finns länk i andra tråden (Utredning vid upprepade missfall eller vad vi nu kallat den ).
    Hoppas verkligen att det lyckas med FET i maj!
    Nosce Te Ipsum
  • BettanB
    ina77 skrev 2009-04-08 16:08:01 följande:
    Hej!! Efter 4 missfall fick vi göra utredning det var några års sen nu ALLT TAR TID!! visserligen så gick utredningen snabbt. Med fasit i hand ångrar vi att vi stannade kvar hos sahlgrenska. vi var där från 2003-2006 i december. dom hittade kromosomfel som låg på makens sida. i maj 2007 åkte vi till danmark och har nu en liten tjej på 14 månader. Lycka till
    Vad var det som tog mest tid? Och vad tyckte ni blev bättre när ni gick vidare till annan vårdgivare? Åkte ni till Köpenhamn då? Många frågor...
    Nosce Te Ipsum
Svar på tråden Missfallsutredning på Sahlgrenska