Missfallsutredning på Sahlgrenska
Hej,
kan ha varit mig som Irma menade tidigare i tråden. Jag är dessvärre inte inne på familjeliv särskilt ofta nu, men fick syn på din tråd i alla fall.
Jag har gjort missfallsutredning på Sahlgrenska. Det var inte särskilt många prover de tog, och tyvärr minns jag inte exakt vilka. De kollade i alla fall ett antal blodvärden, men inget "immunologiskt". Kromosomprov ingick dock utan att vi behövde säga till om det. Dessutom gjorde de en koll livmodern med koksaltlösning som gör att man ser extra bra på ultraljudet, kommer inte ihåg vad det heter.
För oss var det en smått galen resa. Först trodde de att de hade hittat en polyp på ultraljudet så jag fick göra en hysteroskopi för att ta bort den. Men under operationen hittade de ingen polyp och allt så ok ut. Sedan trodde de att jag hade ett kromosomfel och jag fick ta om provet två (!) gånger innan de kunde konstatera att allt var okej. Så trots att jag typ pendlade mellan det "bästa" och "sämsta" felet (dvs i den bemärkelsen att det ena går att åtgärda och det andra inte) så hittade de inget alls som kan förklara våra missfall.
Det enda jag egentligen fick ut av utredningen var en bra kontakt med en läkare, Anna-Karin Lind, som sedan följde oss med täta kontroller i början av vår fjärde graviditet, som äntligen resulterade i en liten bäbis (nyss firat ett år till och med!).
På det stora hela var jag ju inte särskilt nöjd med utredningen. Inte så kul att opereras i onödan eller behöva vänta på kromosomsvaren (från första provet till det sista slutgiltiga, en hudbiopsi som "frikände" mig tog det ett halvt år).
Däremot upplevde jag att det gick supersnabbt att få till utredningen efter vårt tredje missfall (då var jag i och för sig inlagd för komplikationer, så det drogs igång medan jag ändå var där). Att du får köa sådär länge låter ju jättedumt. Hur länge har du fått vänta? Ring och tjata igen. Och igen. Och igen. Det brukar funka.
Jag känner en annan tjej som också blev utredd på Sahlrenska. Hon fick hjälp med en operation eftersom de hittade skiljevägg i livmodern. Hon har också barn nu. Så ibland funkar det ju lite bättre.
Stor kram till dig!