• Lizz

MamaMia Karlaplan

Hej allihop!

Är det någon som har erfaranhet av Mama Mia på Karlaplan och främst Dr Jan-Åke Erlingson?

Jag var där i fre pga av knepig mens sen p-pillerstopp.

Han undersökte mig i ca 30 sek, han vevade runt med ultraljudsstaven ett par varv och konstaterade att "oj här va det suddigt"..jahaaa???

Han pratade i 200, och helt plötdsligt hade jag en remiss i handen och han babblade om dag 3 i cykeln och pergo osv osv
    Jag kännde mig helt snurrig när jag gick därifrån.

Uppfattade dock att OM jag ska äta Pergo så blir det utan att kolla min sambo först. Han tyckte man skulle pröva pergo i 3 mån sen skulle min sambo kollas?

Han kanske är jättekompetent och därav hans rutinmässiga beteende?

Nån med erfarenhet???

• Svar på tråden MamaMia Karlaplan
  • Tröttis

Min erfarenhet av honom är inte bra. Han gjorde ett VUL och sa att detta ser ju bra ut, många små äggblåsor, och att vi skulle gå hem och försöka igen. (Jag trodde i min enfald att detta var bra, men förstår nu i efterhand att jag har antydan till PCO) Detta lyckades naturligtvis inte (vi hade ju redan försökt i två år)och jag fick lämna ett blodprov och maken remitterades till HS för spermaprov. Mitt prov var bra medan makens var lite nedsatt i rörligthet. Då smackade han iväg en remiss till HS direkt (detta var iallafall bra då kötiden då var 1år 9mån). Jag fick inte ens prova Pergotime.

Jag var dock inte nöjd med denna torftiga utredning och vände mig till en mycket kompetent läkare på Söder. Det var tur det, för hon sa att det är vissa saker som HS vill att ska vara utredda när man väl kommer dit, t ex blodprov på olika dagar i cykeln, kontraströntgen. Så min åsikt är att jag är mycket besviken på den så kallade utredningen hos J-Å.

• Lizz

Tack för svaret=))

Usch låter inte lovande;( Känns som att det sista man orkar är en inkompetens läkare mitt i all oro...

HS? Huddinge sjukhus? Vad skulle ni göra där? Hade du PCO?

Hur gick det med allt?

• Tjillevippen

Jag var inte ett dugg nöjd på Mama Mia Karlaplan!

Jag hade visserligen en annan läkare än Jan-Åke. Men jag upplevde precis som du att besöket skulle gå så fort som möjligt. Dessutom fick jag totalt tio kurer Pergotime utskrivet utan att min man skulle kontrolleras. Men efter den tredje kuren (utan kontroller eller blodprov) så sökte vi oss till Sophiahemmets fertilitetsmottagning. Där var de helt fantastiska! (Om du nu vill ha tips på ett annat ställe. )

• Tröttis

Vi fick diagnosen oförklarligt barnlösa av läkaren på Söder. Hon ansåg inte att jag uppfyllde kriterierna för PCO, iallafall inte fullt ut. Efter att ha avverkat våra IVF landstingförsök på Huddinge är vi tyvärr fortfarande lika barnlösa som tidigare, trots att allt har sett jättebra ut. Håller på att förbereda mig inför vårt fjärde försök...

• Mumle

Han är INTE bra! Var där pga oförklarlig sekundär barnlöshet och han gjorde inget VUL, bara skrev ut ett recept Pergotime och sa "det kommer nog funka snart". När jag ringde och grät för att mensen kom igen började han bara rabbla statistik, som jag själv kunnat googla fram. Kontakta en obstretiker, har hört fler klagomål om honom....

Lycka till!

• Lizz

Tack för era svar! Men man blir ju inte glad, men med tanke på vad man själv hade för känsla när jag gick därifrån så är man ju inte direkt förvånad;(
    Idag ringde jag Nacka gyn och jag fick en tid på måndag, helt otroligt!! Där har jag varit förut och de är väldigt kompetenta!=)

Tamarack- Låter ju helt oseriöst att skriva ut 10 kurer UTAN kontroller? Risken för att bli överstimulerad är ju stor!!
    Men hur har det gått nu då?

Tröttis- Usch va trist;((( Hoppas det går bättre nästa gång=)

Mumle- Tack för tipset, jag lär ju inte gå tillbaks dit! Vet inte varför jag fått för mig att de skulle va så bra??
    Har du sökt dig till nåt annat ställe nu?

• spelbrud

Hade också fått för mej att MamaMia var bra... Hade också en annan läkare men samma upplevelse, var dock inte där för barnlöshetsutredning utan blödningsrubbning (cystor visade det sig och sen endometrios). Läkaren verkade inte läsa journalen och kom inte ihåg vad hon sagt eller mailat etc ... Men jag fick bra remisser till titthålsop och äggledarkoll iallafall...
    Efter operationen sa hon när jag ville kolla ägggledarna att man kan ju bli med barn med en äggledare så det är inga problem och det var hennes svar hela tiden... Operationen visade att allt var sammanväxt och eventuellt en äggledare kunde vara lite öppen... kollen visade att den inte var det
    Sophiahemmet har jag varit på sen dess och gjort IVF och dom har varit underbara om man jämför...

• Skruttefia

Har tyvärr också liknande och mycket dålig erfarenhet av annan gynekolog på MamaMia.

Den sk utredningen bestod av ett sanbbt VUL, utskrift av Provera för att kicka igång normal menscykel och sen ett lycka till - hör av dig igen om du inte är gravid efter sommaren. Det var jag inte - då fick jag utskrivet enkeldos Pergo för 3 månader. Inte blev jag gravid för det, fick då ytterligare 3 månader utskrivet denna gång dubbeldos.

Inga mer kontroller av mig, inga av min sambo och jag hade passerat 40... Jävligt tröttsamt. Ringde storgråtande till Sophiahemmet när jag väl förstått att man kan kontakta dem själv utan remiss. Kan bara instämma att jag fick ett fantastiskt bemötande med proffsig och serviceinriktad personal där!

Mamma til A 060121 & BF 090606
  • Lizz

Inte uppmuntrande alls detta, jag som tänkt att gå och ta hormontestet där imorgon..är då på dag 3 i cykeln...rädd för att han ska schabbla med svaren och bara skriva ut piller hej vilt..men också rädd för att om jag går till Nacka att dom bara säger "kom tillbaka om ett halvår"..vad ska jag göra???

INGEN med bra erfarenhet från detta ställe???

• Morpan

jag gillar jan-åke!

Kan inte klaga på hur han behandlat oss på ngt sätt..

• Lizz
    Svar på #12
    Tack för svaret=)

Skönt att höra nån med positiva erfanheter. Jag var där idag och tog diverse blodprover, de man ska ta dag 3 i cykeln..så jag kör på Mama Mia och ser hur det går, orkar inte stå i kö på ett ställe till...

Vad hade du för bekymmer och vad fick du för hjälp?
  • Majbjörn70

Jag har tyvärr liknande erfarenheter därifrån jag också. Tänker ALDRIG gå dit igen eller för den delen rekommendera stället till nån annan.
    Jättetråkigt och nonchalant bemötande där (av samma läkare) tycker jag.

• Morpan

Hej! Jag had pco-s, har inte mens el agglossning av men sjalv. Har ätit en kur pergo som jag inte svara på ska pröva dubbeldos nu. Han har alltid varit noga med prover och att följa upp.

• plupp06

Har varit hos ovan nämd läkare, känns en aningen stressad och virrig. När han gjorde VUL sa han att allt såg normalt ut, men i efterhand har det visat sig att han har haft totalt fel. Förstår inte att han kunde uttala sig som han gjorde att allt såg ok ut.

• Fru HH

Oj, vad jobbigt att läsa Jag har just bokat in oss för utredning på Mamamia o jag tror han hette så vår dr... Ja, ja, vi har tid i augusti, får hoppas att det tar sig innan dess...

• Mimmiq123

Jag råder er att hitta en ny läkare eller att kolla med en annan gynekolog innan ni följer hans råd.

• Maja848r84

Infen bra läkare JanÅke. Men väldig bra läkare på mammamia är Sven Erik Olsson! Jag lovaaaar

• Lolo12

Ingen som går på Mamma Mia Karlaplan (gyn) idag? Ska dit snart till en Hanna Pawlowska. Läst blandat om henne erfarenheter? :)

Svar på tråden MamaMia Karlaplan